- tor 01 maj 2014, 21:55
#860902
Är inne på min sjätte nya Volvo, två st. S40 2.0T, två st. V50 T5 och är nu inne på min andra V60 där jag nu hunnit avverka lite drygt 100 mil och kortfattat är jag väldigt nöjd! Som ni säkert redan förstår så ligger Volvo mig varmt om hjärtat och för den delen även resten av min familj. Tusentals mil har det blivit i egna bilar, föräldrarnas olika Volvos, systerns Volvos men även en hel hög olika modeller som lokala Volvohandlaren alltid ställt upp och lånat ut.
Då de senaste tre bilarna varit femcylindriga så kände jag en viss tveksamhet till Volvos fyrcylindriga VEA diesel. Men med facit i hand så ångrar jag inte bytet från tidigare D3 (163 hk) även om jag alltid kommer att sakna det karaktäristiska ljudet från femcylindriga motorerna som främst framträder från turbofemman i T5 modellerna jag haft. Däremot känns allt förlåtet och VEA är verkligen framtidens motorfamilj som Volvo skapat. Jag känner både glädje och stolthet i det Volvo skapat då motorn är så mycket bättre än tidigare dieslar inklusive att den utskåpar WV-gruppens fyrcylindriga dieslar och även BMWs fyrcylindriga dieslar. VEA är pigg, snål, lågmäld, tyst på ett sätt som borde göra andra bilmärken avundsjuka.
Att gå från MY11 till MY14 är även ett steg framåt på ett sätt som jag inte trodde skulle vara möjligt. Innan jag bestämde mig så körde jag en likadan bil samt V70 T5 VEA med nya 8-stegsautomaten. Med facit i hand så ångrar jag inte en sekund att jag inte valde T5 VEA även om den motorn i kombination med nya automatlådan är väldigt trevlig. De förändringar som skett under åren har jag på nära håll följt men det är nu när man äger bilen själv som man både upptäcker och uppskattar de förändringar som gjorts mellan modellåren.
Dessa saker är det jag hittills upptäckt som gett mig mervärden kontra MY11 samt med extrautrustningen som nya bilen har till skillnad från förut:
• Touringchassit känns vid normal körning ungefär som Dynamic chassit som jag hade tidigare. Trodde upplevelsen skulle vara mjukare men det gör inget då bilen känns välbalanserad samt tar upp ojämnheter på ett bra sätt. Får väl se hur den uppträder när jag tar ut den på bana.
• Nya Sensus Connect. Först och främst så kan jag inte förstå att jag klarat mig med 5" skärm förrän nu. Sen att systemet är rappare, visar skivomslag när jag kör musik via USB, levererar WiFi och röststyrning inkl. uppläsning av SMS är hur bra som helst. Blir spännande med uppdateringen av Sensus som förväntas släppas i maj/juni.
• Användarvänlighet. Detta är inget nytt för Volvo och förmodligen är jag inte helt opartiskt men de ikoner som finns på reglage och knappar är logiska och förståeliga på ett sätt som inte andra bilmärken kan stoltsera med.
• Infällbara backspeglar med markbelysning
• Lampor (LED) i av olika dess slag i bagageutrymme, sidofack i framdörrarna är bra tillskott till helhetsupplevelsen.
• Växellådan är tightare än någonsin och de är som att skära genom smör när man lägger in växlarna. Sen att spaken upplevs kortare och ligger bättre i handen är helt lysande. Jag upplevde aldrig den förra som sladdrig men som jämförelse med denna så gör den det.
• Tidigare hade jag Njord med 235/45-17 på sommaren och på vintern Oden med 215/50-16. Numera har jag sommardäck med Pandorafälgar (215/50-17) och vinterdäck med Pangaeafälgar (205/60-16). Att de är smalare märktes både när snön låg kvar på vägen och nu när det är bart. Ljudnivån upplevs lägre och främst spårkänsligheten har minskat.
• Volvo On Call. Att kunna styra dieselvärmaren via är något jag längtat efter att kunna göra sen funktionen utannonserades. Sen att jag gillar statistik och teknikaliteter gör det hela inte sämre. Körjournalen är klockren och enkel att exportera till Excel. Sen att bilen skickar push-notiser om den är olåst eller om larmet gått är klockrent. Sen att om olyckan skulle vara framme så är det tryggt att veta att både Volvo och räddningstjänsten enkelt görs medvetna om vad som hänt
• Utseendet. Fronten tidigare såg lite ledsen ut eller likt en myrslok så är den nya så mycket bättre. På MY11
• Tonade rutor. Utseendemässigt har jag alltid gillat tonade rutor från B-stolpen och bakåt men alltid varit lite osäker på om det blir onödigt mörkt i kupén, främst kvällstid när det är mörkt. Visst är det mörkare i bilen och sikten bakåt i mörkret är sämre men fördelarna överväger då sonen tycker att det är skönt då det både blivit svalare och att solljuset stängs ute.
• Digitala instrumenteringen. Ända sen jag först kom i kontakt med nya instrumenteringen i nya Volvo V40 så har jag sett fram emot nästa bil då jag från första tillfället bestämt mig för att nya instrumenteringen är något för mig. Skärmen upplevs inte lågupplöst på nåt sätt och den levererar tydlig och klar grafik. Performanceläget med sin röda färg är klart snyggast och att färgsättningen numera även gäller Sensus är en efterlängtad nyhet.
• Rattvärme. Otroligt skönt att kunna ha varm ratt för frusna händer - detta ska jag även ha på nästa Volvo!
• Låsning. Äntligen kan jag låsa bilen utan att alla dörrar är stängda. Förut kunde jag enbart göra detta om bagageluckan var öppen och inte om några sidodörrar var öppnade. En ganska oviktig detalj men dock en sak som jag uppmärksammade då jag bytte från V50 till V60.
• Mörkt innertak. Har alltid gillat Audis mörka innertak och äntligen efter så många år kan man numera få mörkt innertak utan extra kostnad. Visst upplevs kupén mörkare men det är så mycket snyggare - känns verkligen sportigt och exklusivt på samma gång.
• Start/Stopp. Känslan att sitta i en bilkö med bilen avslagen när andra bilar är på är en härlig känsla. Det som först slog mig är hur tyst och stillsamt det blir även om motorljudet är relativt lågt vid tomgång. Det tar inte heller speciellt lång tid innan systemet är tillgängligt vid kallstarter och det är väldigt positivt.
Hittills har allt med bilen fungerat bra och den totala upplevelsen är på en nivå jag inte kunnat föreställa mig. Det enda problemet jag märkt av är att det gnekar någonstans i bilen vid vissa tillfällen oavsett om vägen är plan eller guppig. Här tycker jag Volvo har en förbättringspotential då jag även på förra bilen hade denna problematik - dock värre än vad jag har nu. Så jag får se vad den lokala Volvohandlaren kan göra för att lösa detta. En av de lokala bilvårdsfirmorna ska även få sätta dit plastfilm på ovansidan av bakre kofångaren så att jag inte kan repa lacken de få gånger jag stuvar in något i bagaget. Hade det även på förra bilen och detta missades innan leverans när bilen lackskyddades.
Det jag dock saknar är backkamera och taklucka - får se om nästa bil utrustas med det. Sen hoppas jag Volvo löser problemet med för lite utrymme för elöppning av bakluckan på V60 då jag är avis på syrran som har det på sin V70. Hoppas Volvo då även lägger till så att man kan vifta med foten på undersidan av bakre kofångaren som andra bilmärken har för att bakluckan ska öppnas :)
Edit: La dit vad jag tycker om Start/Stopp.
Bilagor
DSC_1805_2.jpg (792.35 KiB) Visad 497 gånger
DSC_1815_2.jpg (897.16 KiB) Visad 526 gånger
DSC_1822_2.jpg (867.19 KiB) Visad 489 gånger
DSC_1837_2.JPG (912 KiB) Visad 495 gånger
DSC_1873_2.jpg (573.24 KiB) Visad 486 gånger
DSC_1880_2.jpg (644.15 KiB) Visad 493 gånger
DSC_1881_2.jpg (610.82 KiB) Visad 484 gånger
Volvo OnCall_2.jpg (49.37 KiB) Visad 483 gånger
Senast redigerad av 3 SWEiNSANE, redigerad totalt 0 gång.
Volvo V60 T6 Twin Engine R-design | Osmium grå | Teknikpaket Pro | Lastpaket | Bowers & Wilkins | Tonade rutor | Dragkrok halvautomatisk | Dubbla integrerade slutrör | Sommar 19" 5-Triple Spoke Matt Black DC | Vinter 18" 5 Y-ekrad svart DC
Tidigare | Volvo V90 T5 Polestar Inscription MY17 | Volvo V60 D4 Momentum MY14 | Volvo V60 D4 Momentum MY11 | Volvo V50 T5 Momentum MY07 | Volvo V50 T5 Momentum MY05 | Volvo S40 2.0T MY01 | Volvo S40 2.0T Black Edition MY99