Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Ägt AWD. Har ändå inga problem att vara utan.
Användarvisningsbild
av apersson850
Häromveckan var det dags igen. Alla tvåhjulsdrivna hade problem att komma iväg, somliga till och med i nedförsbacke. Varannan fick föras för att komma ut från parkeringen. Trots att jag fick ett stopp längs vägen, när en tvåhjulsdriven fick problem, höll på att glida ut i en stenmur och sen fick föras, startade jag utan problem i uppförsbacken och körde upp på vägen utan att någon behövde föra på bilen.

Även om alla tvåhjulsdrivna förr eller senare kom iväg, de också, kallar jag inte det för att jag inte har användning för AWD. Ska man behöva 3-4 personer som för på bilen för att komma fram, då är tvåhjulsdrift för dåligt.
av perhall
Körde fast på Valborgsmässoafton men fick hjälp av ett tiotal personer som sköt på... klart man klarar sig utan men jag har trots allt kört fast fyra gånger på fyra år och tre gånger varit tvungen att anlita bergare. Två gånger sommartid och två gånger vintertid./PH
av Lazy
apersson850 skrev:Häromveckan var det dags igen. Alla tvåhjulsdrivna hade problem att komma iväg, somliga till och med i nedförsbacke. Varannan fick föras för att komma ut från parkeringen. Trots att jag fick ett stopp längs vägen, när en tvåhjulsdriven fick problem, höll på att glida ut i en stenmur och sen fick föras, startade jag utan problem i uppförsbacken och körde upp på vägen utan att någon behövde föra på bilen.

Även om alla tvåhjulsdrivna förr eller senare kom iväg, de också, kallar jag inte det för att jag inte har användning för AWD. Ska man behöva 3-4 personer som för på bilen för att komma fram, då är tvåhjulsdrift för dåligt.
Ja tycker man att man har problem med FWD ska man nog köra AWD, men har aldrig haft problem med FWD så jag kör vidare på det. :D
av Petzzon
AWD för att få dra husvagnen, dessvärre tillät inte min nya arbetsgivare AWD när jag skulle välja ny tjänstebil, så blev en V70 FWD denna gång, första gången utan AWD på många år. Frun fick byta bil så nu är det hon som åker AWD istället så husvagnen får en bil som funkar.
av sejagrullar
Kom ihåg att XC60 har mycket vikt på framhjulen, 60/40 vad jag minns. Är som en tanks i snö även som framhjulsdriven.
av fredrikwt
sejagrullar skrev:Kom ihåg att XC60 har mycket vikt på framhjulen, 60/40 vad jag minns. Är som en tanks i snö även som framhjulsdriven.
Ja eller hur :) allt beror ju på vad man har för preferenser, visst går den tryggt på vägen, men framkomligheten är knappast imponerande om man jmf med vad awd klarar utan att man behöver få höjd puls... Men hat man inte oplogade grusvägar eller bor där snöröjningen är halvkass så klarar man sig gott med fwd. För att jag själv skulle köpa en fwd skulle det krävas en rejält bra utrustad bil i övrigt plus ett riktigt bra pris. Hade annars aldrig övervägt det när prisskillnaden mot awd är så liten. Förbrukningen kan knappast vara ett problem om man ändå har råd med bilen, försvinnande liten skillnad i allt annat som kostar som värdeminskning
av llesrof
Ynot skrev:
Ja tycker man att man har problem med FWD ska man nog köra AWD, men har aldrig haft problem med FWD så jag kör vidare på det. :D
Det är ett väldigt vanligt men intressant resonemang. Det anses alltså, gärna lite överlägset, att FWD-föraren är skickligare i konsten att framföra sitt fordon eftersom han/hon klarar sig, och framför allt ALLTID har klarat sig, utan AWD. Indirekt anses då AWD-förarna vara sämre på att framföra sitt fordon eftersom de måsta ha AWD som hjälp. Det är också intressant att notera att de som anser sig veta att AWD är onödigt är de som inte har AWD. I mitt arbete kör jag FWD och det suger getpung jämfört med AWD på vintern och inne i stan. Visst går det och jag tar mig fram och har aldrig fastnat, men det är inte samma sak som att det går bra. Bara för att något är bra så innebär det inte att det inte finns saker som är bättre.
av Monchichi
Det är intressant med den här typen av diskussioner där en del tror att de kan vinna över resten och få rätt i sin sak. Finns liksom inget rätt.

Håller med Ilesrof om att det ofta blir vinklat som att de som har AWD är usla förare. Själv har jag alltid kört FWD men har nu för första gången valt AWD för att få den erfarenheten.

Vi kan väl börja diskutera ABS istället? De som kör med ABS måste ju vara klart sämre förare än de som kör old school! ;-) :grin:
Användarvisningsbild
av StringerBell
Jag stör mig snarare på AWD-förare som väljer AWD för att kunna köra zick-zack i 140 km/h mellan filerna på moddig motorväg. Säkerhetsvinster försvinner liksom om man använder den extra säkerheten till att ta större risker.
  • 1
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23

Har inte skruvat ut och kontrollerat mer än p[…]

Hade tillfälle att köra två andra […]

Har du lättmetallfälgar med väldigt[…]

Trodde den hade en Geartronic automat låda[…]