- sön 13 apr 2014, 23:43
Jag är också lite överraskad över tilltron till EU-cykeln som vissa här verkar ha. Jag trodde det var ganska känt att det alltid har varit och blir allt mer(då tillverkarna blir allt bättre på att optimera för den, det är säkert därför Volvo nu får extremt bra siffror då de har en ny drivlina) skiljer på EU-cykeln och verkligheten.
Sedan kan man ju bli sur på en hög förbrukning ändå. Men inte om man köpt en XC60..? Det säger sig ju självt att de dricker ganska mycket. Att jag sedan själv tycker att min V60 D4 aut -13 drar för mycket är ju EN HELT ANNAN SAK.. 8)
Men är det något jag lärt mig är att körstil och däck har en väldigt stor betydelse. Jag orkar inte gå in på några detaljer men två kollegor köpte samma modell borstett från att den ena tog lite bredare däck samt är i sin personlighet den som gasar. "16 tummaren" är försiktig och ekonomiskt i allt han gör. Skillnad i förbrukning? Aldrig under 25%. Ibland upp mot 40%. 16 tummaren var så nöjd att han köpte loss tjänstebilen, medan den andra bytte bil på dagen tre år efter uttaget.
Nuvarande bilar: SAAB 9-3 Aero Cab. XC60 B5 AWD(Bensin). Tidigare bilar:
Volvo PV, Opel Kadett Rally, Fiast 128 Special, Opel Ascona A, Ascona B(2st), Ford Tanus(2st), SAAB 9000 2,3T, Volvo S40 2,0T, BMW 320i, BMW 330iA(2st), Volvo XC70 II, Passat B7 EcoFuel DSG, Volvo V60 D4, Volvo V60 D6, Passat GTE,