Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SWEiNSANE
Jag tycker att kraften räcker i D4 även om T5an självklart ger mer körglädje. Men det gäller att kunna tygla sig från att köra fort och jag är inte så säker att jag klarar det även om kraften finns och blir över även med D4. Jag gillar att köra fort men åldern och att man blivit förälder har gjort underverk.

Det andra var att frun inte ville ha automatlåda och det tredje är att prissättningen i grundutförande för T5 lockade men då man inte kunde lägga till Momentum Business Edition II till kampanjpris som på D4 spelade även roll. Jag tycker att det är trist att det paketet inte även görs tillgängligt för T5 - det känns nästan som om Volvo "tvingar" en att köra diesel med bra kampanjpris på D4.

Sen är jag helt övertygad om att bensinförbrukningen på T5 är lägre än vad jag är van vid med en MY05 och MY07 av V50 T5 då jag låg runt 1-1,05 liter/mil - eller rättare sagt frun då hon pendlar några mil dagligen till jobbet. Men vid testkörningen, dock en V70, så låg jag runt 0,9 enligt färddatorn och då körde jag inte speciellt inspirerat. Nu ligger jag runt 0,55 enligt färddatorn - har inte kollat faktisk förbrukning vid pump ännu.

Edit: Har inte kollat men gäller det fortfarande att man behöver en extern webbtjänst för att kunna bifoga bilder!? Har några som jag skulle vilja lägga upp.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Det går utmärkt att lägga till bilder i inlägget. Tryck på "ändra" på ditt inlägg, bläddra ner lite och sen "välj fil". :)
Användarvisningsbild
av SWEiNSANE
Hmm, tittade på bara på den fliken men tänkte mest "jag vill inte bifoga nån fil" :wink:

Så, nu är bilderna på plats.
av Linqid
SWEiNSANE skrev:Det andra var att frun inte ville ha automatlåda och det tredje är att prissättningen i grundutförande för T5 lockade men då man inte kunde lägga till Momentum Business Edition II till kampanjpris som på D4 spelade även roll. Jag tycker att det är trist att det paketet inte även görs tillgängligt för T5 - det känns nästan som om Volvo "tvingar" en att köra diesel med bra kampanjpris på D4.
Nu vet jag inte hur det var när du beställde, men till MY15 går det bra att kombinera Business Edition med T5. Annars hade den varit utesluten. Nu är en T5 ca 10' billigare än motsv. D4.
Användarvisningsbild
av SWEiNSANE
Business Edition gick inte att kombinera med T5 när jag beställde. Sen glömde jag en sak som också spelade roll vid valet av D4 istället för T5 och det är skattebefrielsen.
av perhall
Har hört mycket positivt om T5 av mina Volvo-kolleger, mer än om D4 faktiskt. D4 går ju ut hårt med en absurt lågt förbrukning (3,6...), då blir många besvikna när den bara är snål. T5 har ju inte riktigt det problemet, den går fint, är snål och dessutom prisvärd. Sen klingar ju T5 bra också...
PH
av Mrpandy
Nu har vi tankat vår xc60 D4 efter att vi hämtade ut den 10 april. Det blev 0,63 på första tanken, vi har kört mycket på 70-90 vägar och har ca 2 mil till jobbet enkel väg.

Riktigt nöjd med motor o bil så här långt.
Användarvisningsbild
av Spid3r
Provar lyckan i denna tråd istället :)...
Hej,
Lite besviken på vissa detaljer jag upptäcker nu då jag haft bilen i några veckor...
När man växlar med den nya manuella lådan, knäpper det i vissa lägen både när man växlar upp och ner.
Lättast att återskapa det är när man i friläge far växelspaken från höger till väster och vise versa.
Lite irriterande tycker jag.

Har ni samma sak på era manuella lådor?
Användarvisningsbild
av SWEiNSANE
Har berört T5 Drive-E så här kommer lite utförligare intryck.

Testbilen var en V70 T5 Summum som var helt oanvänd då jag hade förmånen att få låna den direkt när den kom från verkstaden efter leveransgenomgången. Ljudet vid tomgång är relativt lågt och anonymt och bilen drog iväg lugnt och fint med mjuka växlingar. Den nya 8-stegade automatlådan känns verkligen bättre än den gamla 6-stegade då den känns mer "på" och alert. Att Volvo sedan något modellår äntligen har sportläget åt vänster istället för åt höger är välkommet även här. Rattpaddlarna är verkligen snygga med de utskurna plus- och minustecken och att de följer med rattens rörelse är ett plus. Är lite tudelad om rattpaddlarna behövs men vid lite mer inspirerad körning i sportläget är det skönt att ta kontroll över växlingarna utan att behöva släppa taget om ratten.

Vid kraftigt gaspådrag är motorljudet fortfarande anonymt och jag saknar verkligen ljudet från den femcylindriga turbofemman jag känner så väl. Däremot är motorn väldigt alert och kraften finns där och med högerfoten helt nedtryckt så bara ger och ger den. Vid kickdown så är det ungefär som förut - att motorn varvas rejält och med bra tryck. Jag gillar dock att segdra mer på växlarna istället för att växla ned för att slippa höga varv och det ryck som blir och denna motor har även den bra vridmoment (350 Nm mellan 1500-4800 varv/min) där man behöver det som bäst. Så att köra i sportläge ger en kontroll och ett mer alert beteende då motorns "grundvarv" är högre än normala läget. Turbolagg är i princip bortblåst vilket också bidrar till att bilen känns mer kvick och alert.

Automatlådan är väldigt bekväm, som alltid, men jag föredrar manuell låda även om jag oftast när jag kör någon bil med automat brukar tänka "nästa bil ska ha automat". Det som är väldigt positivt med lådan från Aisin är att bensinförbrukning och utsläpp sänks rejält till skillnad mot den tidigare 6-stegade automatlådan. Andra bilmärken har haft det sen länge och det är bra att Volvo äntligen adresserat detta "problem".

För att summera det hela så är T5 Drive-E med nya 8-stegade en trevlig upplevelse och Volvos satsning på fyrcylindriga motorer känns helt rätt då vikt, utsläpp och förbrukning är lägre än motsvarande tidigare motorer. Automatlådan är ett stort lyft från tidigare som jag tidigare nämnt. Motorljudet från turbofemmorna är det jag kommer att sakna mest men det är övergående.
Bilagor
DSC_1448.JPG
DSC_1448.JPG (487.28 KiB) Visad 497 gånger
DSC_1447.JPG
DSC_1447.JPG (601.71 KiB) Visad 488 gånger
DSC_1446.JPG
DSC_1446.JPG (541.29 KiB) Visad 495 gånger
DSC_1454.JPG
DSC_1454.JPG (611.63 KiB) Visad 514 gånger
DSC_1458.JPG
DSC_1458.JPG (651.56 KiB) Visad 497 gånger
  • 1