Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Att det blir mer och mer teknik på bilarna har ju med att göra att ingenjörerna forskar i samhället hur folk beter sig och där med utrustar bilarna med diverse funktioner för att underlätta för viss typ av människor dock får alla drabbas av detta för att man utrustar alla bilar pga en viss folkgrupp som inte har koll på saker och ting ;) kan inte tänka mig nån annan anledning till alla dessa olika meddelanden hit å dit....
Re Knappen11:

Jag testade att stänga av och starta om. Sorry funkade inte för mig.

Så här ser det ut mitt i panelen om man inte trycker bort skiten. Och dagsnoteringen är att meddelandet släcks av sig själv efter någon sekund ca 25% av starterna. Men det varierar, vissa dagar försvinner det 75% av starterna. Och på verkstadsdagen var det borta 100% som sagt. :x Men det får bli en till vända till Bilia, inget konstigt med det. Jag har haft bilar som varit inne betydligt fler än 3 ggr under garantiperioden.

Är ni observanta ser ni att jag kört iväg på bilden nedan, dvs bilen har varit igång ett tag. Nej varningsbilden försvinner inte av sig själv de gånger den bestämmer sig för att något är knas. Är garanterat någon klämd kabel eller trasig sensor som ligger och spökar.

Bild
Senast redigerad av 1 MrMupp, redigerad totalt 0 gånger.
MrMupp skrev:Re Knappen11:

Jag testade att stänga av och starta om. Sorry funkade inte för mig.

Så här ser det ut mitt i panelen o man inte trycker bort skiten. Och dagsnoteringen är att meddelandet släcks av sig själv efter någon sekund ca 25% av starterna. Men det varierar, vissa dagar försvinner det 75% av starterna. Och på verkstadsdagen var det borta 100% som sagt. :x Men det får bli en till vända till Bilia, inget konstigt med det. Jag har haft bilar som varit inne betydligt fler än 3 ggr under garantiperioden.

Bild
det är som med allt annat elektronik man upplever fel bortom kunnig personal och när man väl är på plats hos verkstaden visar sig allt normalt :p
LazerHawke skrev:det är som med allt annat elektronik man upplever fel bortom kunnig personal och när man väl är på plats hos verkstaden visar sig allt normalt :p
Japp visst är det så.

Och för att krångla till det litet extra har jag fått för mig att dimningsfunktionen av hela panelen verkar gung-fly. Jag menar den funktion som gör att det lyser starkare när det är ljust ute och dimmar ned i tunnlar eller på kvällen.

Har inte hunnit göra någon djupare analys, men det verkar som att strulet med dimningen hänger ihop med de tillfällen felmeddelandet för dörrar/bälten kommer. (helt oregelbundet alltså)
MrMupp skrev:
LazerHawke skrev:det är som med allt annat elektronik man upplever fel bortom kunnig personal och när man väl är på plats hos verkstaden visar sig allt normalt :p
Japp visst är det så.

Och för att krångla till det litet extra har jag fått för mig att dimningsfunktionen av hela panelen verkar gung-fly. Jag menar den funktion som gör att det lyser starkare när det är ljust ute och dimmar ned i tunnlar eller på kvällen.

Har inte hunnit göra någon djupare analys, men det verkar som att strulet med dimningen hänger ihop med de tillfällen felmeddelandet för dörrar/bälten kommer. (helt oregelbundet alltså)
att själva styrkan på displayen kan variera har jag själv råkat ut för sitter nog någon sensor nånstans i cockpit som kompenserar ljusstyrkan därmed ändrar styrkan på mätarna
Mysteriet löst!

Jag hade bilen på Bilia idag. Efter omfattande sökning i olika interna kunskapsbaser framkom det att det är en medveten funktion i MY15 bilarna.

Det är nämligen så att sätessensorerna i baksätet är borttagna alternativ har aldrig funnits i Volvobilarna. Men för att likväl försöka upprätthålla säkerhet, så har någon kreativ ingenjör på Hisingen kommit på en idé:

-Om bakdörrarna öppnas men ingen bältar sig, så lägger vi ut en varning mitt i synfältet och låter den ligga kvar hela färden!

Ja det är punschigt, men det är det så fungerar. Du kan alltså inte ställa in en dataväska, inte en matkasse eller något annat i baksätet eller på golvet, utan att bälta. Då kommer datorn få frispel och göra allt för att irritera föraren resten av turen.

Det enda man kan hoppas på nu är att Volvo tar sitt förnuft till fånga och släpper en mjukvaruuppdatering som tar bort denna tok-varning. Någon måste haft litet otur när de tänkte. Och den idén fick komma hela vägen ut till produktion.
MrMupp: Jag håller med om att det är en dåligt implementerad funktion. Men du kan ta bort bilden genom att trycka knappen som sitter halvvägs in på helljusspaken.
MrMupp skrev:
-Om bakdörrarna öppnas men ingen bältar sig, så lägger vi ut en varning mitt i synfältet och låter den ligga kvar hela färden!

Ja det är punschigt, men det är det så fungerar. Du kan alltså inte ställa in en dataväska, inte en matkasse eller något annat i baksätet eller på golvet, utan att bälta. Då kommer datorn få frispel och göra allt för att irritera föraren resten av turen.
Det där är ju inget nytt. Som jag skrev tidigare så har jag det på min bil också, samt att jag hade det på min V50MY10 också. Det är ju bara att trycka bort det. :wink:
MrMupp skrev:-Om bakdörrarna öppnas men ingen bältar sig, så lägger vi ut en varning mitt i synfältet och låter den ligga kvar hela färden!
Men det är ju det jag skrivit hela tiden!
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8

[…] och T5 finns endast med framhjulsdrift[…]

Min uppfattning är att AWD-systemet är p[…]

Vilket nr på säkringen är det?

Instabil styrning (XC70 -16)

Hejsan, Ny på forumet.. XC70 D4 Awd 2016. […]