Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

EbbevonVolvo skrev:
Rillee skrev:Missljudet har nog kommit smygande på en så att man har vant sig vid det, sedan går ju stereon konstant..

Snart dags med bli byte, vad ska man byta till?
Nya Mercedes Benz B-klass?? Verkar riktigt fin, ska själv ta en titt vid tillfälle.
B-klass finns det? hittar ingen på hemsidan men är inte så insatt i Mercedes.
Sneglar själv på CLA Coupé ,gärna AMG utförande.

Såg nu att den börjar säljas i februari..
Magnus-B skrev:
EbbevonVolvo skrev:
Rillee skrev:Missljudet har nog kommit smygande på en så att man har vant sig vid det, sedan går ju stereon konstant..

Snart dags med bli byte, vad ska man byta till?
Nya Mercedes Benz B-klass?? Verkar riktigt fin, ska själv ta en titt vid tillfälle.

Grannen säljer Mercedes! Gissa om han "RÅKAR" stanna till och visa en massa roliga bilar. Han har till och med lånat mig en fullutrustad E-klass hybrid som jag tog till Malmö. En riktigt skön bil med en prislapp som man inte leker med.
Men en B-klass väntar jag på att han tar hit. Läst några tester och den gör inte bort sig! Ser riktigt trevlig ut!
EbbevonVolvo skrev: tor 03 jan 2019, 20:25
Magnus-B skrev:
EbbevonVolvo skrev: Nya Mercedes Benz B-klass?? Verkar riktigt fin, ska själv ta en titt vid tillfälle.

Grannen säljer Mercedes! Gissa om han "RÅKAR" stanna till och visa en massa roliga bilar. Han har till och med lånat mig en fullutrustad E-klass hybrid som jag tog till Malmö. En riktigt skön bil med en prislapp som man inte leker med.
Men en B-klass väntar jag på att han tar hit. Läst några tester och den gör inte bort sig! Ser riktigt trevlig ut!
:party:

Vi får väl ta en tur till bilhallen en dag!
Här får man ju inte provbilarna serverade..... :-)
Exempelvis Ford och VW/Audi har/haft snarlika konstruktioner.
Länkarna nedan gör gällande att man helt enkelt kan ta bort/bygga bort dessa axlar (Ford VW) utan att få nämnvärt mer vibrationer i bilen. På köpet en mer varvvillig maskin.
Förvånad att ingen i tråden gett sig på att provköra utan balansaxelpaket, ännu.. :-)

https://j-w-racing.co.uk/product.php/95 ... elete_plug
Lassebus skrev: fre 04 jan 2019, 08:34 Man bör ju kunna köra utan balansaxlarna på D4 då tex D3 motorn inte har någon balansaxel, sitter ett "skvättskydd" där istället som oljepumpen sitter moterad i :nerd:
Har du hittat bild eller annat på nämnda "skvättskydd"?
När jag tittar i Vida så ser inte oljepickupen alls likadan ut som på min D4a, därmed inte sagt att man inte skulle kunna göra en plåtbit att fästa oljepickupen i om man nu får för sig prova demontera balansaxelmodulen på en D4a.

Bild på hur pump/oljepickupen ser ut på D3 (utan balansaxlar) (D5204T7) med automatlåda TF-80SD.
D3 VEA D5204T7.JPG
D3 VEA D5204T7.JPG (61.52 KiB) Visad 848 gånger
Men hur är det med olje smörjning? Ligger det inte borrade kanaler i blocket för smörjning av paketet? Eller blir den smord av att ligga nära oljebadet? Annars måste väl de pluggas för att inte få lågt olje tryck? Bara spekulationer då jag inte sett hur det ser ut.
Finns inga kanaler i själva paketet. Möjligen kan det finnas något munstycke på blocket som sprayar olja men det tror jag inte heller. Troligen ligger bara lagren/hjulen i oljebad.

För att kunna provköra utan balansaxelpaket, iallafall på min D4, så är det nog bara att se till så oljepickupen får ett nytt fäste, eftersom det sitter med någon skruv längst ner på paketet, se bild.
Alternativt såklart att rensa paketet på det drivna hjulet eller samtliga roterande delar så det blir ett "dumt oljepickupsfäste".
Pickup.JPG
Pickup.JPG (73.55 KiB) Visad 803 gånger
Pickup2.JPG
Pickup2.JPG (25.51 KiB) Visad 803 gånger
  • 1
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 132
Trasig Renault Scenic