- sön 15 mar 2015, 20:07
3k per år.
Haft den i 26 månader.. plus nån vecka eller två.
Kapitalkostnaden ja.. vad kan man räkna det på då?
Räknas räntan mot bilens verkliga pris eller summan minus restvärdet?
Om jag räknar på summan, minus den första förhöjda leasing-kostnaden på ca 60k, plus vinterdäck och dragkrok som jag tog kontant blir det ca 240k. Säg 5% ränta så blir det 12k första året och kanske 9k andra året.. Fortfarande att det nästan går in i den extrasumma jag räknade med.. men säg 3kr mer per mil där då för sakens skull.. Då ligger jag ändå, trots att jag väl räknat på ganska höga avrundningar på milkostnad på under 40kr.
Brukar biltidningar och sånna räkna kapitalförlust i sina kalkyler?
Mina siffror är ju betydligt lägre egentligen då jag så gott som enbart kör bilen i företaget, och kan dra momsen på både bränsle, serviceavtal, tvätt, mm, samt halva momsen på själva leasingavgiften... samt att det är oskattade pengar i firman.
Men för jämförelsens skulle räknade jag som om den hade varit privat.. :)
Haft den i 26 månader.. plus nån vecka eller två.
Kapitalkostnaden ja.. vad kan man räkna det på då?
Räknas räntan mot bilens verkliga pris eller summan minus restvärdet?
Om jag räknar på summan, minus den första förhöjda leasing-kostnaden på ca 60k, plus vinterdäck och dragkrok som jag tog kontant blir det ca 240k. Säg 5% ränta så blir det 12k första året och kanske 9k andra året.. Fortfarande att det nästan går in i den extrasumma jag räknade med.. men säg 3kr mer per mil där då för sakens skull.. Då ligger jag ändå, trots att jag väl räknat på ganska höga avrundningar på milkostnad på under 40kr.
Brukar biltidningar och sånna räkna kapitalförlust i sina kalkyler?
Mina siffror är ju betydligt lägre egentligen då jag så gott som enbart kör bilen i företaget, och kan dra momsen på både bränsle, serviceavtal, tvätt, mm, samt halva momsen på själva leasingavgiften... samt att det är oskattade pengar i firman.
Men för jämförelsens skulle räknade jag som om den hade varit privat.. :)
Polestar 2 Dual Motor MY24
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13