Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
3k per år.
Haft den i 26 månader.. plus nån vecka eller två.

Kapitalkostnaden ja.. vad kan man räkna det på då?
Räknas räntan mot bilens verkliga pris eller summan minus restvärdet?
Om jag räknar på summan, minus den första förhöjda leasing-kostnaden på ca 60k, plus vinterdäck och dragkrok som jag tog kontant blir det ca 240k. Säg 5% ränta så blir det 12k första året och kanske 9k andra året.. Fortfarande att det nästan går in i den extrasumma jag räknade med.. men säg 3kr mer per mil där då för sakens skull.. Då ligger jag ändå, trots att jag väl räknat på ganska höga avrundningar på milkostnad på under 40kr.

Brukar biltidningar och sånna räkna kapitalförlust i sina kalkyler?

Mina siffror är ju betydligt lägre egentligen då jag så gott som enbart kör bilen i företaget, och kan dra momsen på både bränsle, serviceavtal, tvätt, mm, samt halva momsen på själva leasingavgiften... samt att det är oskattade pengar i firman.
Men för jämförelsens skulle räknade jag som om den hade varit privat.. :)
av valln
Många biltidningar räknar med kapitalkostnad.
Som sagt är din fördel at du kör så många mil per år då många bilkostnader är konstanta eller näsan konstanta.
För övrigt tack för en intressant kalkyl!
Användarvisningsbild
av joel80
Jag lägger upp en ny kalkyl efter bilbyte, då har jag "rätt siffror" på den största posten... värdeminskningen... så får vi se var det landar. Jag tror kan ev kan klara 35kr/mil.
Sista delen av treårsperioden nu bör vara den "billigaste" vad gäller värdeminskningen.. Och jag tror inte jag har några stora kostnader fram till i vinter. En återbehandling av Ditec för ca 2k.. och förhoppningsvis inget dyrt verkstadsbesök.. Klarar mig nog med däcken också, har skapligt med dubb och gummi kvar på vinterdäcken och som jag skrev 2 nya sommardäck.

Den uträkningen hamnar nog i garage-tråden.. Ni får hålla utkik framåt vintern. ;)
av Nicco
Är 2000 mil per år att anse som mycket?

Jag tror inte jag känner någon som har en bruksbil med lägre årssträcka än så. Jag bränner av drygt 2000 mil per år, och då åker jag inte ens bil till jobbet.
av Malmstroem
Genomsnittlig körsträcka för bilar som ägs av fysiska personer (inte företagsbilar) är väl 1200 mil per år.

Den ena av våra två bilar rullar runt 2000 mil och den andra runt 1000 mil per år. Jag känner de som kör dubbelt så mycket.
Användarvisningsbild
av joel80
Här på forumet är nog inte 2000mil/år att betrakta som speciellt mycket.. :)
Men Malmstroem har rätt, rikssnittet är ju betydligt lägre.
Användarvisningsbild
av MångaVOLVO
Leafs skrev:
MångaVOLVO skrev:Det är väl marginellt i besparing med D2 3.60kr per mil (2dl) då
totala milkostnaden ligger på 45-50 kr. T.ex. ligger en V60 VEA D4 Aut på 48kr milen enligt Teknikens Världs eminenta tester.
Ha en bra dag.
Mjo, men då är ju inköpspriset ett annat.....Det skiljer väl typ 100k mellan en MY2012 D2 och en VEA D4.
Jag siktar in mig på MY2012 och där skiljer det en hel del i skatt mellan D2 och D4, och den D4:an har jag hört ska vara ganska törstig. Dessutom kanske 40k i inköpspris.
Jo du sparar ju in inbyteskostnaden men skatten är fri i 5 år på VEA D4:n.
av Leafs
MångaVOLVO skrev:
Jo du sparar ju in inbyteskostnaden men skatten är fri i 5 år på VEA D4:n.
Kapitalkostnaden på skillnaden i inköpspris (kanske 100k) blir en ganska väsentlig faktor, och vägs på inget sätt upp av att en VEA D4 (MY2014?) är skattefri två år längre än en D2 MY2012. Inte ens nära.... Men VEA D4 är säkert en fenomenal motor.
Användarvisningsbild
av oan
Är precis som TS inne på en V60 och väljer mellan olika motorer.
Cyklar till jobbet och kör mestadels lite längre sträckor på helger och semester. Uppskattningsvis 1200 mil om året.
Är något förbryllad av motorutbudet, termer som "VEA", "MY". Också observerat att det är en rejäl prisskillnad på tex D4:an (som jag är intresserad av) beroende på om det är 163 eller 181HK.
Mycket tacksam om någon kunde guida mig rätt.
Användarvisningsbild
av joel80
VEA är Volvos nya engenutvecklade 4-cylindriga motor, den har varit 183hk på D4an men jag tror att MY16 får D4an 190hk om jag fattat rätt.
VEA-motorn är snålare än den gamla 5-cylindriga D4an, men finns än så långe inte att få med AWD.
Och ja.. MY står för Model Year. Beställer man en ny bil idag får man MY16 (och får vänta till Augusti minst!) , däremot har handlarna säkert lite MY15 på lager som fortfarande säljs.

Kör du rätt lite (vilket 1200 mil får betraktas som) kanske du ska kolla på en vanlig bensinare eller en T4F. (Om du letar begagnat)
Kollar du på ny bil eller begagnad?

En diesel mår inte så bra av många korta resor där den inte hinner bli varm.
Styrströms kortslutning

V70 momentum 2.5FT 2009. Ja jag klantade mig, dro[…]

960 -97 skramlande ljud

Det sitter en värmeplåt under bakre del[…]

Motorproblem

Får bli en tur till Volvo

Tack för detta. Kollar i morron. :-)