Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Droopy
Moderna drivlinor behöver man inte göra någonting med, det är en nys att de tex skulle dra mindre efter 1000mils körning, el att man måste göra en break in för att få ökad prestanda osv osv osv osv

Det var år och dag sedan man behövde köra in en motor, el drivlina för den delen.
av Rahlin
Hämtade bilen i fredags och lagt 15 mil under helgen hittills. Motorn är klart trevlig, drar väldigt snällt och kraftfullt från 1000 rpm utan att protestera oavsett växel och skjuter på även på höga varv. Lättkört var ordet. Färddatorn säger 0,75 l/mil och då är det 70% motorväg med farthållaren på 125 km/h och i övrigt ganska snäll körning. Skall bli spännande att se hur förbrukningen utvecklas över tid. Komforten får lite stryk av sportchassiet och 19-tummarna men inte så det stör, iaf inte när man kommer från BMW320d med sportchassie och 35-profildäck. :-)
Användarvisningsbild
av MångaVOLVO
simonhalmstad skrev:Körde en Volvo med VEA motor för första gången idag, i en V60 med den nya automaten. Provkörningsbilen hade en medelförbrukning på 0,65 så det såg inte så imponerande ut på en bil som ska dra 0,4. Mycket bra automatlåda. :-)-) Tyst för att vara diesel men man hör ju direkt att det är en diesel.

Kommer man från en D4 2,0 aut 163hk är säkert denna nya motor jättebra. Nya D4an har dåligt bottendrag jämför med 2,4liters motorerna, först över 35 börjar det hända grejor i D4 VEA. Dessutom var den inte märkbart snålare än en D5 manuell 5-cylindrig. Jag hade förväntat mig mer av denna motor efter allt som skrivits i media.
Jaha Simon. Folk som provkör en bil hos Volvohandlaren tar det mycket försiktigt och lugnt så att de inte krockar. De drar aldrig på växlarna. Inte heller trampar de gasen i botten. NOT.
065 i förbrukning är ju bra när det är en provkörningsbil. Bilen är rå och behöver några hundra mil innan den släpper. Teknikens Värld skrev det i testet av nya D4:an. Min drar 061 efter 100 mil. :-)-)
Den har också härligt bottendrag, ungefär som en sexa med 306 hk och 400 nm vid 1200 varv. ( BMW )

/Thomas
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Nu jämför jag denna V60 automat D4 VEA med en S60 D5 manuell my14 med gammal 5-cyl D5 motor 1 cylinder mer plus mycket bättre bottendrag och förbrukningen på den stannade också på 0,65 med hård körning. Drog mycket sällan över 0,7 på pump hur man än gasar med bilen. Men hur som helst är det ju ingen dålig bränsleförbrukning för VEA ändå.

Inte konstigt att en Volvo diesel d4/d5 awd gör sprinten 0-40 snabbare än dom flesta Bmw bilarna som rullar på vägarna. ;)
av Rahlin
Körde Lund - Vinlöv ikväll, en tur med allt mellan motorväg och 30-sträckor och relativt kuperat (för att vara Skåne). Hastighet ca 10% över skyltat men i övrigt snäll på gasen och väl planerad körning gav en förbrukning enligt färddatorn på 0,49 lit/mil. Körde samma sträcka tillbaka i mer inspirerat tempo och då blev resultatet 0,71 lit/mil. Jag har varit lite skeptisk till VEA-motorns storhet då det flaggats för hög förbruking men det här tycker jag är bra siffror för en xc60 på närmare två ton och rejäl frontarea.
av mattish
Samma sträcka för mig resulterar i ungefär samma siffror, men inspirerat tempo är inte lönt med min V70. Så nog tycker jag det är bra med en XC60..
Användarvisningsbild
av MångaVOLVO
Grattis! Fina siffror. :P Det är lovande för oss med mindre bil.

/Thomas
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Bild

Någon som har + som kan dela med sig? :)
Användarvisningsbild
av Perra83
Så mycket drog XC60 D4 – egentligen

Här redovisar vi siffrorna från Aftonbladets test:

Volvos officiella siffror:
Stadskörning 0,49 l/mil
Landsväg 0,43 l/mil
Blandad 0,45 l/mil

Första tankning, motorväg:
Vi kör: 428,9 km
Verklig förbrukning: 0,78 l/mil
Färddator snitt: 109 km/tim
(färddatorn visade 0,68 l/mil)

Andra tankning, blandad körning
Vi kör: 387,2 km
Verklig förbrukning: 0,69l/mil
Färddator snitt: 72 km/tim
(färddatorn visade 0,58 l/mil)

Tredje tankning, landsväg
Vi kör: 210,6 km
Verklig förbrukning: 0,54 l/mil
Färddator snitt: 66 km/tim
(färddatorn visade 0,48 l/mil)

Fjärde tankning, landsväg (utan extravärme)
Vi kör: 183,8 km
Verklig förbrukning: 0,44 l/mil
Färddator snitt: 61 km/tim
(färddatorn visade 0,48 l/mil)
  • 1
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 39

Problemet löst! Pratade med problemet med Vpa[…]