Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Momentum
FRIA UPPDATERINGAR

Uppdatering av mjukvara kan bara erbjudas av verkstäder som har tillgång till diagnossystemet VIDA. Självklart har alla auktoriserade Volvoverkstäder just detta. Och det bästa av allt är att uppdatering till den senaste mjukvaran alltid ingår i Volvo Originalservice - helt utan extra kostnad. Exempel på funktioner eller system som kan optimeras är klimatanläggningen, motorn och förarinformationen. Dessutom uppdateras bilens centrala styrenhet liksom system för passiv säkerhet.

Gäller alla Volvobilar från 1999-års modell och nyare förutom C70 samt S/V40 1999-2004
Användarvisningsbild
av apersson850
Så skriver de i reklamen, och det är väl på gränsen till åtalbart. Det står ingenstans att de gör undantag för mjukvara som de finner besvärligt dryg att ladda in, som till ICM. Men så är det, även i Sverige. Den personliga serviceteknikern är bra, och bekräftar att det är precis som i Norge. I Göteborg hittar de på ett uppdateringspaket som går att hälla in samtidigt som oljan rinner ut. ICM ryms inte, för då blir servicen för dyr. Däremot kan man få den på garanti om man har ett problem relaterat till ICM. Sen är det förstås upp till den personlige serviceteknikern om han är hjälpsam och "hittar" ett fel, även om man inte själv gjort det, eller ej. Det är lätt att kolla om det finns någon uppdatering till kundens bil, vad den uppdateringen fixar och så skriver man bara in "Kund klagar på XX, laddat mjukvara YY".
Användarvisningsbild
av Momentum
apersson850 skrev:Så skriver de i reklamen, och det är väl på gränsen till åtalbart. Det står ingenstans att de gör undantag för mjukvara som de finner besvärligt dryg att ladda in, som till ICM. Men så är det, även i Sverige. Den personliga serviceteknikern är bra, och bekräftar att det är precis som i Norge. I Göteborg hittar de på ett uppdateringspaket som går att hälla in samtidigt som oljan rinner ut. ICM ryms inte, för då blir servicen för dyr. Däremot kan man få den på garanti om man har ett problem relaterat till ICM. Sen är det förstås upp till den personlige serviceteknikern om han är hjälpsam och "hittar" ett fel, även om man inte själv gjort det, eller ej. Det är lätt att kolla om det finns någon uppdatering till kundens bil, vad den uppdateringen fixar och så skriver man bara in "Kund klagar på XX, laddat mjukvara YY".
Men nu förstår jag inte resonemanget överhuvudtaget
Service 2.0 är ett begrepp som Volvo central bestämmer innehållet på, som jag så tidigare, ett samlingsnamn på flera saker
Om man är en ÅF för Volvo så följer man det Volvo bestämmer att en Originalservice enl Service 2.0 innehåller, annars så utför man inte en Service 2.0, och kan knappast räknas som en godkänd ÅF, att man försöker slingra sig med att det tar tid är en annan sak

ICM:en går inte packa in i den vanliga bundlingen av uppdateringar då den ska göras via USB uttaget utan måste då göras "på sidan om"
Service teknikern behöver inte sitta och titta på då detta sker, utan kan göra något annat

Att mekanikern hittar på ett fel som inte finns gör att ÅF kan ta betalt från Volvo central för att man gör en garantiåtgärd, men åter Volvo central bestämmer vad som ingår i en Volvo original service, då åligger det ÅF att göra på det sättet som är bestämt

Om du ska åtala någon är det väl din lokale ÅF som inte lever upp till sina förpliktelser enl det avtal man har med generalagenten
Användarvisningsbild
av apersson850
Ja det är klart återförsäljaren gör vad Volvo centralt säger de ska göra när de gör service. Men det är ju Volvo som annonserar om att uppgradering av programvaran sker vid service, och då gör de inga undantag för programvaror som de tycker är för besvärliga eller dryga att ladda in. Nu har jag inte tänkt åtala dem för detta, jag har bättre ting att göra med min tid. Men om någon ska åtalas så är det förstås boven i detta drama, alltså Volvo i Göteborg, inte återförsäljaren.

För övrigt förstår jag inte varför det är svårt att förstå ett resonemang som säger att om man gör reklam för att uppgradera programvaran så bör man också göra det? Det de gör nu är ungefär som att säga "Kom hit så byter vi dina däck", och när de är klara har de bara bytt två.
Användarvisningsbild
av Momentum
apersson850 skrev:Ja det är klart återförsäljaren gör vad Volvo centralt säger de ska göra när de gör service. Men det är ju Volvo som annonserar om att uppgradering av programvaran sker vid service, och då gör de inga undantag för programvaror som de tycker är för besvärliga eller dryga att ladda in. Nu har jag inte tänkt åtala dem för detta, jag har bättre ting att göra med min tid. Men om någon ska åtalas så är det förstås boven i detta drama, alltså Volvo i Göteborg, inte återförsäljaren.

För övrigt förstår jag inte varför det är svårt att förstå ett resonemang som säger att om man gör reklam för att uppgradera programvaran så bör man också göra det? Det de gör nu är ungefär som att säga "Kom hit så byter vi dina däck", och när de är klara har de bara bytt två.
Men nu måste väl något ha gått i baklås?
Ladda programvaran säger Volvo, ÅF gör det inte
Är det Volvo:s fel?
Användarvisningsbild
av apersson850
Punkt för punkt, då:
  • Volvo gör reklam för att programvaran uppdateras. Några undantag anges inte i reklamen.
  • Volvo Göteborg säger åt Volvos återförsäljare att ladda en utvald del av den programvara som det finns uppdateringar för, eftersom det annars tar för lång tid och servicekostnaderna ser då för höga ut. Att det finns undantag från det reklamen säger hoppas man förmodligen att kunderna inte ska inse.
  • Återförsäljarna gör som Volvo säger.
Hur får du det till att felet (eller ja, fel är det ju inte, för det är avsiktligt - lurendrejeriet är ett korrektare ord) ligger någon annanstans än hos Volvo Göteborg?
av petherf
Jag tycker det är för hjävligt att återförsäljarna inte uppgraderar till sensus 3.0.
Hade min xc60-11 uttagen april 2012 (varför är det inte en 12a då!) inne på 3000 mila service i början av mars.Och allt utom info instrument uppdaterades.
Hur många är det inte som inte vet om sensus 3.0 och aldrig kommer att fråga om det.
Användarvisningsbild
av Momentum
apersson850 skrev:Punkt för punkt, då:
  • Volvo gör reklam för att programvaran uppdateras. Några undantag anges inte i reklamen.
  • Volvo Göteborg säger åt Volvos återförsäljare att ladda en utvald del av den programvara som det finns uppdateringar för, eftersom det annars tar för lång tid och servicekostnaderna ser då för höga ut. Att det finns undantag från det reklamen säger hoppas man förmodligen att kunderna inte ska inse.
  • Återförsäljarna gör som Volvo säger.
Hur får du det till att felet (eller ja, fel är det ju inte, för det är avsiktligt - lurendrejeriet är ett korrektare ord) ligger någon annanstans än hos Volvo Göteborg?
Därför att din punkt nr 2 är ej korrekt, pga storlekn på Sensus mjukvaran måste den hanteras på annat sätt än de vanliga uppdateringar då det tar flera timmar att föra över den via diagnos uttaget då det inte är avsett för dessa datamängder, i övrigt så är det bara att ladda på

Vi är ju flera stycken som har tydligt besked från Volvo att det ingår

Kan du visa upp någon information där Volvo skickar ut till sina ÅF instruktioner att man inte ska uppdatera Sensus i samband med service
Användarvisningsbild
av apersson850
Momentum skrev:Därför att din punkt nr 2 är ej korrekt, pga storlekn på Sensus mjukvaran måste den hanteras på annat sätt än de vanliga uppdateringar då det tar flera timmar att föra över den via diagnos uttaget då det inte är avsett för dessa datamängder, i övrigt så är det bara att ladda på
Jaha, i så fall är det återförsäljarens fel i alla fall, då. De sa klart och tydligt till mig att just den uppdateringen ingår inte, just för att den tar så lång tid. Eftersom de också sa att Volvo Göteborg sätter ihop ett uppdateringspaket till ÅF, ett paket som ska laddas in vid service, så uppfattade jag det som att det var Volvo Göteborg som var "boven" i detta drama, genom att begränsa vad som ska laddas in vid en vanlig service. Serviceteknikern sa att när han tittar på vad som ska göras vid service, i Vida, så finns uppdateringspaketet där, och där ingår inte Sensus/ICM. På grund av storleken, då.
Verkar som om de skyller på varandra här.
av Raymond
Vi tar det en gang til. Det er en HELT SPESIELL sw pakke som lastes ved en serviceuppdatering. Den er til 100% styrt fra Volvo sentralt, og den enkelte verkstad og servicetekniker kan IKKE velge hvilke moduler som skal og ikke skal oppdateres. Det er rett og slett et artikkelnr. som inngår i servicen som legges inn i mjukvarahandteraren, og så lastes ned i bilen. Håndteres presis som man automatisk får opp artikkelnr. på hvilket oljefilter som skal benyttes.

Og Sensus 2.0 til 3.0 lastes IKKE automatisk, dette er noe Volvo sentralt har bestemt. Sensus 3.0 lastes OM kunden klager på en funksjon som kan forbedres med oppgradering til 3.0.
  • 1
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 30
Cigg-uttag maxström?

Hej, Funderar på att skaffa en hyfsat krafti[…]

Som TS vill jag påpeka att jag inte frå[…]

Vet f*n inte hur det står till i huvudet p&a[…]

Ingen respons vid gaspådrag