Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
simonhalmstad skrev:Ojoj är man miljöbov för man låter bilen stå på tomgång och bli varm på vintern?
Ja det får man nog säga. Det är väl inte för inte som de flesta kommuner har tomgångskörning max någon minut. Varför skulle de ha det, om det inte var för miljön?
Framförallt är det dåligt för bilen vilket kanske är ett starkare argument för bilentusiaster.
simonhalmstad skrev:Ojoj är man miljöbov för man låter bilen stå på tomgång och bli varm på vintern?
ABSOLUT!!
Dessutom drar motorn vid kallstart och eftreföljande tomgång mycket bränsle och dessutom ökar slitaget på motorn.
Avstå alltså från denna, ur all synpunkter, dumma metod.
Användarvisningsbild
av SvenB
Det var väl inte 30 sekunder som det gällde i denna tråd. 30 sekunder tar det ju att sakta glida ut ur garaget.
Testa att ta ur nyckeln och lås bilen manuellt se om det funkar

Har gjort detta på någon modell när jag regenererade partikelfiltret tyckte då att det var lite dumt att lämna bil med motorn på + laptop i bilen för vidans skull

//Gooose
Går inte på V70 -12 iaf, har provat alla möjliga varianter med nyckeln i el ur, så numera står den och puttrar med upplåsta dörrar, jag tar bara ur nyckeln då kan tjuven iaf bara köra tills han slår av den :-)
Användarvisningsbild
av SvenB
Får du inte något larm att nyckeln "Tagits bort från bilen"? Det får jag, plus att det larmar inne i bilen.
MrAnderzon skrev:Om du har voc, Ja. Då går det BARA att starta motorn med appen om bilen är låst. Annars nej. (tror jag )
Om bilen är utrustad med tillvalet fjärrstart av motor så går det mig veterligen bara att göra med nyckeln, genom någon knappkombination. Motor går då x antal minuter om jag minns rätt. Går inte att fjärrstarta motorn via VOC, däremot går det ju förstås att direktstarta bränslevärmaren.
Tror det står redan i instruktionsboken för Volvo 240 att det är sämre för motorn att stå på tomgång och bli varm än att direkt börja köra. Men vad gäller TS fråga så är det kanske bättre att låta motorn bli varm emellanåt än att kallstarta och köra en kort sträcka två gånger om dagen ifall motorn aldrig hinner bli varm då.
Schmoyoho skrev:
MrAnderzon skrev:Om du har voc, Ja. Då går det BARA att starta motorn med appen om bilen är låst. Annars nej. (tror jag )
Om bilen är utrustad med tillvalet fjärrstart av motor så går det mig veterligen bara att göra med nyckeln, genom någon knappkombination. Motor går då x antal minuter om jag minns rätt. Går inte att fjärrstarta motorn via VOC, däremot går det ju förstås att direktstarta bränslevärmaren.
VEA med automat går att starta via VOC och då måste bilen vara låst.
Volvo xc90 2017 d5 R design

Tack för hjälpen.

V60 D4 MY15 - till verkstad

Rycker du säkringen så raderas ev,fel[…]

B230F går fett

Nej asså jag vet inte undrade bara om jag ka[…]

Fel efter byte VVT

Hej! Har du återfjädrande drev? Tä[…]