Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av PaNi
#860016
valln skrev:
PaNi skrev: Sen undrar jag om det inte till stor del är tack vare växellådan förbrukningen hålls nere. Den har en sjukt hög utväxling på högsta växeln. 100 km/h klaras av med mindre än 1500 rpm. Vilka andra lådor gör det?
Hur långt ner i hastighet kan man köra på högsta växeln? Finns det lock-upp?
Beror ju på en hel del parametrar, men på en rak väg utan lutning och i konstant hastighet i D-läget ska du upp någonstans i 80-90 innan den slänger i 8:an. Tror även att "ECO+"-knappen påverkar växlingarna, den verkar segdra längre innan den växlar ner i ECO-mode.

Lock-up tar jag för givet att det finns, om inte hade nog momentomvandlaren slurpat i sig en hel del bränsle. Förresten, är inte lock-up (alltså ihopkoppling av in och utgående axel i momentomvandlaren) steglös nuförtiden? Inte bara av eller på som den var förr?
av perhall
#860038
PaNi skrev:
valln skrev:Som jag förstår det av rapporterna är det inte någon större förbättring på vea-motorn jämfört med den femcylindriga. Däremot är det stor kvalitetsökning på den nya 8-växlade automaten, jämfört med den gamla.
Bra sammanfattning som jag kan skriva under på. Med facit i hand saknar jag min Polestartrimmade 2,4-litersfemma som sina 230 hästar till trots gick att göra under halvlitern, men är väldigt nöjd med den åttastegade automaten.

Sen undrar jag om det inte till stor del är tack vare växellådan förbrukningen hålls nere. Den har en sjukt hög utväxling på högsta växeln. 100 km/h klaras av med mindre än 1500 rpm. Vilka andra lådor gör det?
De flesta dieselbilar med starka motorer numera. Värst är nog E350CDI med nya niostegslådan. Den varvar 1350 r/m i 130 på mätaren. A6 BiTu 313 hk inte långt därifrån.
PH
av V60Rolling
#860259
Äntligen!
Har inte hunnit köra många kilometer ännu, men allt känns perfekt. Nöjd med färgen och fälgarna.

Gunnar
Bilagor
Fram.jpg
Fram.jpg (200.29 KiB) Visad 562 gånger
Användarvisningsbild
av MångaVOLVO
#860413
Gratulerar! :D Ser ut som min D4:a :)
av JE Jr
#860703
JariT skrev:ok, så när jag bläddrar med tumhjulet ner till "nollställ båda" och sedan trycker ok så nollställer jag inte trippmätarna. Det är alltså resetknappen som skall användas. Tack för hjälpen
/Jari
Nej, du nollställer de saker du ser på samma skärm, dvs medelhastighet och medelförbrukning.
Användarvisningsbild
av SWEiNSANE
#860902
Är inne på min sjätte nya Volvo, två st. S40 2.0T, två st. V50 T5 och är nu inne på min andra V60 där jag nu hunnit avverka lite drygt 100 mil och kortfattat är jag väldigt nöjd! Som ni säkert redan förstår så ligger Volvo mig varmt om hjärtat och för den delen även resten av min familj. Tusentals mil har det blivit i egna bilar, föräldrarnas olika Volvos, systerns Volvos men även en hel hög olika modeller som lokala Volvohandlaren alltid ställt upp och lånat ut.

Då de senaste tre bilarna varit femcylindriga så kände jag en viss tveksamhet till Volvos fyrcylindriga VEA diesel. Men med facit i hand så ångrar jag inte bytet från tidigare D3 (163 hk) även om jag alltid kommer att sakna det karaktäristiska ljudet från femcylindriga motorerna som främst framträder från turbofemman i T5 modellerna jag haft. Däremot känns allt förlåtet och VEA är verkligen framtidens motorfamilj som Volvo skapat. Jag känner både glädje och stolthet i det Volvo skapat då motorn är så mycket bättre än tidigare dieslar inklusive att den utskåpar WV-gruppens fyrcylindriga dieslar och även BMWs fyrcylindriga dieslar. VEA är pigg, snål, lågmäld, tyst på ett sätt som borde göra andra bilmärken avundsjuka.

Att gå från MY11 till MY14 är även ett steg framåt på ett sätt som jag inte trodde skulle vara möjligt. Innan jag bestämde mig så körde jag en likadan bil samt V70 T5 VEA med nya 8-stegsautomaten. Med facit i hand så ångrar jag inte en sekund att jag inte valde T5 VEA även om den motorn i kombination med nya automatlådan är väldigt trevlig. De förändringar som skett under åren har jag på nära håll följt men det är nu när man äger bilen själv som man både upptäcker och uppskattar de förändringar som gjorts mellan modellåren.

Dessa saker är det jag hittills upptäckt som gett mig mervärden kontra MY11 samt med extrautrustningen som nya bilen har till skillnad från förut:
• Touringchassit känns vid normal körning ungefär som Dynamic chassit som jag hade tidigare. Trodde upplevelsen skulle vara mjukare men det gör inget då bilen känns välbalanserad samt tar upp ojämnheter på ett bra sätt. Får väl se hur den uppträder när jag tar ut den på bana.
• Nya Sensus Connect. Först och främst så kan jag inte förstå att jag klarat mig med 5" skärm förrän nu. Sen att systemet är rappare, visar skivomslag när jag kör musik via USB, levererar WiFi och röststyrning inkl. uppläsning av SMS är hur bra som helst. Blir spännande med uppdateringen av Sensus som förväntas släppas i maj/juni.
• Användarvänlighet. Detta är inget nytt för Volvo och förmodligen är jag inte helt opartiskt men de ikoner som finns på reglage och knappar är logiska och förståeliga på ett sätt som inte andra bilmärken kan stoltsera med.
• Infällbara backspeglar med markbelysning
• Lampor (LED) i av olika dess slag i bagageutrymme, sidofack i framdörrarna är bra tillskott till helhetsupplevelsen.
• Växellådan är tightare än någonsin och de är som att skära genom smör när man lägger in växlarna. Sen att spaken upplevs kortare och ligger bättre i handen är helt lysande. Jag upplevde aldrig den förra som sladdrig men som jämförelse med denna så gör den det.
• Tidigare hade jag Njord med 235/45-17 på sommaren och på vintern Oden med 215/50-16. Numera har jag sommardäck med Pandorafälgar (215/50-17) och vinterdäck med Pangaeafälgar (205/60-16). Att de är smalare märktes både när snön låg kvar på vägen och nu när det är bart. Ljudnivån upplevs lägre och främst spårkänsligheten har minskat.
• Volvo On Call. Att kunna styra dieselvärmaren via är något jag längtat efter att kunna göra sen funktionen utannonserades. Sen att jag gillar statistik och teknikaliteter gör det hela inte sämre. Körjournalen är klockren och enkel att exportera till Excel. Sen att bilen skickar push-notiser om den är olåst eller om larmet gått är klockrent. Sen att om olyckan skulle vara framme så är det tryggt att veta att både Volvo och räddningstjänsten enkelt görs medvetna om vad som hänt
• Utseendet. Fronten tidigare såg lite ledsen ut eller likt en myrslok så är den nya så mycket bättre. På MY11
• Tonade rutor. Utseendemässigt har jag alltid gillat tonade rutor från B-stolpen och bakåt men alltid varit lite osäker på om det blir onödigt mörkt i kupén, främst kvällstid när det är mörkt. Visst är det mörkare i bilen och sikten bakåt i mörkret är sämre men fördelarna överväger då sonen tycker att det är skönt då det både blivit svalare och att solljuset stängs ute.
• Digitala instrumenteringen. Ända sen jag först kom i kontakt med nya instrumenteringen i nya Volvo V40 så har jag sett fram emot nästa bil då jag från första tillfället bestämt mig för att nya instrumenteringen är något för mig. Skärmen upplevs inte lågupplöst på nåt sätt och den levererar tydlig och klar grafik. Performanceläget med sin röda färg är klart snyggast och att färgsättningen numera även gäller Sensus är en efterlängtad nyhet.
• Rattvärme. Otroligt skönt att kunna ha varm ratt för frusna händer - detta ska jag även ha på nästa Volvo!
• Låsning. Äntligen kan jag låsa bilen utan att alla dörrar är stängda. Förut kunde jag enbart göra detta om bagageluckan var öppen och inte om några sidodörrar var öppnade. En ganska oviktig detalj men dock en sak som jag uppmärksammade då jag bytte från V50 till V60.
• Mörkt innertak. Har alltid gillat Audis mörka innertak och äntligen efter så många år kan man numera få mörkt innertak utan extra kostnad. Visst upplevs kupén mörkare men det är så mycket snyggare - känns verkligen sportigt och exklusivt på samma gång.
• Start/Stopp. Känslan att sitta i en bilkö med bilen avslagen när andra bilar är på är en härlig känsla. Det som först slog mig är hur tyst och stillsamt det blir även om motorljudet är relativt lågt vid tomgång. Det tar inte heller speciellt lång tid innan systemet är tillgängligt vid kallstarter och det är väldigt positivt.

Hittills har allt med bilen fungerat bra och den totala upplevelsen är på en nivå jag inte kunnat föreställa mig. Det enda problemet jag märkt av är att det gnekar någonstans i bilen vid vissa tillfällen oavsett om vägen är plan eller guppig. Här tycker jag Volvo har en förbättringspotential då jag även på förra bilen hade denna problematik - dock värre än vad jag har nu. Så jag får se vad den lokala Volvohandlaren kan göra för att lösa detta. En av de lokala bilvårdsfirmorna ska även få sätta dit plastfilm på ovansidan av bakre kofångaren så att jag inte kan repa lacken de få gånger jag stuvar in något i bagaget. Hade det även på förra bilen och detta missades innan leverans när bilen lackskyddades.

Det jag dock saknar är backkamera och taklucka - får se om nästa bil utrustas med det. Sen hoppas jag Volvo löser problemet med för lite utrymme för elöppning av bakluckan på V60 då jag är avis på syrran som har det på sin V70. Hoppas Volvo då även lägger till så att man kan vifta med foten på undersidan av bakre kofångaren som andra bilmärken har för att bakluckan ska öppnas :)

Edit: La dit vad jag tycker om Start/Stopp.
Bilagor
DSC_1805_2.jpg
DSC_1805_2.jpg (792.35 KiB) Visad 497 gånger
DSC_1815_2.jpg
DSC_1815_2.jpg (897.16 KiB) Visad 526 gånger
DSC_1822_2.jpg
DSC_1822_2.jpg (867.19 KiB) Visad 489 gånger
DSC_1837_2.JPG
DSC_1837_2.JPG (912 KiB) Visad 495 gånger
DSC_1873_2.jpg
DSC_1873_2.jpg (573.24 KiB) Visad 486 gånger
DSC_1880_2.jpg
DSC_1880_2.jpg (644.15 KiB) Visad 493 gånger
DSC_1881_2.jpg
DSC_1881_2.jpg (610.82 KiB) Visad 484 gånger
Volvo OnCall_2.jpg
Volvo OnCall_2.jpg (49.37 KiB) Visad 483 gånger
Senast redigerad av 3 SWEiNSANE, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
#860951
Tråkigt med knak och gnek i bilarna, verkar som rätt många procent av volvobilarna som lämnar bandet har det tyvärr.
av Linqid
#860999
SWEiNSANE skrev:Att gå från MY11 till MY14 är även ett steg framåt på ett sätt som jag inte trodde skulle vara möjligt. Innan jag bestämde mig så körde jag en likadan bil samt V70 T5 VEA med nya 8-stegsautomaten. Med facit i hand så ångrar jag inte en sekund att jag inte valde T5 VEA även om den motorn i kombination med nya automatlådan är väldigt trevlig.
Hej!

Tack för kul läsning. Nyfiken på hur du resonerade kring valet av D4 vs T5. Det blir byte av bil framåt senhösten och både D4 och T5 är intressanta. T5 med 245 hk och nya automaten lockar ju såklart mest, men vad fick dig att välja D4 och hur kommer det sig att du med facit i hand inte ångrar dig det minsta?
  • 1
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 39
Framvagnsinställning själv

2-filiga vägar är bomberade dvs de lutar[…]

Fukt i ena strålkastaren

Sök på "fukt strålkastare&qu[…]

Hög framvagn biltema

Ska jag vara ärlig så bytte jag dä[…]

På mitt jobb har vi ett tiotal Mercedes Sp[…]