Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vilken färg på XC60?

Svart metallic
3
10%
Electric silver
17
57%
Twilight brons
10
33%
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Grymt! :-)-) Vad är det för spec. på bilen?

Såg en bil som såldes av Upplands motor som hade en grymt snygg kombo enligt mig. Tyvärr en för känslig färg om man gillar att ha bilen repfri.

Bild
av Petzzon
Hopplöst svårt med färgval, personligen gillar jag inte alla dessa "bruna" nyanser alls, visst det ser elegant ut men jag vill ha en tuffare look. För vår del blev det Saville grå, inte helt nöjd egentligen hade önskat att den var något ljusare, typ titanium grå som inte finns till XC60. Velade länge mellan electric silver och saville grå, men nu är det försent att ändra, leverans v.8.
av CHSC
Blev:

XC60 D4 Summon BE
8-stegad Automat

Digitalt kombiinstrument med 8" TFT
Twilight brons metallic
Bälteskuddar m. barnsäkerhetslås
Driver support-paket
Klimatpaket VOC
Läder Sport Mörkgrå/Mörkgrå (G361)
Laminerade sidorutor
Parkeringshjälp fram och bak
Sensus Connect High Performance
Sportpedaler
Titania 20"

Tror det blir rätt stor skillnad mot min V70 2.0F Momentum manuell
av PFA
MartinS skrev:
PaNi skrev:Min preliminära leveransvecka är 15, dvs i början av april. Då hoppas jag verkligen sommarhjulen med Fenrir-fäljarna är monterade. Vilka vinterhjul jag får har jag faktiskt inte koll på mer än att de ska vara dubbfria på lättmetallfälg. Hoppas det inte är 13-tummare :-)
Det lär ju va Segin 17" om du beställt dem av volvohandlaren. Bilen är som en finlandsfärja att manövrera med 235/65-17 däck... Tar en kvart från att du rör på ratten till bilen svänger, det gör stor skillnad att bara gå upp ett steg till 18" med 60-profil. Om du fortfarande kan uppgradera till 18" för en mindre kostnad rekomenderas det starkt! listpris skiljer inte mer än ~2kkr om jag minns rätt.

/Martin
Om du har beställt Fenrir så förmodar jag att du beställt Sportpaketet i vilket sportchassi ingår. Jag tror det kommer att lindra finlandsfärjeffekten en anings aning när du fått på 17-tummarna. Ska man tänka framkomlighet, grepp och säkerhet så är väl inte valet heller så svårt. Men visst fasen är 18" snyggare!
Användarvisningsbild
av MartinS
PFA skrev:Ska man tänka framkomlighet, grepp och säkerhet så är väl inte valet heller så svårt. Men visst fasen är 18" snyggare!
Tror du framkomlighet, grepp och säkerhet blir så mycket bättre med 65 profil istället för 60? Jag har kört två vintersäsonger med 60 och en med 65 och jag kan inte påstå att jag märker någon större skillnad i framkomligheten även på riktigt dåliga vägar. Däremot känns beteendet avsevärt säkrare med 60-profil på de bra vägarna, med 65-profil gick det gärna från understyrt till överstyrt vid lite aggresiv kurvtagning, och det borde kunna motsvara en hastig undanmanöver. 60-profil beter sig inte alls lika dant.

Både 60 och 65 profil har ju enorma däcksidor, det är ju inte 65 och 35 profil vi jämför.
av PFA
Du har säkert rätt i viss mån, finns många olika aspekter i det hela naturligtvis. Men det finns väl någon anledning till att vinterhjulen oftast är av en mindre dimension än sommarhjulen, eller? Skiljer sig mönsterdjupet i däck beroende på profil? Jag hörde någon insatt (eller var han inte det, för det var ju säljare) nämna det. Mer mönsterdjup borde ge bättre framkomlighet i snö åtminstone. Men som sagt, det finns flera aspekter och jag är kanske ute på hal is så att säga...
av Petzzon
PFA skrev:Du har säkert rätt i viss mån, finns många olika aspekter i det hela naturligtvis. Men det finns väl någon anledning till att vinterhjulen oftast är av en mindre dimension än sommarhjulen, eller? Skiljer sig mönsterdjupet i däck beroende på profil? Jag hörde någon insatt (eller var han inte det, för det var ju säljare) nämna det. Mer mönsterdjup borde ge bättre framkomlighet i snö åtminstone. Men som sagt, det finns flera aspekter och jag är kanske ute på hal is så att säga...
Min uppfattning är att det är en gammal myt, dagens däck är väldigt "sajpade" så tror bredden spelar mindre roll. I fallet 17 kontra 18 är väl båda 235mm breda, endast profilhöjden som skiljer.
Handlar nog mer på hur mycket pangar man vill lägga.
I mitt fall blir det 19 tums Fenrir till vinterdäcken, jag åker raka spåret till från bilhallen till däckhandlaren och byter in original sommardäcken mot vinter sulor. Sen får vi se vad jag hittar för sommarhjul, detär inte bestämt än.
Användarvisningsbild
av MartinS
235/65-17 och 235/60-18 är ju ganska lika däck. Det lär inte skilja något i mönsterdjup mellan dessa och jag tror heller inte däckets uppbyggnad skiljer nämnvärt. De är ju "ballong-däck" båda två, både 17 och 18" får ju betraktas som små fälgar på en XC60 med så gigantiska hjul som den ändå har.
Däremot skulle jag nog inte vilja köra med sommardäckstorlek på vintern (255/45-20) då det finns för lite hjulsida att ta upp en dålig vintervägs ojämnheter, men då är det ju en större skillnad i profil vi pratar om.

Att man väljer ett mindre hjul på vintern har vissa fördelar, men bara till en viss gräns, men framförallt tror jag det handlar om kostnaden. Det är få som vill betala mer än nödvändigt för vinterhjul, av någon oförklarlig anledning. Att man kör på dom under halva tiden man har bilen verkar inte spela någon roll, "det är ju ändå vinter"..
Användarvisningsbild
av gooose
Säger bara MATTsvart hade en sådan stripad på jobbet i höstas
Den stack ut i mängden så att säga
Med 19" Erakir den mattsvarta/silvriga Så väckte den ett stort ha begär
tur att man inte har den ekonomin att man kan ha en sådan bil då hade mer än jag i familjen fått leva på nudlar livet ut

Men det blir ju lite svårt att hålla den blank :-O)

///Gooose
Användarvisningsbild
av MartinS
Var en sväng till volvohandlaren igår. 1500kr skiljde det mellan 17" vinterhjul och 18" vinterhjul till XC60 enligt prislistan. Värt varenda öre om du frågar mig.
B230F går fett

Jag har felkoder för lmm och lambdan (iblan[…]

Låsproblem passagerardörr

Kabelbrott i framdörr har haft samma problem […]

Har kört med Rica i ett flertal bilar och j&a[…]

Byta bältet mitten bak??

Hej nej det är inte så enkelt tyvä[…]