Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Volvo har kampanjerbjudande på S/V60 T3 Väljer man till your edition blir bilen billigare + man får bränsledivenvärmare med tidur.

T.ex får man just nu en V60 T3 manuell Ocean Race inklusive klimatpaket med tidur för 279.800kr :)
LazerHawke skrev:hur är det i definition "kallstart" om bilen står i varmgarage??
För att kallstart är det om motorn är kallare än 60 grader. Sen är det förstås bättre att motorn är 10 grader varm än 20 grader kall.
av Meco
Lövet skrev:
LazerHawke skrev:hur är det i definition "kallstart" om bilen står i varmgarage??
För att kallstart är det om motorn är kallare än 60 grader. Sen är det förstås bättre att motorn är 10 grader varm än 20 grader kall.
Ja i mitt fall så blir det en kallstart då mitt garage är utan värme :)

Hur lång tid tar det ca att värma upp motorn ca ( i -10) till respektabel temp med bensinvärmaren? Dvs inte kupén, utan själva motorn så att det inte blir en kallstart? 5 min?
Du ställer frågor som kräver mer faktiska indata, hur hög effekt har värmaren, hur många liter vatten skall den värma, hur kallt är det där bilen står, blåser det eller är det vindstilla och så vidare????? Det finns fler frågar att rabbla upp.
Men, sa vi inte att du står i ett garage? Där kan du inte köra någon bensindriven värmare. Eller menar du parkeringsdäck när du säger garage? Dom är ju ibland öppna så att luftväxling kan ske. Om det är ett "kollektivt" sådant parkeringsdäck, hyreshusområde etc. etc. ta reda på i förväg om du får köra din bränsledrivna motorvärmare där. Det är inte roligt när bostadsbolaget eller bostadsrättsföreningen börjar skicka lappar om regler och bestämmelser i områdets parkeringsutrymmen.
Eftersom alla motorvärmare avser att värma upp kylarvätskan, så värmer dom även kupéelementet om reglaget står öppet. Det finns värmare som även kör kupéelementets fläkt med lite styrelektronik. Då blir det varmt i kupén också samtidigt som motorn blir varm.
Så du måste göra klart för dig själv (och oss andra) om du skall ha en elektrisk motorvärmare (förhållandevis billig, men kräver eluttag i närheten) eller en bränsledriven motorvärmare (förhållandevis dyr men effektivare. Får dock inte köras inomhus).
Enligt TS första inlägg i tråden har han tecknat avtal på en V60 med bensinvärmare (your edition?). Som jag upfattar det är frågan om han skall montera el-värmare också.
av Koloss
Ganska mycket okonstruktivt babbel i den här tråden. Här ska du nu få korrekt handlingsplan.

Först och främst, bränslevärmare körs inte i garage, oavsett kallt eller varmt, oavsett storlek. Det innebär att du hemma ska ha elmotorvärmare.

Slits motorn av kallstart? Ja.

Kommer motorn att ta skada under dom år du äger bilen? Nej.

Det kommer att handla om huruvida motorn är "som ny" eller inte om 10 år. Så det kommer ner till huruvida man vill vara shysst med sin bil detta till trots.

En kallstartad bil är också mindre kul att köra med då den förhöjda tomgången inte är så trevlig, och med motorvärmaren körd så kommer varmluft komma mycket snabbare. Och med den kupevärmare som man förstås har så är bilen någorlunda varm inuti redan när man hoppar in.

Så självklart ska du ha elmotorvämare med med kupeuttag. Sen kan jag tycka att Volvo on call är självklart också. Tänk att aldrig någonsin parkera "ej hemma" och alltid kunna styra bränslevärmaren.

Men det konkreta partytricket som är minimum i det här fallet, och som inte är nämnt än, är att du ska låta handlaren installera en inbyggd batteriladdare i motorrummet, som tar ström från elmotorvärmaren. Då slipper du hålla på och manuellt ansluta batteriladdare för att underhålla bensinvärmarkörandet. Den installationen sker då samtidigt som dom monterar elmotorvärmaren, vilket om det är som det var förut, aldrig görs på fabriken utan alltid eftermonteras.
Jag är ny på forumet för att jag precis beställt min första Volvo.
Sedan tidigare har jag i princip alltid åkt VW. De senaste bilarna har jag haft bränslevärmare installerat och det fungerar klockrent. Har aldrig haft problem med att batteriet tagit slut. På Passaten sitter det dock dubbla batterier (ett extra i bagaget).
Det borde finnas en anledning till att man gjort så... Vad jag förstått så finns inte det i Volvon.

Det blev en V60 AFV. Det skall bli spännande med lite nytt!
av Meco
Koloss skrev:Ganska mycket okonstruktivt babbel i den här tråden. Här ska du nu få korrekt handlingsplan.

Först och främst, bränslevärmare körs inte i garage, oavsett kallt eller varmt, oavsett storlek. Det innebär att du hemma ska ha elmotorvärmare.

Slits motorn av kallstart? Ja.

Kommer motorn att ta skada under dom år du äger bilen? Nej.

Det kommer att handla om huruvida motorn är "som ny" eller inte om 10 år. Så det kommer ner till huruvida man vill vara shysst med sin bil detta till trots.

En kallstartad bil är också mindre kul att köra med då den förhöjda tomgången inte är så trevlig, och med motorvärmaren körd så kommer varmluft komma mycket snabbare. Och med den kupevärmare som man förstås har så är bilen någorlunda varm inuti redan när man hoppar in.

Så självklart ska du ha elmotorvämare med med kupeuttag. Sen kan jag tycka att Volvo on call är självklart också. Tänk att aldrig någonsin parkera "ej hemma" och alltid kunna styra bränslevärmaren.

Men det konkreta partytricket som är minimum i det här fallet, och som inte är nämnt än, är att du ska låta handlaren installera en inbyggd batteriladdare i motorrummet, som tar ström från elmotorvärmaren. Då slipper du hålla på och manuellt ansluta batteriladdare för att underhålla bensinvärmarkörandet. Den installationen sker då samtidigt som dom monterar elmotorvärmaren, vilket om det är som det var förut, aldrig görs på fabriken utan alltid eftermonteras.
Haha tack för denna handlingsplan! Den var jättebra!

Det lutar nog mot att jag måste köpa till en elektronisk motorvärmare ändå kanske. Som jag nämnde tidigare i tråden, jag har ett garage. Varje morgon går jag förbi där med grejor till jobbet innan jag går vidare med barnen till dagis. Det som kanske skulle kunna funka är att man låter porten stå öppen (bakänden på bilen står ju mot utsidan, därefter starta bensinvärmaren i ca 10 min för att sedan hoppa in i bilen då man kommit från dagis. Därav min fråga hur lång tid det tar att värma upp till respektabel temp i motorn, inte kupén alltså.:)
Användarvisningsbild
av Kite
Meco skrev:Det lutar nog mot att jag måste köpa till en elektronisk motorvärmare ändå kanske. Som jag nämnde tidigare i tråden, jag har ett garage. Varje morgon går jag förbi där med grejor till jobbet innan jag går vidare med barnen till dagis. Det som kanske skulle kunna funka är att man låter porten stå öppen (bakänden på bilen står ju mot utsidan, därefter starta bensinvärmaren i ca 10 min för att sedan hoppa in i bilen då man kommit från dagis. Därav min fråga hur lång tid det tar att värma upp till respektabel temp i motorn, inte kupén alltså.:)
Avgaserna från bränslevärmaren går inte via det ordinarie avgassystemet utan de kommer ut runt höger hjulhus så det är snarare bättre att du backar in i garaget i så fall :)
Användarvisningsbild
av Kite
McTar skrev:Jag är ny på forumet för att jag precis beställt min första Volvo.
Sedan tidigare har jag i princip alltid åkt VW. De senaste bilarna har jag haft bränslevärmare installerat och det fungerar klockrent. Har aldrig haft problem med att batteriet tagit slut. På Passaten sitter det dock dubbla batterier (ett extra i bagaget).
Det borde finnas en anledning till att man gjort så... Vad jag förstått så finns inte det i Volvon.

Det blev en V60 AFV. Det skall bli spännande med lite nytt!
Dubbla batterier hjälper inte, det förlänger snarare mest tiden innan du behöver ladda. Om du tar ut mer energi från batteriet än du hinner ladda upp så kommer batteriet till slut att ta slut (det laddar inte mer bara för att du har dubbla batterier).
Volvo har dubbla batterier för bilar med stopstart, och det är troligen därför VW har dubbla batterier med.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8
Volvo xc90 2017 d5 R design

Tack för hjälpen.

V60 D4 MY15 - till verkstad

Rycker du säkringen så raderas ev,fel[…]

B230F går fett