Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Trådskaparen måste naturligtvis åka och provköra själv, men så här tycker jag om V60 T3.

Jag har en V60 T3 -11 och tycker att motorn är pigg, är man inte ute efter en raket så duger den gott till vardagsbehov. Själv har jag fru och tre barn (9, 7 och 4 år) som får plats i bilen och tycker ändå att motorn svarar upp till de krav jag har även om bilen är fullpackad. Naturligtvis behöver man växla ner ibland vid en omkörning men ser inte riktigt problemet, det har vi väl gjort i alla tider...

Som sagt, nöjd är jag med både bil och motoralternativ. Bilen drar ca 0,75 blandad körning för mig så är även nöjd med det. Lycka till och se till och dra iväg och provkör kärran nu...

/Lasse
Den lägre EU-mixen efter ändrad utväxling under MY12 (har för mig att den bara gäller S60, ej V60 T3, åtminstone var det så i början) sker till bekostnad av upplevd effekt. Skulle föredra den äldre utväxlingen (45, nånting/1000r/m på sexan) då det inte kan skilja mycket i verklig förbrukning om man inte kör mycket på Autobahn el i Autobahn-fart.
PH
Men skillnaden i utväxling påverkar ju "surrigheten" också. Min förra bil, 1,8F, hade ju en lägre utväxling än nuvarande,D2. Visst får jag växla ner oftare på denna bil, men det kompenseras mer än väl av den minskade "surrigheten". :)
T3 var dock inte det minsta surrig med sin "gamla" utväxling. Tvärtom är den i princip tyst i motorvägsfart från motorn. 1.8F ligger på en annan planet bullermässigt :wink:
Exakt som Lövet skriver.
1,8 F = 3000 r/m i 1000 + surrig motor från början
T3 = 2000 r/m i 1000 + tyst(are) motor från början

Det jag menar är att bilar som har extremhög utväxling i förhållande till effekten, som S60 T3 sen MY12 eller V70 2,5FT manuell MY10f, eller 740GL MY86, har en klart körglädjehämmande effekt.

På 90-talet körde jag BMW 320i. MY84 hade hög utväxling (2500 r/m i 100), MY87 låg (3000 r/m i 100). Det gav stor skillnad i motorkaraktär och körglädje men liten i förbrukning...

Så lika irriterande som det kan vara med surrig motor pga höga motorvarv, kan det vara med för hög utväxling.
PH
Jag måste säga att jag är glad över min höga utväxling i min D2:a. Jag har inte på "rak arm", här vid skrivbordet, pejl på hur många varv den gör i 100 km/tim. Men jag tror det är ungefär 2.000 varv.
Är du osäker hur du skall göra finns ju möjligheten att köpa en T4 istället. Skulle du då tycka den är för seg efter ett år eller så så finns ju möjligheten att Polestaroptimera den från 180Hk/240Nm till 200hk/285Nm. Den möjligheten finns inte för T3.
(eller jo, visserligen från 150 till 180Hk, men maxvrid ligger kvar på samma nivå så, under 4000rpm märks det inte alls.)
SvenB skrev:Jag måste säga att jag är glad över min höga utväxling i min D2:a. Jag har inte på "rak arm", här vid skrivbordet, pejl på hur många varv den gör i 100 km/tim. Men jag tror det är ungefär 2.000 varv.
Utväxlingen i nämnda bensinbilar är mycket högre i förhållande till vridkurvan än vad den är i din. 2000 varv i 100, stämmer bra för din på mätaren, är normalt för en diesel i den effektklassen.
PH
Jag har idag kört Hässleholm - Kristianstad - Ystad - Malmö i jobbet i en hyrbil, V60 T3. Första gången jag kör bilen och kör privat en X1 23d så jag måste erkänna att jag var negativt inställd.
Måste dock säga att jag är positivt överraskad, bilen gick helt ok, den har en trevlig karaktär, går tyst och fint (iaf när man jmf med diesel) och går inte alls jämföra med surdegarna 2.0F och 1.8F i V70/V50 - där kan man tala om att trampa på en död gris...
T3 varvar betydligt lägre, har som sagt en trevlig karaktär och om man växlar friskt får man lite fart i den iaf. Jag hade nog själv tröttnat på den trötta motorn med tiden men i ärlighetens namn märks det främst vid omkörningar som ändå går helt ok och i uppförslut i ca 100 på 6 växeln - då blir det lite svagt.

Summeringen blir en trevlig bil med motor nog för de flesta, i de flesta situationer och som sagt, inte alls jämförbar med gamla flexifuel tycker jag.

EDIT: 0.67 stod förbrukningen på enligt färddatorn när jag lämnade tillbaka bilen efter ovanstående sträcka.
fredrikwt skrev:.. går inte alls jämföra med surdegarna 2.0F och 1.8F i V70/V50 - där kan man tala om att trampa på en död gris...
Om 1,8F i V50 är som "en död gris", hur är en bil som uppför sig som en "levande gris" då :D Man ser samma omdöme om D2 motorn. Det måste betyda att döda grisar är olika döda. För jag märker en viss skillnad på de bilar jag har ägt med dessa motorer. :D
Belysning

Belysning i Kupen, belysning i bagaget eller belys[…]

Fel efter byte VVT

Jadå, enda gången jag backar är j[…]

B230F går fett

Varför ska du sänka trycket?? Bräns[…]

Katalysator...

Har för mig att det finns någon lagnin[…]