Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Så på Volvos nya dieselmotorer är t.ex den nya 120hk (vea) precis samma som den kommande 231hk vea motorn. Samma 2.0 liters 4-cyl?
Användarvisningsbild
av V9097
simonhalmstad skrev:Så på Volvos nya dieselmotorer är t.ex den nya 120hk (vea) precis samma som den kommande 231hk vea motorn. Samma 2.0 liters 4-cyl?
Jag tjuvläste lite snabbt i AMS i affären. Där kunde jag bland annat läsa mig till att D2 och D3 kommer få lättare kolvar än D4 och D5. Och vad jag läst tidigare här på forumet kommer D5 ha annorlunda turboaggregat jämfört med D4.

Det verkar alltså som om man inte kan köpa sig en 120hk vea och chippa om till 231hk hur som helst
Användarvisningsbild
av skiffervag
Jo, balansaxlarna hänger ihop med det V9097 skrev om lättare kolvar,bultar ,vevstakar,vilket minskar rörliga massan som i sin tur medger att D2/D3 inte behöver balansaxlar. :)
av perhall
Skillnaden går väl mellan D2/D3/D4 och D3AWD/D4AWD/D5FWD/D5AWD?
2-litersfemman går märkbart mjukare och tystare. Har spenderat helgen i en D4AWD och det är verkligen en riktig bullerburk till motor precis som BMW:s 2-litersfyra... /PH
Användarvisningsbild
av V9097
Tack för länken!

Då gör jag en liten sammanställning:

D2, 120hk 250Nm En turbo med waste gate
D3, 150hk 320Nm En turbo med VNT
D4, 181hk 400Nm Två turbo med waste gate
D5, 231hk 480Nm Två turbo med VNT

T3, 150hk 270Nm En turbo med waste gate
T4, 190hk 300/330Nm En turbo med waste gate, overboost
T5, 245hk 350/380Nm En turbo med waste gate, overboost
T6, 306hk 400Nm En turbo med waste gate+ kompressor

Edit: Samtliga bensinmotorer samt D4 och D5 har balansaxel. Märkligt att D2 och D3 klarar sig utan, medan även de minsta bensinarna har det.
Senast redigerad av 1 V9097, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av MartinS
På bygg bil webbem kan man välja till Polestar till T6 FWD som gav samma värden som T6AWD MEN det stod att det var en 3.0L motor under polestar optionen. Finns det polestar till nya T6:an eller är det bara en miss på webben?

304hk, fwd och 8-steg automat måste ju kännas ganska rappt, frågan är hur mycket den ålar sig på vägen, volvo själva säger ju att de jobbat mycket med att få ner kraften i backen. Vore riktigt skoj att provköra en.
Användarvisningsbild
av Funk
Jag körde både T6 och D4 idag, riktigt bra måste jag säga... lite ryck vid fullgas från stillastående för T6 på våt asfalt, men min gamla S60 med 250hkr var mycket värre..
Skall man klaga på något så är det vinandet från kompressorn i T6 som är lite högt, men inte alltför illa. Jag måste nog säga att mina farhågor kom på skam, mycket bättre än jag trott..och automaten var helt enkelt kalas ! Jag hoppas få testa lite mer snart...
DRIVE-E (det nya namnet på VEA) verkar faktiskt funka bra.

/Thomas
av PFA
Funk skrev:Jag körde både T6 och D4 idag, riktigt bra måste jag säga... lite ryck vid fullgas från stillastående för T6 på våt asfalt, men min gamla S60 med 250hkr var mycket värre..
Skall man klaga på något så är det vinandet från kompressorn i T6 som är lite högt, men inte alltför illa. Jag måste nog säga att mina farhågor kom på skam, mycket bättre än jag trott..och automaten var helt enkelt kalas ! Jag hoppas få testa lite mer snart...
DRIVE-E (det nya namnet på VEA) verkar faktiskt funka bra.

/Thomas
Kul att höra dina positiva omdömen! Man är ju klart nyfiken på hur du fått möjlighet till provkörningarna :) Testade du D4 ihop med nya automaten? Vad tycke du om motorn i sig samt i kombination med automaten? Var det S/V60 eller XC60 du körde?

Nu till den stora frågan: kommer typsnittet att ändras på motorbeteckningen på bakluckan och/eller modellbeteckningen i och med introduktionen av VEA? Kommer det att stå tilläggsnamnet "Drive-E"? :) Jag var personligen inte så förtjust i "DRIVe"-beteckningen när den kom. Förknippar den mest med tråkiga motorer, kanske oförtjänt, men det här känns som något helt annat.
  • 1
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 31
Låsproblem passagerardörr

Kabelbrott i framdörr har haft samma problem […]

Har kört med Rica i ett flertal bilar och j&a[…]

Byta bältet mitten bak??

Hej nej det är inte så enkelt tyvä[…]