Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mattish
Gunner skrev:Återkommer om vad det är, skall in om en vecka! Men de nio, till 190. Vore ju trevligare! :)
//Mats
Nej så blir det nog inte. V40 har ju ett annat effektspann än övriga. Den har ju D3 på 150hk och D4 på 177hk (idag). Samma har det varit på V50 sen 2,0 5-cyl sattes i produktion.
av PerXC70
Hej, har inte gjort många inlägg här. Kommer själv ta ut en XC60 D4 man inom 2 veckor och ser framemot detta. Kör idag en 2013 XC70 D5 man med polestar och kommer säkerligen sakna den motorn men ville prova något nytt, framförallt är den nya manuella växellådan 10 gånger bättre än den kopplad till femmorna.

En sak gnager mig, kanske avhandlats i någon annan tråd. VEA D4 bänkas i teknikensvärld i en XC60 till 193hk, angivna är ju som bekant 181. Nu släpps V40 D4 med 190hk. Jag har extremt svårt att tro att efter flera år av utveckling, så släpper man en motor på 181 och en på 190 med bara x antal veckors mellanrum. Med dagens plattformstänk etc så finner jag det osannolikt. Jag tror helt enkelt att VEA motorn blev för bra i serieproduktion och motorn ger mer, man kan ju inte höja VEA i XC60 för då måste man ju höja femman med AWD för att hänga med och då tror jag många skippar D5an. I teknikensvärld testade de ju vea mot femman. Femman awd var klart snabbast upp till 60 med en sekunds marginal, inte konstigt, dock upp till 140 så hade VEA tagit igen och ledde med 2 sekunder, alltså ätit upp 3 sekunder. Detta tyder på mer effekt än angivet, alternativt att femman 181hk inte helt levererar heller. Tar siffrorna lite ur minnet.
Någon insatt i detta som dela med sig av sina kunskaper?
Tack
av kmi
Fik min XC60 D4 VEA Summum igår.
20140404_190144ny.jpg
20140404_190144ny.jpg (1.32 MiB) Visad 738 gånger
+ Kvik motor (det blir dyrt i framdäck)
+ Meget bedre byggekvalitet end my V60
+ High Performance audio er mindst ligeså godt som i min v60 2011 premium sound
- VoC app'en fungere ikke særligt godt på android (Den vil ikke reg. bilen)
av Linqid
Snygg! Seashell?
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Körde en Volvo med VEA motor för första gången idag, i en V60 med den nya automaten. Provkörningsbilen hade en medelförbrukning på 0,65 så det såg inte så imponerande ut på en bil som ska dra 0,4. Mycket bra automatlåda. :-)-) Tyst för att vara diesel men man hör ju direkt att det är en diesel.

Kommer man från en D4 2,0 aut 163hk är säkert denna nya motor jättebra. Nya D4an har dåligt bottendrag jämför med 2,4liters motorerna, först över 35 börjar det hända grejor i D4 VEA. Dessutom var den inte märkbart snålare än en D5 manuell 5-cylindrig. Jag hade förväntat mig mer av denna motor efter allt som skrivits i media.
av CHSC
simonhalmstad skrev:Körde en Volvo med VEA motor för första gången idag, i en V60 med den nya automaten. Provkörningsbilen hade en medelförbrukning på 0,65 så det såg inte så imponerande ut på en bil som ska dra 0,4. Mycket bra automatlåda. :-)-) Tyst för att vara diesel men man hör ju direkt att det är en diesel.

Kommer man från en D4 2,0 aut 163hk är säkert denna nya motor jättebra. Nya D4an har dåligt bottendrag jämför med 2,4liters motorerna, först över 35 börjar det hända grejor i D4 VEA. Dessutom var den inte märkbart snålare än en D5 manuell 5-cylindrig. Jag hade förväntat mig mer av denna motor efter allt som skrivits i media.
Baserat på hur jag själv brukar gasa vid provkörningar, så tycker jag 0,65 i medelförbrukning verkar rätt bra.
Användarvisningsbild
av Spid3r
Min levereras snart om några veckor...skönt att vara Volvo-ägare efter åren med Audi :D .
Bild
Användarvisningsbild
av PaNi
Sådärja, då var äntligen nya bilen uthämtad. Har bara hunnit köra sex mil från handlaren och hem och en sväng till båten idag, så den utförliga rapporten får vänta. Första intrycket är väldigt positivt, fantastiskt fin bil. Dock har jag redan nu noterat några små detaljer som kan vara värda att dela med sig av.

- Trodde jag skulle få en "hög V60", men XC60:n känns mer gedigen och maffigare på något sätt. Ljudet när man stänger bagageluckan är mycket distinktare än skramlandet i V60:n.
- Saknar fartbegränsningsfunktionen som jag hade i V60:n
- "Send to car"-funktionen kommer jag att få stor användning av, dvs att man från smartphonen eller here.com kan skicka ner en destination till navigatorn. Nu slipper jag guida frugan via telefon.
- Barnen kommer att älska den inbyggda WiFi hotspot:en. Måste bara skaffa ett tvillingkort till företagsabonnemanget, nu testar jag med ett separat data-SIM, det kommer att bli dyrt i längden.
- Back-kameran; det bästa sen skivat bröd!
- Sportstolarna; fantastiskt sköna (men jag har inte kört långt i dem än)

Snittförbrukningen ligger hittills över litern, det beror på att jag har plågat motorn på höga varv och växlat som en galning de första milen. Läste någonstans att moderna motorer skall misshandlas de första milen för att få bra prestanda/förbrukning. Jag är tveksam, men man vet ju aldrig.

Återkommer med utförligare testrapport när jag har lite fler mil på mätaren.
  • 1
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 39
Varför byta? XC60

Ska du ha den mer skålade stolen så &a[…]

Frihjul på generatorn som gett upp...?

Dagens Blocket Bilar.

Ojoj. Här har det hänt mycket och jag ve[…]