Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Exakt så var det när vi köpte vår 335i touring. Vi kör väldigt lite med våra bilar. Var på jakt efter en 3serie och prisskillnaden var relativt lite mellan en 320d och en 335i begagnad. 200kr i skillnad på helårsförsäkring gjorde ju valet lätt. Jag drar på smilbanden varje gång jag startar bilen, den låter helt grymt.

Men den kundkategorin som jag hamnar i är nog rätt liten. De flesta skiter i ljudet och kör inte bil för att det låter skönt, behöver ingen bil med själ. Jag älskar bilar med själ som har det där extra när man rattar dem. Spelar inte så stor roll om det är en Volvo 960, Saab OG900 eller en Caprice, de ska ha något speciellt.

Därför menar jag att de flesta kommer vara supernöjd med sin nya T6 trots att den saknar cylindrar.

Nä nu blir det Formula 1 på tv, btw har de ju också börjat köra med 2 cylindrar mindre...
av Lövet
regeeN skrev:Vad betyder S/S?

Jag förstår inte riktigt problemet med att tappa motorljud. Det är en snålare motor och alla petrolheads slipper köpa diesel. Jag tycker det låter väldigt mycket win win...
Jag åker betydligt hellre dieselfemma än bensinfyra.
Det tråkiga med downsizing trenden är ju också att i verkligheten skiljer inte förbrukningen så mycket mot femmor och sexor.
av Lövet
De kör ju 4-cyl i S-klass. Snacka om downsizing.
Frågan är om jag inte hellre föredrar 3-cyl istället för 4-cyl, tycker de har en skojigare ton.
av KarlE
regeeN skrev:Vad betyder S/S?

Jag förstår inte riktigt problemet med att tappa motorljud. Det är en snålare motor och alla petrolheads slipper köpa diesel. Jag tycker det låter väldigt mycket win win...
Provkör T6 ;)
Motorljudet i nuvarande T6 när man kör är grymt! :-)-)

Däremot så kan man inte få allt. Något måste offras för att uppfylla miljökraven. Jag tycker att nya T6 låter rätt fränt faktiskt! :D Det går INTE att avgöra motorljudet bara genom att lyssna på en film när någon filmar bakom och varvar lite när den står still. Då låter inte nuvarande T6 så ballt heller med original avgassystem.

En annan sak som jag alltid blir lite konfunderad över. Många som jag hört klagat kommer inte ens köpa den drivlinan eller ens haft stor motor innan t.ex T6/V8 :wink:
av Schmoyoho
perhall skrev:Det har med livskvalitet att göra. När jag sätter mig i en XC70 D5 (som visserligen är femcyl men inte brölar så snyggt), en T4, 328i (4-cyl) eller 520 diesel blir jag störd av motorljudet. Det låter fult, helt enkelt. När jag sätter mig i en en Porsche 911, Cayenne S (oavsett motor 6-/8-cyl), Volvo S80 3,2, V40 T5, Chevrolet Tahoe eller vad som helst med 5, 6 el 8 cyl blir jag glad och njuter av fr a ljud men även motorgång.

Min V70 T4 är 25-30 procent snålare än tidigare 2,5T. Den är marginellt långsammare men har bättre gasrespons. S/S fungerar utmärkt. Varför saknar jag 2,5T? För att den hade karaktär, och lät fint. Samma för BMW. Nya 28i fyrcyl är mycket tråkigare än gamla sexcyl 28i.
PH
Okej, det kan jag faktiskt köpa. Men samtidigt kan jag inte förstå att det är möjligt att vara missnöjd med att man lyckas utvinna mer kraft ur en mindre motor, alltså fler hästkrafter per krona soppa. Om det nu inte stämmer som någon skrev tidigare (i den här tråden t.o.m tror jag) att det inte är någon större skillnad i förbrukning. Jag har iallafall för mig Volvo lovade 1-2 deciliter mindre per mil för T6:an, vilket jag tycker är en bra kompromiss om löftet håller.

Fast då ligger min njutning av T6:an i att man har så pass mycket kraft att tillgå, inte att man nödvändigtvis behöver stampa hela tiden. För att vara en "vanlig" bil tycker jag det är fräsigt 8)
Blond läder eller ej

@apersson850 , Ja man kan ju missköta allt. […]

Då kunde väl dom väl släppa d[…]

Har försökt hitta mer info om detta. M[…]

Jag höll på att dö. Vi ringde Skob[…]