Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av swemax
Varför skall man som biltillverkare komma med nya finesser MY efter MY om kunden hela tiden bara kan be sin servicetekniker att få dem installerade i sin gammelvolvo? Nej, så säljer man inga nya bilar. Det är enkelt att inse att det kommer att dyka upp begränsningar (mer tydliga än de som finns idag).
Har svårt att tro att det generar nybilsförsäljning, att inte inkludera alla framtida mjukvaruuppdateringar, förmodligen bara besvikna kunder

Tror snarare att Volvo skulle sälja fler bilar om det ingår, kolla Apple som "bjuder" på alla uppgraderingar som fungerar på plattformen
Det är först när hårdvaran byts som uppgraderingarna inte ingår om dom inte är möjliga på grund av begränsningar i hårvaran

Dessutom kostar det ju inte Volvo mer än programmeringstiden eftersom mjukvaran ju uppenbarligen redan är skriven. (Jag antar att Volvo gör som andra tillverkare så att i framtiden blir denna dessutom försumbar när man kan ladda över USB3.0 eller WiFi istället för den ökenslöa ODBII länken)

Administrationen blir väl dessutom enklare när de inte behöver hålla reda på femtielva revisioner

Borde dessutom ge kunderna ett incitament till att använda märkesverkstäderna då man ju kan erbjuda "riktig" service 2.0 eller vad det nu heter

Personligen skulle jag aldrig köpa t.ex.. en PC där inte firmware uppgradering ingår.....
Användarvisningsbild
av joel80
Apple bjuder inte på "alla" upgraderingar.

Uppgraderingar av det operativsystem man har får man uppgraderingar till.. men när de släpper en ny version (t.ex senaste v 10.8 Mountain Lion) så kostar det. Dock inte så mycket... (149kr ligger den på nu) men det är inte något som ingår.
Ibland får man dock en deal med gratis uppgradering om man köper ny dator strax innan den nya versionen kommer ut.

Sensus 3.0 är om jag förstår rätt en ganska omfattande förändring.. det känns inte jättekonstigt ur ett sånt perspektiv att de inte bjuder på den. Att de däremot hårt lanserar "fria uppgraderingar" och inte tar med den känns däremot helt fel och oseriöst.
av swemax
Ursäkta :oops:

Skulle förstås skrivit apple iphone där allt ingår, men känns ändå som mina argument håller rätt väl

Tror även att det skulle hjälpa till att hålla upp andrahandsvärdet på bilarna
av Petzzon
Jag betalade för min programvara sensus v3.0 vill minnas den kostade under 150:- + arbete 200-300:-
av danli
Någon som hört om några särskilda uppdatering till sensus 3.0 i år? Typ 4.0?
MY14 kanske skiljer så mycket åt ifrån MY12-13 att de inte kommer någon större för de äldre bilarna i år?
Användarvisningsbild
av apersson850
Nu kan man ju uppgradera till Connected Touch, om man tycker det är kul.
av swemax
Lite konstig prislapp på connected touch tycker jag
Kanske har jag missat nåt men, förutom att det är integrerat i bilen, vad erbjuder det som man inte kan få via en padda av valfri storlek och märke
Dessutom till ~1/3 av priset
Och då kan man ju ta med sig paddan för att använda på tex hotellrummet eller hemna
Användarvisningsbild
av apersson850
De tar betalt enligt vad de tror att de kan ta betalt. Så gör alla. Om det sen är någon som vill ge det priset, det kan man alltid undra. Titta på inbyggda navigationslösningar. I början kostade de som en hyfsad begagnad bil, nu är de integrerade i diverse paket så att de till synes knappt kostar något alls. Det gick naturligtvis upp för biltillverkarna/handlarna att folk köpte lösa GPS istället, när prisskillnaden var tiofaldig eller mer.
av perhall
Audi-BMW-MB har dock inga GPS:er i paket i Sverige = man får glatt betala 20 000 för en sämre eller 30 000 för en riktigt bra. Lite trist kan jag tycka att sitta i en AUdi för 770 000 med en lös Garmin-GPS...
PH
av swemax
Skulle aldrig beställa inbyggd GPS

För mig tillhör det utrustning som byts ut oftare än bilen
Dessutom vill jag ha den högt upp så man ser den ordentligt i ögonvrån

Så jag lägger hellre pengarna på annan utrustning

Dessutom är det kanon att kunna ta med den när man flyger och hyr bil
  • 1
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28