Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Kite
Ni som har ECO+, märker ni någon faktisk bränslebesparing?
Användarvisningsbild
av Rillee
Har funderat på att testa efter nästa tankning. Får återkomma med resultat.
av Nicco
Nu har jag inte tagit mig igenom en full tank soppa än, så jag kan inte säga något om förbrukningen i faktiska siffror. Men jag tycker ECO+ känns väldigt likartat som BMWs Eco Pro, dvs klimatförändringar (som redan nämnts i tråden), ändrad pedalmapp så att pedalen är mindre känslig i början och ändrat växlingsprogram för automaten. Det ska därmed bli lättare att köra snålt, eftersom det blir lättare att dosera pedalen utan att begära mer moment än vad som behövs för att hålla önskad hastighet. De flesta känner säkert redan till detta...

Huruvida aktivering av ECO+ resulterar i sänkt förbrukning eller inte beror naturligtvis på hur bra användaren är på att dosera pedalen effektivt utan ECO+, men jag tycker nog det hjälper en del. Framför allt tycker jag det är lättare att låta bli att gasa en massa i onödan, eftersom bilen upplevs märkbart tröttare med pedalmappen i ECO+. Därmed har troligen ECO+ fyllt sitt syfte, åtminstone i mitt fall.
av mikebike
Nicco skrev: Framför allt tycker jag det är lättare att låta bli att gasa en massa i onödan, eftersom bilen upplevs märkbart tröttare med pedalmappen i ECO+. Därmed har troligen ECO+ fyllt sitt syfte, åtminstone i mitt fall.
En tråk-knapp helt enkelt? :wink:
Användarvisningsbild
av Rillee
Ja det känns ju lite dumt att köpa en dyrare motor och sedan strypa den
av mikebike
Rillee skrev:Ja det känns ju lite dumt att köpa en dyrare motor och sedan strypa den
Min bil har varken ECO-knapp eller S/S. :wink:
Användarvisningsbild
av Strebern
mikebike skrev:
Nicco skrev: Framför allt tycker jag det är lättare att låta bli att gasa en massa i onödan, eftersom bilen upplevs märkbart tröttare med pedalmappen i ECO+. Därmed har troligen ECO+ fyllt sitt syfte, åtminstone i mitt fall.
En tråk-knapp helt enkelt? :wink:
Det var inte jag som sade det.... men... :-)-)

Vill man ha en slö bil är det väl enklare att köpa en billigare bil?
Sparar man säkert bra mycket mer pengar på än en eco-knapp?
Användarvisningsbild
av leiwi
nu är det väl så att eco+ är först och främst avsedd att användas vid "transportsträckor "på motorväg och landsväg :D
av Nicco
Rillee skrev:Ja det känns ju lite dumt att köpa en dyrare motor och sedan strypa den
Motorn stryps inte, 100% pedal lär fortfarande begära 100% moment även i ECO+. Det är hur pedalkurvan ser ut fram dit som förändras av ECO+-läget. Pedalkurvan är flackare i början och mycket brantare i slutet för att pedalen ska vara mindre känslig i början, så det ska vara lättare att reglera låg last med foten på pedalen.

Definitivt inget sportläge men ett skapligt hjälpmedel för att spara några droppar om man vill! :P
Användarvisningsbild
av PaNi
Strebern skrev: Vill man ha en slö bil är det väl enklare att köpa en billigare bil?
Sparar man säkert bra mycket mer pengar på än en eco-knapp?
Det där argumentet har jag aldrig förstått. Om jag väljer stor och dyr motor innebär väl inte det att jag alltid åker runt med plattan i mattan och fullgas-accelererar från rödljusen? Jag väljer den stora motorn för att ha möjlighet att när jag vill eller behöver utnyttja 100% av prestandan. Däremellan är jag också intresserad av förbrukningen.

Det här är ju intressant. Vad är de[…]

Solgardin bakdörrar

Hej. Funderar på om det går utan all[…]

Hjälp släpvagns kontakt

Blir nog skroten i så fall.

Köpråd, Volvo V50 D2

Kamremsbyte var 14000de mil. ganska enkelt, men sk[…]