Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

MångaVOLVO skrev:Det som sitter på som standard är hårt fjädrat. Inte helt bekvämt men bra allround. Det som går att beställa är touringchassiet, det är mjukare. Så har jag fattat det efter prat med säljare.
Ja alltså, jag vill poängtera att min fråga gäller alltså inte hurvda jag villa he bekvämare chassi än standard eller inte :) Utan om sportchassi är mycket hårdare jämfört med standardchassit. Alltså, en V60 med sportchassi föreställer jag mig är snyggare än standard, då den är lägre. Men jag läser att en del varnar för att man tar av komforten för att få denna visuella detalj. Jag försöker bilda mig en uppfattning om det är värt det eller ej.

Ska tillägga att jag har två små barn. Gillar snyggt, men är inte ute efter pimp-bil. Men tänkte kanske att det är en ok detalj på just denna bil.
Hade sportchassi på min V60 D5 manuell med 17-tum, och var jättenöjd med det. Rekommenderas varmt! Beställde således sportchassi till min nuvarande XC60 D4 automat med 19-tum, och är inte alls nöjd. V60:n var en go-cart som passade bra med hård sättning, XC60:n med mindre motor och automat är mer glidarbil, där passade det inte alls.
PaNi skrev:Hade sportchassi på min V60 D5 manuell med 17-tum, och var jättenöjd med det. Rekommenderas varmt! Beställde således sportchassi till min nuvarande XC60 D4 automat med 19-tum, och är inte alls nöjd. V60:n var en go-cart som passade bra med hård sättning, XC60:n med mindre motor och automat är mer glidarbil, där passade det inte alls.
Jag hade sportchassi på v60 d5 med 18" och var nöjd med komforten men testade en xc60 med sportscassi och 20" och måste säga att den kändes bekvämare trots 20" . Bilen i frågan ör d4 AWD r design.
Ursäkta. Sportchassie är hårt som bara den. Passar kanske på Mantorp.
Bara så ni vet så är S60/V60 R-desing + 19" bland de mest obekväma bilarna i modellutbudet. Men själva bilen går mycket bra i kurvor etc, mycket körglädje man får helt enkelt kompromissa. :) Trots att jag är inbiten volvofantast tycker jag att nya c-klass är makalöst bra, blandannat med sin fina luftfjädring & bra chassi , blev helt såld på den. :oops:
Har på senare tid kört en hel del olika V60. Med 16",17"18" med och utan sportchassi. Kan ju konstatera att sportchassi och 18" är absolut värst när det gäller spårkänslighet, 18" med standardchassi är också spårkänsligt men det känns inte på samma sätt, den rycks inte mellan spåren på samma sätt som en med sportchassi.

Skulle dock välja en med sportchassi hellre än en med standard då den är så mycket roligare att köra med sportchassi. Dessutom är den ju otroligt snygg med 18" och den sänkningen sportchassi ger
Min mor har en V60 T4F med touringchassi. Detta är tillval men kostar inget extra. Personligen tycker jag det funkar utmärkt tillsammans med 17". Den är komfortabel men samtidigt kvick nog och trevlig att köra. Jag skulle aldrig valt något hårdare än standardchassi. Troligen hade jag beställt touringchassi om jag bytt till en V60.

@fjohan82 , Tjo Har du art.nr till skruvar och[…]

Yes det ingick på vparts! Dock ej lås

Går startspärren i så kommer den […]

Tror nog att det var cordsläpp på n&a[…]