Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perra83
Ja det är ju i verkligheten som bilarna ska rulla och släppa ut miljögifter. Det är ju då som det verkligen gäller. Hmm va mycket koldioxid släpper bilen ut egentligen??

Men som sagt, låga utsläpp i EU mixen ger OSS lägre skatt. Fast då blir det höjd skatt eller avgifter på annat håll. Pest eller kolera? Staten ska ha sitt :-(O)
Användarvisningsbild
av poscarjr
Är det någon som vet vad som hänt över tid med EU-cykeln? Vad skiljer sig åt om man backar bandet typ 7 år?

Så här uppgav Volvo för min tidigare bil - V70 D5 MY07
Stad: 0.90
Landsbygd: 0.55
Blandad: 0.68

För nuvarande V70 D4 VEA MY14 ser det ut så här:
Stad: 0.47
Landsbygd: 0.41
Blandad: 0.43

På det sätt och de sträckor jag kör bil så stämmer siffrorna för min förra bil väldigt bra. Mina siffror vid pump brukade överensstämma med siffran för blandad, dvs 0.68.
För nya kärran så kan jag utan problem köra (lugn) landsväg ner till 0.41. Mitt problem är sen att jag vid pump hamnar på 0.60.

Är väldigt nyfiken på hur stadskörning enligt EU anno 2014 ser ut... Kan ju inte finnas många korsningar/rödljus, inga köer och sen så är det typ 70 genom hela stan.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Men det måste ha ändrats nyligen isåfall? För t.ex min V60 T6 awd ska ligga på 1.48 i stadskörning men för att komma upp i det måste man gasa ordentligt!
Användarvisningsbild
av joel80
"Den europeiska körcykeln, New European Driving Cycle (NEDC), har sett likadan ut sedan år 2000, då man införde en kallstart. Den innebär att bilen ska vila minst sex timmar i ett rum som håller en temperatur av 20–30 grader. När bilen startas får den först gå på tomgång i 40 sekunder. Sedan startas stadskörningsdelen UDC, Urban Driving Cycle. Från början var det tänkt att UDC skulle motsvara bilkörning i en stor europeisk stad. UDC-delen består av fyra identiska delcykler. Sammanlagt varar denna del 780 sekunder. Högsta hastighet är 50 km/h. Efter stadskörningen kommer landsvägsprovet, EUDC, Extra Urban Driving Cycle. Denna del består av en körcykel om 400 sekunder som inte upprepas. Maxhastigheten är 120 km/h, vilken bara uppnås vid ett tillfälle."
http://www.teknikensvarld.se/2008/11/06 ... eu-cykeln/

Bild
Bild

http://www.dieselnet.com/standards/cycles/ece_eudc.php

Riktigt långa accelerationer. 0-50km/h på runt 20 sek.
0-70 ca 30-35sek.
Sen avslutar dom ofta med lång rulltid. Alltså inte bromsa ner.. 30-40sek från 120-0.

Det är rätt lång tid med stillastående också för att vara så pass korta tester, vilket ger Volvo med S/S-systemet en fördel.
Användarvisningsbild
av poscarjr
Men stillastående med s/s borde väl bara ge fördel för CO2 men inte för l/100km?
av Primus
Jag är också lite överraskad över tilltron till EU-cykeln som vissa här verkar ha. Jag trodde det var ganska känt att det alltid har varit och blir allt mer(då tillverkarna blir allt bättre på att optimera för den, det är säkert därför Volvo nu får extremt bra siffror då de har en ny drivlina) skiljer på EU-cykeln och verkligheten.

Sedan kan man ju bli sur på en hög förbrukning ändå. Men inte om man köpt en XC60..? Det säger sig ju självt att de dricker ganska mycket. Att jag sedan själv tycker att min V60 D4 aut -13 drar för mycket är ju EN HELT ANNAN SAK.. 8) :wink:

Men är det något jag lärt mig är att körstil och däck har en väldigt stor betydelse. Jag orkar inte gå in på några detaljer men två kollegor köpte samma modell borstett från att den ena tog lite bredare däck samt är i sin personlighet den som gasar. "16 tummaren" är försiktig och ekonomiskt i allt han gör. Skillnad i förbrukning? Aldrig under 25%. Ibland upp mot 40%. 16 tummaren var så nöjd att han köpte loss tjänstebilen, medan den andra bytte bil på dagen tre år efter uttaget.
Användarvisningsbild
av joel80
poscarjr skrev:Men stillastående med s/s borde väl bara ge fördel för CO2 men inte för l/100km?
Det räknas med i förbrukningen för den sträcka som stillaståendet är med i. Alltså det blir större förbrukning på de bilar som inte har S/S och står still och gör av med bränsle under körcykeln.
av perhall
poscarjr skrev:Men stillastående med s/s borde väl bara ge fördel för CO2 men inte för l/100km?
CO2 är direkt härlett ur l/100 km eller tvärtom per bränsleslag (bensin ger jag tror det är ca 8% lägre CO2 per liter) så allt som sänker CO2 sänker förbrukningen och vice versa.
av Exquattro
Jag tillhör de få som nästan lyckas hålla siffrorna för min V60D4 AWD. Den är deklarerad till 6,4 blandad körning. Jag brukar nollställa snittförbrukningen när jag byter däck. Med mina 205 16¨ låg den i snitt på 6,3(ca 6,7 i pump) och nu med 17¨sommardäck har den gått upp till 6,5 i datorn. Det gör ca 6-7% mer än angivet. Då kör jag lungt och ofta långkörning på landsväg eller motorväg och håller hastighetsgränserna något så när(ofta+10 på mätaren). Det är tyvärr så här man måste köra för att ligga något så när i närhet av angivna siffror. Börjar man busa lite eller hårda accelerationer så ändrar sig det med en gång. Dock har jag aldrig kunnat komma ner i angivna siffror för landsvägskörning, jag fattar inte hur det skulle gå till, kan se köerna växa till bakom bilen. :oops:
av Polar
Har kört ganska precis 200mil med min V60 D4 Aut. Efter första tanken var förbrukningen 0,62l/mil (0,6 på färddatorn). Nu har jag precis tankat en andra gång, denna tank med 17" Pirelli P7 sommardäck (som för övrigt väsnas mycket mer än 16" Hakka R2 dubbfria) och nu blev resultatet 0,66l/mil (0,64 på färddatorn.)
Körstilen har varit en hel del köer, mycket "testgasande" samt +29 på motorväg.

Har även testat att köra extremt snålt med ecoläge, har då mätt upp (enl staplarna i på skärmen) en förbrukning på 0,46 tur och retur till jobbet, ca 5 mil.

Sammanfattningsvis tycker jag man kan säga att motorn går att köra snålt om man vill men att den är extremt känslig för om man kör lite mera offensivt.
Ska bli spännande att se om förbrukningen sjunker ju mer inkörd motorn blir. Min förhoppning är att ligga någonstans runt 0,55 vid blandad körning.
/Niklas
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 11

Hej, min morfars gamle S70 har blivit sjuk. Den st[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]