Moderator: Moderatorer
Nicco skrev: Framför allt tycker jag det är lättare att låta bli att gasa en massa i onödan, eftersom bilen upplevs märkbart tröttare med pedalmappen i ECO+. Därmed har troligen ECO+ fyllt sitt syfte, åtminstone i mitt fall.En tråk-knapp helt enkelt?
mikebike skrev:Det var inte jag som sade det.... men...Nicco skrev: Framför allt tycker jag det är lättare att låta bli att gasa en massa i onödan, eftersom bilen upplevs märkbart tröttare med pedalmappen i ECO+. Därmed har troligen ECO+ fyllt sitt syfte, åtminstone i mitt fall.En tråk-knapp helt enkelt?
Rillee skrev:Ja det känns ju lite dumt att köpa en dyrare motor och sedan strypa denMotorn stryps inte, 100% pedal lär fortfarande begära 100% moment även i ECO+. Det är hur pedalkurvan ser ut fram dit som förändras av ECO+-läget. Pedalkurvan är flackare i början och mycket brantare i slutet för att pedalen ska vara mindre känslig i början, så det ska vara lättare att reglera låg last med foten på pedalen.
Strebern skrev: Vill man ha en slö bil är det väl enklare att köpa en billigare bil?Det där argumentet har jag aldrig förstått. Om jag väljer stor och dyr motor innebär väl inte det att jag alltid åker runt med plattan i mattan och fullgas-accelererar från rödljusen? Jag väljer den stora motorn för att ha möjlighet att när jag vill eller behöver utnyttja 100% av prestandan. Däremellan är jag också intresserad av förbrukningen.
Sparar man säkert bra mycket mer pengar på än en eco-knapp?
Det här är ju intressant. Vad är de[…]