Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
guinness skrev:
joel80 skrev:Idag fick jag hem min typ2-kabel. :)
Nu kan jag ladda i offentliga laddare som inte bara har shucko. :)
Jag köpte en likadan :)
Jag har haft min liggande i bilen 1 vecka, har dock inte behövt använda den ännu då alla laddplatser jag besökt hitills har en fast kabel. Typ telefonsladd som tur är ibland...
IMG_3873ed.jpg
Du skulle ha dragit den rakt över motorhuven.. geggat ner den i lite grus o lera innan!
(Jag skulle backat in och dragit den över både huv och tak på bilen bredvid.. Så att jag slapp ha kabeln mot min egen lack. ;)

Jag testade min idag på IKEA Valbo. :D Funkade fint!
Har du koll på hur snabb laddning du får via typ2? Har du laddat i nån station som ger mer än 3.7kw (16A)? Alltså bilen tar ju inte emot mer än 16A... eller 20A.. Jag är sjukt förvirrad av att Volvo säljer Typ2 20A-kablar. :)

Grillchips, typ2-kabeln låser både i bilen och i stolpen, man måste avsluta laddningen för att kunna ta ur den ur stolpen. För att ta ur den ur bilen låser man upp bilen. ;)

När det gäller den "vanliga" shucko-kontakten. (stickpropp) så låser den kabeln fast i bilen, så den går ju inte så lätt att sno, även om nån skulle kunna vara dryg och koppla ur den ur stoplen.
av guinness
joel80 skrev: Har du koll på hur snabb laddning du får via typ2? Har du laddat i nån station som ger mer än 3.7kw (16A)? Alltså bilen tar ju inte emot mer än 16A... eller 20A.. Jag är sjukt förvirrad av att Volvo säljer Typ2 20A-kablar. :)
Det står 32A på dem jag brukar använda, har inte kollat tiden. Men då appen sa att den skulle klar 15.30 så var den klar redan kl14 då jag kollade :)
( jag får göra en närmare tidstudie vid tillfälle )
Användarvisningsbild
av joel80
Jag har också tänkt göra en tidsstudie.. Köra helt slut och sen sätta i kabeln och kolla appen med 10min mellanrum och skriva upp vad den laddat. :)
Användarvisningsbild
av grillchips
Då är jag med, tack! Det slog mig först nu när jag såg bilden ovan, att jag faktiskt inte hade en sus om hur det funkade. Man lär sig något nytt varje dag! :lol:
av Robban12
joel80 skrev:Idag fick jag hem min typ2-kabel. :)
Bild
Bild

Nu kan jag ladda i offentliga laddare som inte bara har shucko. :)

Den där kabeln du köpt egentligen är det bara en skarvsladd. Jag valde bort den typ av kabel just för att shucko finns på alla de ställen där det finns laddstolpar. Då valde jag den här kabeln istället genom att man bara kan ladda max 16A på just Volvobilar.

http://evconnect.se/product/portabel-mode-2-laddare
Användarvisningsbild
av joel80
16A i shucko är inte alltid så smart, därför man bara har 13A på standardkablen. Är inte ledningar och central tipp topp kan man om man har otur orsaka en brand.
Det där är en typ2 till typ2-kabel som gör det möjligt att ladda i dom laddare som är absolut vanligast. Att vanliga uttag alltid finns är inte helt säkert, och då dom finns är det ofta bara ett fåtal. I allafall i de garage jag varit i med laddplatser. För att det ska vara en skarvsladd skulle det behövas en sladd att skarva. Hur menar du annars att man skulle ladda från ett typ2-uttag???

Jag kollade lite på den där sladden du köpt tidigare, skulle vara trevligt att slippa klumpen på sladden, men lite väl dyrt. Kostade väl 4500kr eller nått sånt va?
av guinness
Robban12 skrev: Den där kabeln du köpt egentligen är det bara en skarvsladd. Jag valde bort den typ av kabel just för att shucko finns på alla de ställen där det finns laddstolpar. Då valde jag den här kabeln istället genom att man bara kan ladda max 16A på just Volvobilar.

http://evconnect.se/product/portabel-mode-2-laddare
Alla laddplatser som har en typ2 kontakt ( som i den kabeln som Joel och jag köpt ) har intelligensen i stolpen istället för inbyggt i kabeln.

På dom platser jag brukar ladda så finns det ett fåtal schuko och ett gäng typ2 uttag. Oftast är alla Schuko upptagna och ett flertal typ2 lediga ( därför jag köpte kabeln )
Fast på 4 av dom 7 platser jag har inom mitt normala körbehov så sitter det fasta mode2 typ2 kablar som denna
IMG_3849.JPG
IMG_3849.JPG (188.73 KiB) Visad 829 gånger
Där är det t.ex 1st fast kabel och 1st typ2 uttag.(men inget Schuko uttag) Uttagen ger 32A 3-fas, men Volvon utnyttjar bara 1-fas och 16A ( eller om det är 20A ) !
Användarvisningsbild
av joel80
Funderar lite på förbrukningen. Om man kör med dieselmotorn igång (antingen för att man har slut på batteri, om man kör i save-läget eller om bilen av annan anledning vill köra med motorn.) så stör jag mig på att man inte får 0l/100km i förbrukning när man släpper gasen och rullar långs sträckor.
Varför fortsätter motorn sluka soppa i ett sånt läge? Ingen annan modell eller motor än hybriden verkar göra så om den inte t.ex kör regenerering av partikelfiltrer.
av guinness
joel80 skrev:Funderar lite på förbrukningen. Om man kör med dieselmotorn igång (antingen för att man har slut på batteri, om man kör i save-läget eller om bilen av annan anledning vill köra med motorn.) så stör jag mig på att man inte får 0l/100km i förbrukning när man släpper gasen och rullar långs sträckor.
Varför fortsätter motorn sluka soppa i ett sånt läge? Ingen annan modell eller motor än hybriden verkar göra så om den inte t.ex kör regenerering av partikelfiltrer.
Har inte testat/upptäckt det. Men om man tänker efter så kan det ju aldrig bli 0.0 så länge dieselmotorn är igång, bränsle tar den ju så länge den är igång, även om bilen rullar i en lång utförsbacke. Däremot så stannar då min diesel i varenda nedförsbacke i hybridläget även om batteriet är så urladdat så att den går på diesel.
  • 1
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 59

Har det lite oljigt i området runt en sensor[…]

Acproblem Volvo 940 -98

Om det finns gas kvar kan man "tvångs[…]

Jag har exakt samma fel på min 945 -98. Tror[…]

Smörjde aldrig upp frambromsarna när som[…]