Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Derank
Har för mig att jag postat artnr i denna tråd . Jag har inte kvar mitt kvitto på uppgradering gen längre
av Zycoo
Derank skrev:Har för mig att jag postat artnr i denna tråd . Jag har inte kvar mitt kvitto på uppgradering gen längre
Tack för svaren ! Jag åkte till en ÅF och fick tala med en tekniker, Fick ett ungefärligt pris på 2000 kr för att uppdatera mjukvarorna " Icm och sensus "
Sen fanns det en annan mjukvara för sensus ??? som gör det möjligt för mig att uppdatera kartorna till Navigationen genom Usb sticka , Pris för det = 1410kr
Användarvisningsbild
av Derank
ja, dom är duktiga på att ta betalt, mjukvaran kostar <ÅF ett par hundralappar.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
Zycoo skrev:Är det någon som har koll på vilka Volvo Verkstäder i stockholms området som kan göra denna Sensus 3.0 uppdateringen !

Ringde till en större ÅF å fick till svar att det ej finns någon :roll: Vad jag förstått av allt läsande här så görs denna uppdatering genom ICM ? Finns det något Artickelnr till just denna uppdatering ?
Bilen det rör sig om är en Volvo v60 2012 med Navigation // Zycoo
Nerladdning mjukvara styrenhet: 412,50 Sek
Icm/ihu uppgradering (VO 31268488): 175,00 Sek
Tot. 587,50 Sek.
Detta är uppgradering av "Sensus" utan navigation. Lämnade in bilen för denna uppgradering och inget annat gjordes i samband med detta.
Nu gjordes inte detta i Stockholmsområdet, utan på Volvo i Ystad. Sedan dess har radion aldrig hängt sig igen.
av Schmoyoho
Dels så hyr verkstäderna hela datorer med VIDA installerat, samt att de ska ha DICE och inloggningar och allt sånt, vilket Volvo var duktiga att ta betalt för. Och dels så ockuperar du ju en verkstadsplats med att ha din bil tuggandes i sig en mjukvara. Eftermonterade iPod i min bil och den mjukvaran tog väl en 45-60 min att ladda. Hade de inte tagit betalt för arbetskostnaden hade de nog inte gett dig någon tid i verkstaden ändå, utan hellre tagit kunder med problem som de kan ta betalt för. Själva kostnaden för att ladda ner mjukvaran betalar man som kund ändå, så det kostar ju ÅF:en ändå ingenting.

Sen kan man väl önska att Volvo gjorde som Tesla och lät mjukvaruuppdateringarna vara tillgängliga OTA så man slapp ta det via handlarna alls, även om det är ett steg framåt att man i de nya bilarna har Wifi (?) så man kan ladda mjukvaror på parkeringen. Får hoppas att det blir billigare på så sätt.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
För att förtydliga så tyckte inte jag att det var dyrt eller oskäligt med dessa 587,50 Sek för denna uppgradering. Men däremot så kom jag på att det gjordes i samband med en vanlig service. Han startade nerladdning och installation innan han började med den vanliga servicen. Han var klar med den vanliga servicen innan installationen var klar. Tog nog tio minuter till innan det var klart.
Användarvisningsbild
av Derank
drbrain skrev:Kan man kolla själv vilken version av Sensus man har?

Har en XC70 MY12, går den att uppdatera till 3.0?
2012 går att uppdatera. Om du har de där förbruknkngsstaplarna har du 3.0.
Användarvisningsbild
av drbrain
Derank skrev:
drbrain skrev:Kan man kolla själv vilken version av Sensus man har?

Har en XC70 MY12, går den att uppdatera till 3.0?
2012 går att uppdatera. Om du har de där förbruknkngsstaplarna har du 3.0.
Aha.. jag har inga förbrukningsstaplar. Tänkte att det kanske var något MY13-14 påhitt.
Då har jag alltså en uppdatering av Sensus att se fram emot :)
  • 1
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30

Hej Jag har en vän som har köpt en xc9[…]

Service Peugeot 107 2007

Hur skulle du säg att den övergripande k[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Har du larm i bilen?

Ja, det är helt sagolikt vad folk verkar leva[…]