Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av corzair
Nicco skrev: På en V60 är D4 VEA med 8 stegad aut 1,2 sek snabbare 0-100 km/h (visst, inte den bästa jämförelsesiffran men nog säger det något) än V60 D4 AWD aut. 7,6 sek med VEA aut mot 8,8 sek med D4 AWD aut, VEA aut är alltså 14% snabbare. Delvis beror detta på viktskillnaden: 1744kg för VEA aut mot 1766kg för D4 AWD aut. VEA aut är alltså 1,3% (22kg) lättare och AWD lider av lite mer drivlineförluster, men utöver det? Effektivare automat?
Så gamla spisen, gamla växellådan och fyrhjulsdrift med allt vad det innebär adderar alltså bara 22kg jämfört med vea maskinen?

vad är nya motorn gjord av, gjutjärn?
av SurfarHy
22kilos skillnad gör inte 1,2sekunder på en 0-100 km/h sprint.

Enda anledning är effektförluster i gamla automaten och awd:n.
av perhall
Jämförelsen mellan 5-cylindrig och V8 är intressant. Vet att många gillar femman men tycker den visserligen har mysigt ljud men är seg och funkar rätt illa med automatlådan.

Håller annars med om att BMW:s 28i-motor är trist om än snabb.

Säljare vet, på tal om vad som sägs i tråden, i bästa fall det som jagrullar.se vet. Volvo berättar aldrig mer än nödvändigt för säljare. De berättar gärna vidare och vet (nästan) aldrig något hemligt. Så jag skulle hellre kolla läget här...
PH

98oktan

Instabil styrning (XC70 -16)

Som allerede nevnt: Främre länkarms buss[…]

Motorproblem

Hej, Jag har fått ett problem med min V70-09[…]

D4 VEA dricker olja

Nu är allt klart för att lyfta i motorn […]