Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

BandVagn skrev: Men om jag då skaffar 5:an då med AWD, köper jag en dinosaurie då som om 2-3 år är totalt iskall på en begagnatmarknad (eftersom det blir tj.bil. så är jag ju inte så galet känslig för det men ändå)?
Jag har svårt att tro att en awd skulle bli "totalt iskall" på begagnatmarknaden... Du får hoppas på några vargavintrar så är den nog rätt attraktiv :-).
PFA skrev:
Gunner skrev:Mätte man bränsleförbrukningen efter att man kom upp i hundra då eller? :lol: Är ju i verkligheten svårt att komma över 0.5 med VEA. 52 mil till Lund och snittfart på 117, toppfart 135 och förbrukning på strax under 0.5 vid pump!!
Landsväg (ecokörning) 6 mil enkel till jobbet och lite mer uppför på hemfärd. Varmkörd motor till jobbet iofs. Hamnat på 0.34 som lägst,enligt datorn. Hemfärd med värmaren inställd, 0.38 som lägst, enl. datorn. Å detta var innan 1000 passerats, så det kommer ju bli bättre.
//Mats
Gunner, har för mig att du har en V60 D4 manuell? Lite svårt att jämföra en V60 och XC60 i förbrukning. Luftmotståndet är så pass mycket högre i XC60. Jag tror aldrig jag kommer ner dina siffror med min XC60 D4/VEA automat. Har förvisso bara kört runt 200 mil och ganska mycket kortkörningar och mycket dieselvärmare. Ligger på 0,8-0,85 vid pump, dock bara två tankningar hittills. Men med fler mil i motorn, sommartider och med det dieselvärmaren avstängd så kan nog siffrorna gå ner lite. Dock kommer AC'n att jobba mer naturligtvis...eller-operation jag kör mest med takluckan öppen :)

Ska på lite längre tur i helgen, får se vad det ger.
Jo, My bad där avseende tråden!! :oops: . Men har för mig att ett test kom en bra bit under 0,5 även med XC,en. När man var förståndig nog att stänga av extravärmaren!? :)
//Mats
Tack (igen) för alla svar.
Nu har jag iaf bestämt mig och AWDn väger ändå tyngre för min del. Körde fast förra vintern med min nuvarande
BMW 3-serie och svor då att nästa bil ska vara 4hjulsdriven. Men sen med såna här vintrar så glömmer man ju lätt snödrev
och sådan uschligt. Menmen att vi i Sverige faktiskt har dåligt, mörkt och/eller kallt större delen av året får mig iaf att välja
gamla motorn med med AWD.

Följande spec får bilen:
Volvo V60 D4 AWD Momentum Business E II

Motor Diesel 5cyl 181hk/133kW D5244T12
Växellåda Automat AWTF-80 SC AWD

Tillval:
Svart Metallic
Driver Support Pkt
Klimatpaket VOC Diesel
Bälteskuddar/El. barnlås
Keyless Drive-start/lås
Mörkt tonade rutor 5 st
Park assist Camera
Sensus Navigation
Eluttag 12v bak
Bärkassehållare i lastutr
Audio PS Sensus Connect 7
Parkeringshjälp fram/bak
Aluminiumhjul Rex 17"
Sportchassi
El-motorvärmare med kupékontakt
Stänkskydd fram+bak
Delbart drag
Blir väl inte dumt? :)
Adaptiva farthållaren ingår i Driver Support-paketet.

Mm jag vet, tvekade också med navin, men den är ändå billig jämfört med vad den kostat som tillval
tidigare om åren (upp emot 20 lax). Dessutom när jag läste på om VOC-appen och Sensus Connect i stort så
insåg jag hur smutt mkt är integrerat med varandra, och även då navigationen. Så då fick det bli den så
man fick hela kittet som kan samverka.

Är det en volvofälg?

Är Tesla Y verkligen på 360 l? J[…]

Felkod B5

Hej allihop! Vi var och kollade på en XC60[…]

Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]