Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

fyrahjul skrev:
spuzz skrev:För mig kändes Driver Support som en no brainer efter att ha provkört en V60 D4 VEA. Liten kostnad som dessutom ger prutmån på försäkringen!

Prutmån på försäkringen? huh? Vad menar du? :)
Alla säkerhetssystemen brukar kunna gå att förhandla med försäkringsbolagen för att få ner premien. City Safety har ju hos många bolag premierats med lägre självrisk, bl.a. Länsförsäkringar, speciellt i storstadsområden.

Sen som fg talare nämner. Så länge man använder blinkers så slipper man de onödiga ljuden och gillar att man att hålla avståndet så är det ingen fara då heller!
Lane Departure Warning - Jag tycker det är smidigt som tusan att få en dov ljudsignal när jag går över linjerna. Går att stänga av.
Blind Spot Information System - Grymt användbart. Reagerar även på cyklar.
Road Sign Information - Grymt användbart för en annan som har dålig koll på skyltar.
Adaptive Cruise Control - Grymt användbar! Kommer aldrig mer köpa en bil utan denna funktion.

Driver Alert Control - Jag har hittils inte fått upp denna varning.
Lövet skrev:I samma fart och samma inställning kunde den varna vid olika avstånd. Min var en MY11, man får väl hoppas den inte beter sig så längre.
Avståndsvarningen använder samma tidsinställning som adaptiv farthållare, hade du inställt samma tid där vid de tillfällena ?
Jupp
chaffis75 skrev:Nu blir väl folk sura på mig men vad är problemet med att bilen plingar till när man gör fel, om man blinkar när man byter fil och håller avstånden så kommer bilen aldrig plinga eller varna.
På vea motorer ersätts dessutom plinget vid filbyte av en lätt skakning i ratten.

Fredrik

Felet är att jag vill själv bestämma hur jag ska framföra min bil, jag vill inet alltid blinka, jag vill liga på väggrenen ibland, jag vill ligga uppe i röven på epatarktorerna ibland osv osv osv utan att höra ett jäkla plingandes hela tiden. Men smaken är ju som bekant delad, och som tur är, kan man köpa en bil utan driver support om man som mig hatar alla dessa varningssignaler.
Droopy skrev:
chaffis75 skrev:Nu blir väl folk sura på mig men vad är problemet med att bilen plingar till när man gör fel, om man blinkar när man byter fil och håller avstånden så kommer bilen aldrig plinga eller varna.
På vea motorer ersätts dessutom plinget vid filbyte av en lätt skakning i ratten.

Fredrik

Felet är att jag vill själv bestämma hur jag ska framföra min bil, jag vill inet alltid blinka, jag vill liga på väggrenen ibland, jag vill ligga uppe i röven på epatarktorerna ibland osv osv osv utan att höra ett jäkla plingandes hela tiden. Men smaken är ju som bekant delad, och som tur är, kan man köpa en bil utan driver support om man som mig hatar alla dessa varningssignaler.
Vad har du för bil?:) v60?
fyrahjul skrev:Tjena! Jag har bestämt mig för en V60. Tänkte kolla med er andra om det är något livsviktigt jag bör ta med som är bortglömt.

Jag har gått "snik-vägen" och valt en snikmodell motormässigt av V60 pga budgetskäl, dvs en T3:a :) Men var förvånad hur pigg den ändå var. Kör ju en 2.0F i dag. Att ha en kraftfull motor är inte så viktigt för mig. Så här ser min beställning ut:

V60 T3 Ocean Race

Paket:Teknikpaket Sensus 7", Your Edition VOC

Extrautrustning:
COVER
Digitalt kombiinstrument
EXTERIÖRT STYLING PAKET
Eluppvärmd ratt
Eluppvärmt baksäte, yttre positioner
MARKET ADAPTION
Mörkt tonade bakre,bakdörrar samt runt lastutr.
Ocean Race
Parkeringshjälp, bak
Parkeringsvärmare m.tidur/Tidursfunkt.för diesel
Progressiv hastighetsberoende servo
STÄNKSKYDD FRAM+BAK NYMONT
Sensus Connect High Performance 7"
VINTERHJUL NOKIAN DUBBAD ALUMINIUMFÄLG
Volvo On Call-nöd-/assistanssystem
Your Edition

Det som är kvar för mig nu att bestämma är Driver alert system, om det är värt det eller ej. Jag är kluven, igentligen så är det helljusfunktionen jag är ute efter, det andra har jag en känsla över att det bara kommer irritera efter ett tag. Väljer dom flesta detta? Samt aktivt helljus?

Båda dessa får mig att passera budgeten:)

Är det något här som ni tycker är bortglömt utrustningsmässigt, som är svårt att leva utan?:)

JAg har driver support paketet i min V60.
Där ingår både Driver Alert och hel/halvljus automatiken.
Driver alert är hyffsat meningslöst, den ligger och övervakar dina rörelse i ratt och hur mycket du eventuellt kör övr dragna linjer utan att blinka och till sist säger den att du kanke skall ta en paus, oavsett om det finns en anledning till det eller inte. Så för mig är det en överreklamerad funktion.
Hel/halvljus automatiken (aktivt helljus) som även aktivt bländar av endast där bilar kör framför dig (andra generationen), funkar helt ok. Finns tillfällen då jag själv kan tycka den är sen med att blända av när man möter bilar, nästan som den har svårt ibland på avstånd att se att det är en bil som man möter och inte reflexer vid vägen. Det kan ibland betyda att man får ett par blinkningar att man skall blända av.
Finns även tillfällen där den tolkar reflexstolpar som mötande bilar och börjar blända av och ha sig, men det får man väl räkna med.
Men, i 95% av fallen funkar det fint. En funktion som jag uppskattar väl.
volvobrasse skrev:
Droopy skrev:

Fredrik

Vad har du för bil?:) v60?

Jag åker V70 utan alla dessa tillägg, City Safety är det enda som fins på den och den stör ju inte på något vis.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

@fjohan82 , Tjo Har du art.nr till skruvar och[…]

Yes det ingick på vparts! Dock ej lås

Går startspärren i så kommer den […]

Tror nog att det var cordsläpp på n&a[…]