Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Precis så har jag också förstått det. Jag anser inte att det stämmer med reklamen.
av MrNorth
apersson850 skrev:Precis så har jag också förstått det. Jag anser inte att det stämmer med reklamen.
Att deras reklam är helt åt skogen och inte överensstämmer med verkligheten är vi nog alla rungande överens om...

Dock verkar deras marknadsavdelning inte ta hänsyn till att volvoägare snackar om sig och att nyheter om mjukvaran (som sensus 3) sprids via djungeltelegrafen. De verkar anse att alla volvoägare är svagsinta drönare som glatt accepterar allt som serviceverkstaden säger, utan att ha andra kunskaper eller åsikter. I deras ögon finns det alltså ingen uppdatering, även om det i verkligheten finns det. Och efter som vi inte *ska* känna till verkligheten så är det för dem inget problem, för det finns ju inga andra uppdateringar än de som volvo väljer att skicka med i paketet för "fria uppdateringar"... rörigt men sant.

Kan förstå att de vill ha kontroll och inte bara skicka ut en dvd med senaste mjukvara och låta kunden sköta det hela, men då ska de inte skriva/säga "fria uppgraderingar" och "senaste mjukvaran" utan kanske något i stil med "utvalda uppdateringar" för att betona att det inte är hela registret med uppdateringar som laddas ner utan endast de som volvo anser ska följa med. Problemet är nog att verkstadspersonalen samt ÅF är "i vägen" för oss teknikstinna volvoägare som helst hade haft full insyn i allting och administrerat våra bilars mjukvaror helt på egen hand. Dock hade det kunnat lösas betydligt smidigare än hur volvo sköter det idag, det vinns ju en webbsida för min bil, visa en lista på tillgänglig mjukvara, skriv om den ingår i service eller om den måste beställas vid sidan om, KLART! Hur svårt kan det vara?

Själv tillhör jag den skaran som förmodligen skulle gå till lokala tidningarna + starta protestmarch och upplopp om min bil blir vägrad sensus 4 när den tiden kommer pga att den "inte ingår". Ojoj vad roligt vi ska ha ;)
av orrbygrabb
Jag har precis köpt en V60 -12 och när jag lämna in min bil på service så frågade jag om just mjukvaruupdatering, ja det ingår sa de.

Hämtade bilen och ser sedan någon dag efter att jag inte har "Sensus 3", mailar då och frågar och får till svar att den ingår inte vid en vanlig service utan den mjukvaran som de marknadsför i ett servicepaket är just för motor och växellådor mm, alltså endast för optimering av motor + miljö mm.

Jag hade då redan ett verkstadsbesök inbokat om ca 2 veckor så jag sa till att jag vill ha "sensus 3" i samband med det och det var inga problem.

Hämtade bilen idag och fick betala ca 800:- för den uppdateringen.

Tycker att ifall de nu marknadsför att de utför uppgradering av mjukvaror så borde det innefatta allt, om ändå inte så borde det ingå på en bil som fortfarande har nybilsgaranti?
Användarvisningsbild
av meko
Tyvärr tror jag att det är "vi" som är för kunniga, välinformerade och för "på"!
Det här med nya och kostnadsfria mjukvaruuppgraderingar kommer garanterat att stävjas - eller hur man nu skall uttrycka det.
Varför skall man som biltillverkare komma med nya finesser MY efter MY om kunden hela tiden bara kan be sin servicetekniker att få dem installerade i sin gammelvolvo? Nej, så säljer man inga nya bilar. Det är enkelt att inse att det kommer att dyka upp begränsningar (mer tydliga än de som finns idag).

Att ta på sig att installera nya mjukvaror för att få standardmonterade funktioner och basala systemstyrningar att fungera felfritt, det är en helt annan sak än att bjuda på installation av mer sofistikerade funktioner än vad som fanns i den bil som ursprungligen levererades.

Jag tror att man kan säga att vi befinner oss i ett gränsland just nu där "mjukvaruuppdateringar" är något som är så nytt att det än så länge inte riktigt hittat sin rätta plats på marknaden. Men generellt - och gratis - kommer det naturligtvis aldrig att bli!

Tyvärr... :roll:

(Ps. Jag lyckades tjata till mig Sensus 3.0 i min V60 T4F MY 12 8) )

/Mvh Magnus
av grålle1
Självklart är det skillnad på "fixar/förbättringar/åtgärder av rena fel" kontra "nya funktioner".... Problemet är ju att man använder argumentet med fria uppdateringar ganska hårt i sin marknadsföring. Enkel lösning vore ju dock att bara avgränsa så att t.ex. sensus 3.0, eller liknande "nya funktioner" inte blir bakåtkompatibla....
Sen om de får sälja fler nya bilar då för att folk är sugna på lite nya staplar och menyer, eller om de får sålt färre på grund av att folk lackar ut på vilseledande marknadsföring och snålhet...... ja det får väl marknadsfolk räkna på.

Personligen skulle jag se det som ett säljargument, ett "mervärde"... "Titta här, även om din bil är några år gammal så får du lite nya spännande saker i den "gratis", enda villkoret är att du servar den hos oss..."

För min del var det ingen diskussion, jag fick sensus 3 utan vare sig krångel eller argumentation... sen om det var "min tekniker" som tyckte det var rätt eller Rejmes Linköping eller Volvo GBG... ärligt talat bryr jag mig inte, men om jag INTE hade fått det hade jag inte gett mig förren jag fått det och jag hade ALDRIG betalt för det! Om ingen annan utväg så finns det ju på forumen beskrivet en del "problem" som åtgärdas i Sensus 3, bara att åberopa något av dessa isf.
Användarvisningsbild
av apersson850
Det är ju detta jag skrivit om ett stort antal gånger. Det som står i reklamen är uppdateringar utan inskränkningar, men så är det inte i verkligheten. Volvo centralt sätter ihop ett uppdateringspaket, och där ingår långt ifrån alla de uppdateringar som faktiskt finns för ett visst fordon.
Användarvisningsbild
av Momentum
Varför klagar inte de som inte får uppgradering av Sensus i samband med service?

Som det påpekas, så marknadsförs det hårt att uppgraderingar ingår i service
På direkt fråga till Volvo centralt har flera fått besked att det ingår

Så varför accepterar man bara ett besked "ingår inte", eller att det kostar extra

Det förvånar mig mest överhuvudtaget

Volvo centralt har en epost
Volvo finns på FB
Det finns en eftermarknadsansvarig hos varje ÅF

Låt oss få klarhet i vad som ingår

Så om alla som inte får uppgraderingen blir lite aktiva så kan vi kanske endera få ändring på formuleringen i reklamen, eller tydliga direktiv till ÅF att det ingår

Att älta det hela på detta forum gör ingen skillnad
Användarvisningsbild
av joel80
Tycker inte det är att älta något.. Vi snackar ihop oss och byter erfarenheter vilket är en förutsättning för att kunna sätta lite press. Vet man inte om att det faktiskt finns ÅFs som erbjuder sensus 3.0 och att vissa får det som uppgradering kan man kanske lätt bli nersnackad av verkstadschefen eller annan ansvarig hos ÅF.

Ju mer vi kan utbyta erfarenheter och tips desto större chans har vi ju att påverka.. Jag ser forumet som en grund för förändring och utökad information om hur det funkar mellan oss kunder.
T.o.m ditt inlägg är ju en del av det.. du tipsar om e-post, facebook och att gå på ÅF... :)
Perfekta tips som kanske tack vare dig får några av oss att skriva några rader.
;)
av Qualia
Jag trodde först att jag fick med Sensus V.3 vid 3000mil service, påpekade det att den ska uppdateras, verkar som han var mer stressad innan jul handel .. Lämnade dock bilen in när diesel värmare börja leva sitt eget liv, Fick tag på en annan service tekniker på samma verkstad som jobbar med Volvos Mjukvara, när jag fick tillbaks den känns det en annan bil... Verkar som allting uppgraderades. enda som uppdaterades vid service va styrenheten, inget mer.. Det lös det sig dock för mig.
Användarvisningsbild
av apersson850
"Styrenheten" säger inget. Min bil har ca 30 noder i nätverken. Var och en är en mer eller mindre komplicerad styrenhet.
  • 1
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 30

Hej Jag har en vän som har köpt en xc9[…]

Service Peugeot 107 2007

Hur skulle du säg att den övergripande k[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Har du larm i bilen?