Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av FSandstrom
#854564
wendtm skrev: När jag kom hem efter jobbet (37 km T&R) var batteriet helt tomt, dieseln startade när det var 200-300m kvar. Laddade med 13A vilket tog 4H 15min. :)Under jobbturen tänkte jag inte alls på hur jag körde utan jag körde som jag brukar och följde trafikrytmen. Det är mästadels 70-100 väg så jag körde ifatt en bil och sedan följde honom med den adaptiva farthållaren.
Dieselförbrukningen ligger på 0.07 än så länge :P
Optimal längd till jobbet, du kommer bli toknöjd! :-)-)
av swemax
#854572
Petzzon skrev:
FSandstrom skrev:
Petzzon skrev:Jag kommer eventuellt att få möjligheten att plocka ut en sådan här bil som tjänstebil. Dock blir jag lite fundersam hur beräknar förmånen för bränslet, jag har idag bränsleförmån vilket inte är konstigt att beräkna när bilen idag bara drivs på diesel. Nu kommer jag ju tanka "el" hemma vilket gör att jag troligen ändå kommer få skatta för ett snitt beroende av andelen privat kontra tjänsteresor. Eller kör ni utan bränsleförmån? och tar milersätting i tjänsten?
Utan här också, får min del har vi just nu bytt diesel för 7000 kr mot el för 1800 kr så den privata konsumtionen av "bränsle/bränslekostnader " minskar ju. Och som sedan swemax skriver, 9.50 per mil när bränslet kostar 2kr är inte direkt fel :-) (även när elen tar slut blir det ju ok)
Ja det blir lite att räkna på, det mesta borde bli billigare. Det är väl dom privata resorna som körs på diesel som blir dyrare, jag har visserligen en hel del sådana så ekvationen är nog inte självklar i mitt fall.

Jag har i dagsläget 6,5 mil enkel resa till jobbet, varav 5 mil är motorväg där farten normalt är ca 125km/h, vad drar bilen på en sådan resa om man startar med fulladdat batteri?
När du kommer upp över 120 går dieseln in och då drar den ~som en vanlig D5

Om du kan lätta lite på gasen så finns det en del att spara

Kan du inte få låna hem en bil från ÅF och testa

Kan du sen ladda på jobbet så blir det kalas
Användarvisningsbild
av FSandstrom
#854658
swemax skrev:
Petzzon skrev:
FSandstrom skrev: Utan här också, får min del har vi just nu bytt diesel för 7000 kr mot el för 1800 kr så den privata konsumtionen av "bränsle/bränslekostnader " minskar ju. Och som sedan swemax skriver, 9.50 per mil när bränslet kostar 2kr är inte direkt fel :-) (även när elen tar slut blir det ju ok)
Ja det blir lite att räkna på, det mesta borde bli billigare. Det är väl dom privata resorna som körs på diesel som blir dyrare, jag har visserligen en hel del sådana så ekvationen är nog inte självklar i mitt fall.

Jag har i dagsläget 6,5 mil enkel resa till jobbet, varav 5 mil är motorväg där farten normalt är ca 125km/h, vad drar bilen på en sådan resa om man startar med fulladdat batteri?
När du kommer upp över 120 går dieseln in och då drar den ~som en vanlig D5

Om du kan lätta lite på gasen så finns det en del att spara

Kan du inte få låna hem en bil från ÅF och testa

Kan du sen ladda på jobbet så blir det kalas
Mina erfarenheter av 110 väg är inte helt bra. Jag tycker att den drar mycket från 70 och instruktionsboken säger att 50-80 är bäst. Kan du inte ladda på jobbet har jag nog sagt att det är fel bil :-). Men testköra vore som sagt det bästa! Det behöver ju inte vara exakt den sträckan, 2 mil i 110 tror jag lätt drar halv "tank". Är det kuperat (e4 mellan sollentuna och upplandsväsby) så orkar inte elmotorn utan dieseln går in
av Petzzon
#854661
Då får man lätta lite på gasen då, o andra sidan lär den ju inte dra mer än en V70AWD som är alternativet i vårt fall.
Men känns som det är läge att fortsätta med bränsleförmån i alla fall, är ju ganska många privatmil som kommer köras på diesel trots allt.

Ladda på jobbet kommer jag kunna göra.
Användarvisningsbild
av joel80
#854671
Petzzon skrev:Då får man lätta lite på gasen då, o andra sidan lär den ju inte dra mer än en V70AWD som är alternativet i vårt fall.
Men känns som det är läge att fortsätta med bränsleförmån i alla fall, är ju ganska många privatmil som kommer köras på diesel trots allt.

Ladda på jobbet kommer jag kunna göra.
Så länge du inte snittar privatmilen mer än 0,65l/mil diesel så tror jag du tjänar på att istället ta 9,50kr/mil.
Fast det kanske blir jobbigt med redovisningen.

Hur gör du med den el du "tankar" privat om du har bränsleförmån? Det du laddar hemma blir ju privat tankning...
av Petzzon
#854685
joel80 skrev:
Petzzon skrev:Då får man lätta lite på gasen då, o andra sidan lär den ju inte dra mer än en V70AWD som är alternativet i vårt fall.
Men känns som det är läge att fortsätta med bränsleförmån i alla fall, är ju ganska många privatmil som kommer köras på diesel trots allt.

Ladda på jobbet kommer jag kunna göra.
Så länge du inte snittar privatmilen mer än 0,65l/mil diesel så tror jag du tjänar på att istället ta 9,50kr/mil.
Fast det kanske blir jobbigt med redovisningen.

Hur gör du med den el du "tankar" privat om du har bränsleförmån? Det du laddar hemma blir ju privat tankning...
Den privata elen blir svår att få ut, men o andra isdan kommer den mest att användas för privata resor så det är ju i vart fall billigare än diesel.

Har jag bränsleförmån som idag beskattas jag ju för bränslet, i praktiken idag 14:-/L x 1,2 = 16,80:-/L x 50% marginalskatt= Netto 8,40:-/L x0,65 L/mil ger ca 5,50/Mil.

O andra sidan kom jag nu på att med bränsleförmån så kommer jag ju beskattas för ett snitt av vad jag tankat under en månad.
Kommer ju att slå väldigt fel om jag kör mycket el privat och förbrukar mycket diesel i tjänsten.

Får nog försöka göra en beräkning hur min körning sett ut historiskt och sen försöka uppskatta hur mycket av mina resor som skulle kunna ske på el.
Användarvisningsbild
av joel80
#854691
Ska du räkna riktigt på jämförelserna måste du ta med den sänkning (om än liten) du får för minskad pension och sjukpeng när du räknar bort skatten/inkomst. Men det är ju troligen ändå fördelaktigt som du gör om du kommer över brytgränsen på lönen och har marginalskatt.

Det verkar inte finnas några riktigt "färdiga lösningar" för den här sortens fordon. :)
Användarvisningsbild
av Turritops
#854737
Hämtade ut min igår, ett par dagar tidigare än planerat. Därför blev det som var tänkt att vara gamla bilens sista uppdrag, ett antal vändor till tippen med släp, den nya bilens första uppdrag. Även jag är mycket nöjd så långt och den beter sig utmärkt som dragbil. Har även hunnit blivit tillfrågad några gånger vad D6 är för modell, det märks att den inte är så vanlig. VOC rapporterar en mätarställning på 128 km och en snittförbrukning på 0,55. Även om jag började dagen med fullt batteri tar det hårt på det att köra med kärra...
av wendtm
#855340
Kan man se nånstans vad elförbrukningen är /mil?
Jag har bara hittat staplarna i sensus där man kan se att man ligger *runt* 1.5-2.5 kwh/mil, men jag hadde velat ha en snittciffra.
Användarvisningsbild
av FSandstrom
#855364
Har du volvo on call? Jag brukar skicka körnjournalen till mig. Ser klart dåligt ut här men du förstår poängen:
Började Mätarställning start (km) Startposition Stannade Mätarställning slut (km) Slutdestination Avstånd (km) Bränsleåtgång (liter) Elförbrukning (kWh) Elektrisk regenerering (kWh)
2014-04-02 21:20 15456 2014-04-02 21:45 15481 24.6 1.0 1.5 0.5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 59

Hej! Har haft ett långtgående problem[…]

Köpråd?

T6 medför god prestanda men samtidigt en m&au[…]

V50 T5, Motor dör

Ser okey ut. Hade du ur ECM och rengjorde den?

Hej igen! Har äntligen fått fixat bilen[…]