Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Viktor89
Jag förstår vad du menar, absolut. Men grejen är att från början va tanken att hitta en bil för 250k ca men efterhand när jag upptäckt olika utrustningar så har jag insett att de drar närmare 300k och där är de absolut stopp även om bilen är 3 år gammal o 10000 mil. Ekonomin tillåter inte ett köp på närmare 400k även om bilen då är helt ny osv. Och efter jag tittat upp försäkringen på T6 är de bara att glömma. Har som sagt letat efter D3/D4 där jag kan trimma upp den till 245hk för ca 5k. Och då ligger försäkringen på ca 300kr/månaden. Visst förlorar man pengar på bilar, har haft mina tidigare max 2 år och att förlora pengar är nåt jag får leva med, är ju ett nöje bilar:)
av Petzzon
Viktor89 skrev: Och efter jag tittat upp försäkringen på T6 är de bara att glömma. Har som sagt letat efter D3/D4 där jag kan trimma upp den till 245hk för ca 5k.
Hur stor skillnad kom du fram till?

Anledningen är att jag själv haft en T6 och det skiljer en hundralapp i månaden 700 mot 600 på en D5 AWD, båda 2011. Dessutom slog jag min gamla T6as reg nummer som var importerad.
Priset är på Volvia, Helförsäkring, 1000-1500 mil, 3000 självrisk, Man 48 år boende i Uppsala.

Och för den hundralappen hade jag valt T6 an i ditt fall
av ansjo
Problemet Ts har är att jag gissar han är född 89...
av Linqid
perhall skrev:
volvoc70cab skrev:Köpte en Xc60 FWD D5 manuell Summum 2010. Då jag inte kör mer än max 1000 mil om året skulle nog en XC60 med bensinmotor varit klokare. Funderade att byta för ett tag sedan, men det gick inte p.a. värdeminskningen. Så jag behåller bilen ett tag till. Har i stort sätt bara använt den till resor till Italien två gånger om året.Då vi även har en C70 cab så blir det även en resa med den. Jag betalar ungefär 3500 kronor i försäkring (hel). Då jag försäkrar den hos Lf så fick vi i år tillbaka 1000 kr per försäkring, så den verkliga kostnaden är 2500 per år. Ps. vi bor i en stad med cirka 80.000 innevånare. Sen verkar det som att värdeminskningen avtar efter ett par år uttryckt i pengar. Att bilen tar cirka 0.5 liter per mil vid långkörningar är ointressant då värdeminskningen är den stora posten. Om jag skulle köpa en begagnad bil skulle den inte fått gått mer en max 7-8000 mil. Då har jag minst 2000 mil som en garanti om jag skulle råka ut för någon stor kostnad då maskinskade försäkringen fortfarande gäller. Till sist lycka till med ditt bilköp.
XC60 D5 FWD manuell?? Har det nånsin funnits??
D5 FWD manuell har väl knappast funnits, han menar säkert 2.4D DRIVe (175 hk, FWD) som (om jag inte minns fel) kom som MY10.

Lustigt nog kan man - om man går in på hemsidan och väljer tekniska spec för XC60 - välja XC60 D5 FWD 215 hk men jag misstänker att det måste vara något som blivit galet där. Den finns åtminstone inte på Bygg din Volvo.

Ang TS jakt efter ny bil är det givetvis så att man alltid har en gräns för vad som är ekonomiskt möjligt men oavsett känns det nästan som ett rån att betala nästan 300k för en MY12 med 10k mil på mätaren när man ser vilka rabatter som erbjuds på en ny. Knivigt läge.
av Viktor89
12600:- för T6 men då vet jag inte om de är hel eller halvförsäkring, hoppas hel.
D3 9000:- men tar jag på pappa som jag gjort tidigare blir de 5000/år.
Har inte kollat T6an på pappa än.
Är född -89.
Användarvisningsbild
av Zanders
ansjo skrev:
Zanders skrev:Det står d3/d4 och det gäller som sagt 2.4l motorn vilket i princip är en D5. Så kolla att det är 2.4l vilket jag är väldigt tveksam till att den existerar i benämningen d3..
Hette inte den D3 i my 11 och 12?
d3 awd är 2.4l motorn. men d3 fwd 2.4l tror jag inte finns..
av perhall
Viktor89 skrev:12600:- för T6 men då vet jag inte om de är hel eller halvförsäkring, hoppas hel.
D3 9000:- men tar jag på pappa som jag gjort tidigare blir de 5000/år.
Har inte kollat T6an på pappa än.
Är född -89.
Det var konstigt att du kollade en försäkring men inte minns om det var hel eller halv!
Nu är jag inte för att du ska "ställa bilen på pappa" men det är väl i så fall idé att göra det oavsett motor...
PH
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag betalar knappt 6lax om året i helförsäkring på min T6:a. Upp till 2000mil. Den var till och med billigare än några dieselalternativ. Det varierar mycket mellan olika bolag och hur de klassificerar olika bilar. Men man kan nog säga att en T6 inte är dyrare än andra motoralternativ, det är ju ingen busbil. Min XC60 T6 är avsevärt billigare än vad en S60 MY08 2.4D skulle vara som jag kikade på i somras.

MEN, vad spelar någon tusenlapp hit eller dit för roll när osäkerheten kring värdeminskningen är så mycket större. Runt 40kkr om året verkar min bil tappa nu när den blivit några år. De första tre åren tappade den 100kkr om året, om försäkringen då kostar 100kr eller 10kkr spelar ju inte så stor roll.

/Martin
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Som när någon klagar på att bilen drar 0.6 istället för 0.5 eller räknar alla små droppar. Min förra bil tappade 100kr i värde per mil, så om den drar 1 liter per mil eller 1,1 har inte så jättestor betydelse! :lol: :wink:
Volvo xc90 2017 d5 R design

Tack för hjälpen.

V60 D4 MY15 - till verkstad

Rycker du säkringen så raderas ev,fel[…]

B230F går fett

Nej asså jag vet inte undrade bara om jag ka[…]

Fel efter byte VVT

Hej! Har du återfjädrande drev? Tä[…]