Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Momentum
#739271
Uppgradering av mjukvara ingår i alla sorters service, service som renderar en stämpel i boken, även uppgraderin av ICM:en där Sensus bor
Men som vanligt svamlas det en massa på verkstäderna
Man måste dessvärre vara väldigt påläst som kund numera
av Raymond
#739438
Momentum skrev:Uppgradering av mjukvara ingår i alla sorters service, service som renderar en stämpel i boken, även uppgraderin av ICM:en där Sensus bor
Men som vanligt svamlas det en massa på verkstäderna
Man måste dessvärre vara väldigt påläst som kund numera
Dette er direkte feil! Det er en helt spesiell SW som lastes på 2.0 Service, og den inneholder IKKE store SW pakker slik som Sensus er. Hva som lastes på en 2.0 Service er fullt og helt styrt av Volvo sentralt. Og om man har tilpasset service, en sk. "mellanservice" (pga. kort kjørelengde) inngår ikke 2.0 SW nedlastning.

Sensus 3.0 får man om man klager på, og har problemer med radio, blåtann og lignende. Og nok en gang, det er ICM som må oppgraderes for å få 3.0!

Men at slik SW skulle kunne oppgraderes automatisk og gratis typ oppgradering av operativsystemet på Myphone eller Androidtelefoner, det er en helt annen sak.
Användarvisningsbild
av Momentum
#739480
Raymond skrev:
Momentum skrev:Uppgradering av mjukvara ingår i alla sorters service, service som renderar en stämpel i boken, även uppgraderin av ICM:en där Sensus bor
Men som vanligt svamlas det en massa på verkstäderna
Man måste dessvärre vara väldigt påläst som kund numera
Dette er direkte feil! Det er en helt spesiell SW som lastes på 2.0 Service, og den inneholder IKKE store SW pakker slik som Sensus er. Hva som lastes på en 2.0 Service er fullt og helt styrt av Volvo sentralt. Og om man har tilpasset service, en sk. "mellanservice" (pga. kort kjørelengde) inngår ikke 2.0 SW nedlastning.

Sensus 3.0 får man om man klager på, og har problemer med radio, blåtann og lignende. Og nok en gang, det er ICM som må oppgraderes for å få 3.0!

Men at slik SW skulle kunne oppgraderes automatisk og gratis typ oppgradering av operativsystemet på Myphone eller Androidtelefoner, det er en helt annen sak.
Kul att du vet att jag har fel, för jag jag har varit i kontakt med Volvo.......
Citat från Volvo - "I de servicar där det stämplas i boken ingår uppdatering av mjukvaran. När det finns aktuella uppdateringar för Sensus så ingår också den."
Eller hur ska vi tolka det?
av Droopy
#739492
Det är bara att sparka på ÅF, Volvo SKA uppdatera SW vid varje service,( såvida det fins något att uppdatera såklart ) och vägrar de så kontaktar ni bara Volvo i Göteborg.
Var själv i kontakt med dem förra året och fick svaret att mjukvara ska uppdateras vid service oavsett körsträcka.

Så, stå på er bara, ni har rätten på eran sida.
Användarvisningsbild
av Momentum
#739498
Droopy skrev: Var själv i kontakt med dem förra året och fick svaret att mjukvara ska uppdateras vid service oavsett körsträcka.
Tack för ditt inlägg Droopy
av Raymond
#739533
Dobbelpost
Senast redigerad av 1 Raymond, redigerad totalt 0 gånger.
av Raymond
#739535
Jeg jobber som tekniker på Volvo, men det kan selvfølgelig være skillnad på Norge og Sverige. Her i Norge har vi noe som heter mellan service om man kjører lite, typisk om man kun kjører 10000 km i året. Da er det en enklere service med olje og filter, men UTEN service 2.0 nedlasting. Ved en slik service stempler vi tilpasset service, og ikke i den vanlige serviceruten.

Og Volvo kan hevde hvor mye de vil at om det finnes en oppdatering av icm skal den inngå i service 2.0, men oppgraderingen fra Sensus 2.0 til 3.0 inngår desverre IKKE i en service 2.0 oppgradering. Grunnen er antagelig at den er så stor, tar ca 30-45 min. å laste inn i bilen. Det har blitt skrevet ett antall innlegg om dette på forumet her før.

Men om du snakker med din servicetekniker og han er det minste lille serviceinnstilt så ordner han enkelt Sensus 3.0 for deg.
av Micke008
#739544
Vad jag har läst mig till tidigare så ska man man få mjukvaru-uppdateringar vid Service 2.0. Men vid anpassad bas service som är något billigare så ingår det inte. Om det ska ingå oavsett servicetyp är det ju bra frågan om den informationen finns tillgänglig på deras hemsida?
Användarvisningsbild
av Momentum
#739612
Raymond skrev:
Men om du snakker med din servicetekniker og han er det minste lille serviceinnstilt så ordner han enkelt Sensus 3.0 for deg.
Där har vi väl nyckelordet rent genrellt
Användarvisningsbild
av Momentum
#739639
Micke008 skrev:Vad jag har läst mig till tidigare så ska man man få mjukvaru-uppdateringar vid Service 2.0. Men vid anpassad bas service som är något billigare så ingår det inte. Om det ska ingå oavsett servicetyp är det ju bra frågan om den informationen finns tillgänglig på deras hemsida?
Service 2.0 är samlingsnamnet för ett antal saker, Service 2.0 är ingen service nivå, utan samlingsnamnet på nedanstående


FRIA UPPDATERINGAR

På Volvo förbättrar vi ständigt mjukvaran i våra bilar. Därför ingår uppdateringen till den senaste mjukvaran i Volvo Service 2.0. Exempel på funktioner eller system som kan optimeras genom senaste mjukvarustatus är klimatanläggningen, motorn, växlarna och förarinformationen.*

*Uppdateringar finns för alla modeller från 1999 och framåt, förutom Volvo C70, S/V40 –04 och XC/V70 –00.


PERSONLIG SERVICETEKNIKER

Med Volvo Service 2.0 får du alltid en Personlig Servicetekniker, som är specialutbildad på Volvo, vet allt om din bil och kan svara på dina frågor. Via din Personliga Servicetekniker kan du dessutom boka service eller beställa andra tjänster.


VOLVO ASSISTANS

När du gör Volvo Originalservice fortsätter din Volvo Assistans att gälla ett år utan extra kostnad, till dess att din bil är tio år. Med Volvo Assistans får du hjälp vid driftstopp dygnet runt i alla väst-europeiska länder – med allt från däckbyte till betalt boende medan bilen repareras.

Sverige: 020-55 55 66
Utomlands: +46 31 51 83 35


SERVICEHYRBIL

Du ska inte behöva vara utan bil även om din egen är på service. Därför har vi gjort det enkelt för dig att hyra en annan Volvo under tiden, till ett förmånligt pris. Boka via din Personliga Servicetekniker samtidigt som du bokar Volvo Originalservice.
24-tim telefonservice

24-TIM TELEFONSERVICE

Kontakta oss när det passar dig. Via vår nya telefonservice 020-94 80 80 når du oss dygnet runt, sju dagar i veckan och 365 dagar om året. Självklart kan du också välja en av de vanliga kontaktkanalerna, till exempel din Volvohandlare, din Personliga Servicetekniker, volvocars.se eller e-post.
Min Volvo-hemsida

MIN VOLVO-HEMSIDA

Det ska vara lätt att hålla ordning på sitt bilägande. Därför får du en egen Volvohemsida när du servar din bil hos Volvo (om du har en Volvo från 1999 och framåt). Hemsidan ger dig en bra översikt över allt som har med din bil att göra.


VOLVO ORIGINALSERVICE

En auktoriserad Volvoverkstad är den enda verkstad som garanterat kan erbjuda dig den unika kombinationen av Volvo Originaldelar, Volvometoder och tekniker som är specialutbildade i Volvo, av Volvo. Denna kombination kallar vi Volvo Originalservice. På så vis förblir din Volvo en Volvo även i fortsättningen, inte minst vad gäller alla sina säkerhets- och kvalitetsegenskaper. Dessutom utförs alltid arbetet rationellt, professionellt och effektivt av en tekniker som känner din bil bättre än någon annan.
  • 1
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 30

Hej! Har ett konstigt problem med en V70N 2001 2,4[…]

Räknat ut att bilden under semestern har rull[…]

Hmm.. tycker man läser att Lyten ska forts&au[…]

Säkra bakluckan vid frakt?

Krok kanske fungerar? Screenshot_2025-08-10-15-38-[…]