Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Gunner skrev:Har passerat 1200 mil och ligger i dagsläget på 0.45 vid pump. Men då går ju värmaren dagligen också! Sommardäcken åker på på onsdag. Sen är det bara att invänta icke värmarväder, för att se om man kommer under angiven nivå!?
I övrigt är det den bästa bruksbilen jag någonsin haft! Otroligt bekväm, lättarbetad och tyst. Då det för mig är första gången. Jag reagerar mer för medtrafikanternas ljudpåverkan, än egna bilens. Så måste jag dock passa på att rekommendera laminerade rutor, något som jag lärt mig i efterhand! :oops: Detta skall nu inte ses som ett jätteproblem!! Men har inte så mycket annat att klanka ner på! All ny infotaiment är klockren tycker jag. Trots att jag inte ser mig själv, som någon tekniknörd! :)
//Mats
Låter som en bra förbrukning, manuell låda gör nog sitt också automaten drar mer, och sen har du ju den optimala karossen S60/V60 som har jättelågt luftmotstånd. Det bidrar nog en del också. :)
av Rahlin
joel80: Jodå, jag bläddrade en bit bakåt men det handlade mest om betalningslösningar och i de fall förbrukning diskuterades så var det S/V-modellerna, inte XC. Den enda siffra jag sett hittills är Ocin´s 0,75 lit/mil och det är nog inget man skriver hem om.

Man KAN snålköra vilken bil som helt men det är inte min grej, jag gillar att köra bil och min körning får nog anses vara ganska inspirerarad. Har inte köpt en bil för 400 lök för att spara på soppan.. Kör BMW 320d idag, ingen EDE utan 184 hk-versionen, 225/255 däck mm och snittar 0,57 enligt färddatorn (0,45 enl BMW spec) och då är det som sagt inget snålåka det handlar om. En XC60 väger ju mer och har en större frontarea så jag räknar med en högre förbrukning, men å andra sidan bjuder inte en XC60 upp till bus på samma sätt som BMWn. Kryper förbrukningen upp mot 0,75 på XC60n som också är specad till 0,45 så är jag allt annat än imponerad av VEA-spisen.
av Gunner
Läs Ocin,s inlägg på föregående sida. Så kanske du blir lika imponerad av VEA, som jag är!? :)
//Mats
av PFA
Min XC60 D4/VEA automat ligger just nu på 0,82 enligt mätare. Mycket korta sträckor (knappt 1,5 mil till jobbet), stadskörning, lagom på gasen, användning av dieselvärmare vid i stort sett varenda start, 19", knappt 350 mil körda. Har inte kollat på sistone vad den ligger på vid pump.

Bra eller dåligt? Jag tror i alla fall att det är viktigt att ta hänsyn till under vilka omständigheter och hur man kör bilen när man diskuterar förbrukning.
Användarvisningsbild
av GustavB
PFA skrev:Min XC60 D4/VEA automat ligger just nu på 0,82 enligt mätare. Mycket korta sträckor (knappt 1,5 mil till jobbet), stadskörning, lagom på gasen, användning av dieselvärmare vid i stort sett varenda start, 19", knappt 350 mil körda. Har inte kollat på sistone vad den ligger på vid pump.

Bra eller dåligt? Jag tror i alla fall att det är viktigt att ta hänsyn till under vilka omständigheter och hur man kör bilen när man diskuterar förbrukning.
Oj, då känns mitt val av femman, sliromaten och awd till nya XC60:n inte så fel. Samma körmönster och förbrukning som dig vid inkörningen av min gamla xc70. Dock med 18" och lite lägre luftmotstånd. :D
av Gunner
Fick besked i går att bilen skall in på verkstad för en "kampanj" grej! Någon som vet vad som skall uppgraderas? Kan det vara de 9 hästarna, som nya V40 levereras med??
//Mats
av Polar
Gunner skrev:Fick besked i går att bilen skall in på verkstad för en "kampanj" grej! Någon som vet vad som skall uppgraderas? Kan det vara de 9 hästarna, som nya V40 levereras med??
//Mats
Spännande, undrar vad det kan vara?
Jag har haft min bil i två veckor nu, men inget meddelande från verkstaden om någon "kampanj", ännu iaf.

/Niklas
av CHSC
Gunner skrev:Fick besked i går att bilen skall in på verkstad för en "kampanj" grej! Någon som vet vad som skall uppgraderas? Kan det vara de 9 hästarna, som nya V40 levereras med??
//Mats
Gissar på sensus connect uppgradering.
av Polar
CHSC skrev:
//Mats
Gissar på sensus connect uppgradering.
Så är det nog. http://www.volvocars.com/se/top/about/n ... itemid=498
av Gunner
Återkommer om vad det är, skall in om en vecka! Men de nio, till 190. Vore ju trevligare! :)
//Mats
  • 1
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 39
740 som krånglar

Startgas funkar bara på större läc[…]

965 -97 Ingen gnista.. (B63)

På en 97-a är där ett OBD uttag i […]