Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Primus
Rillee skrev:Jag undrar mest när man gör korta stopp tex när man hoppar ut för att stänga garageporten, lägger ni den bara i P och har motorn igång?
Jag aktiverar alltid handbromsen när jag hopar ut ur bilen. Alltid. Det ska sitta som en rutin tycker jag. Sedan använder jag P vid typ 90% och N 10% av tillfällena jag hopar ut ur bilen för att etc stänga garagedörren. Jag har ingen bra förklaring till varför jag ibland använder N vid dessa tillfällen.. :lol: Troligen bara för att just använda det läget då och då.
Användarvisningsbild
av sony
Hur gör ni med S läge då (sport) ? Jag undrar om 0-100 blir snabbare i S läge? Någon som vet?
Det lär bero lite på drivlina. Jag har testat min och den gör 0-100 på exakt samma tid i sport och standard. En sprint till 100 görs ju med 100% gaspedal och då ska både en standard och komfortmapp vara ställda att verkligen ge dig 100% av möjlig acceleration.
Det skiljer dock massivt i känslan när du kör. Komfortmappen kommer alltid ligga och försöka växla upp till det mest ekonomska varvtalet medan sportmappen istället ser till att du aldrig kommer under varvtalet då du börjar närma dig maxvrid. Känslan i bilen blir som natt och dag. Men som sagt, sprinten till 100 från stillastående blir det ingen egentlig skillnad. Däremot typ 50-100 kommer det bli skillnad på eftersom du startar på ett gynnsammare varvtal i sportmappen och slipper inleda sprinten med en nerväxling!
Användarvisningsbild
av sony
crumpets skrev:Det lär bero lite på drivlina. Jag har testat min och den gör 0-100 på exakt samma tid i sport och standard. En sprint till 100 görs ju med 100% gaspedal och då ska både en standard och komfortmapp vara ställda att verkligen ge dig 100% av möjlig acceleration.
Det skiljer dock massivt i känslan när du kör. Komfortmappen kommer alltid ligga och försöka växla upp till det mest ekonomska varvtalet medan sportmappen istället ser till att du aldrig kommer under varvtalet då du börjar närma dig maxvrid. Känslan i bilen blir som natt och dag. Men som sagt, sprinten till 100 från stillastående blir det ingen egentlig skillnad. Däremot typ 50-100 kommer det bli skillnad på eftersom du startar på ett gynnsammare varvtal i sportmappen och slipper inleda sprinten med en nerväxling!

Tack. Det var så jag tänkte också. Sport använder jag sällan,bara vid omkörningar som jag gör sällan.
Användarvisningsbild
av Rillee
Två tryck på paddlarna vid omkörning
Användarvisningsbild
av Robbi
Paddlar! Jag tyckte det var urtöntigt och valde bort det. Nu har jag tänkt ett par gånger att det vore händigt. Man vänjer sig på något sätt vid nya saker. Som XC60 när jag såg den första gången, såg ut som en Volvo som åkt in i en vägg och plattats till. Nu kanske det blir nästa bil då jag har börjat vänja mig och ett par gånger t.o.m tyckt att den är ju ganska fräck.
Användarvisningsbild
av sony
Rillee skrev:Två tryck på paddlarna vid omkörning

Jag vill inte växla därför köpte jag automat :D. Orkar inte trycka två ggr.
Belysning

Belysning i Kupen, belysning i bagaget eller belys[…]

Fel efter byte VVT

Jadå, enda gången jag backar är j[…]

B230F går fett

Varför ska du sänka trycket?? Bräns[…]

Katalysator...

Har för mig att det finns någon lagnin[…]