- ons 31 jul 2013, 10:42
och vid montering av denna satsen är du troligtvis tvungen att åka in på volvo och få halvljusautomatiken i 0-läget bortprogrammerad, annars kommer dessa DRL-ljus aldrig lysa, då de slocknar såfort de får signal från parkeringsljuset (som måste vara släckt i DRL-läge)
Skruffel skrev:Hej,den satsen innehåller ingen skymningsautomatik, så du får manuellt hantera ljusvredet, det är ju inget problem för en medveten bilförare, bara alla dessa med tummen mitt i näven som egentligen inte ska sitta i en bil som inte klarar av dagens belysningssystem..
Jag skriver mitt första inlägg här då jag i veckan köpt min första Volvo. Blev en XC60 MY09 med 11K mil på mätaren. Fullsmetad med all tänkbar utrustning och den gudomliga bronsfärgen! :D Satt ikväll och läste igenom instruktionsboken och fastnade för kapitlet gällande halvljusautomatiken. Sökte lite på internet och hittade denna tråden. Jag har nu suttit och plöjt igenom all information gällande detta ämne som jag har kunnat hitta.
Vad som gäller och inte gäller är inte relevant, då det som joel80 skrev ovan - det har tagits upp i en annan tråd. Vad jag istället vill veta är om någon har köpt detta tillbehör: http://www.vparts.se/se/modellanpassad- ... -xc60.html som skall agera som DRL (finns även ett youtubeklipp som visar hur de fungerar - sök på "XC60 DRL"). Då det inte verkar finnas (?) någon automatisk funktion för halvljuständning/släckning när man t.ex. åker in i en tunnel verkar det (om jag uppfattat det rätt) vara som så att man själv tvingas vrida ljusvredet från "0" (som skall fungera som DRL ljus) till "helljussymbolen" ifall man vill ha igång halvljusen. Om detta stämmer eller ej, är jag dock osäker på.
Vill dock höra ifall detta "paket" är värt att lägga pengarna på, eller om man ska fortsätta åka omkring med halvljuset tänt även dagtid? MY14 har ju fått DRL från början i och med den nya designen, men frågan är ju om vi med äldre bilar kan komma runt problemet - eller helt enkelt får finna oss i att åka runt med halvljus "som vanligt".
Någon som har löst detta problemet, möjligtvis?
Vänligen,
Christer F
och vid montering av denna satsen är du troligtvis tvungen att åka in på volvo och få halvljusautomatiken i 0-läget bortprogrammerad, annars kommer dessa DRL-ljus aldrig lysa, då de slocknar såfort de får signal från parkeringsljuset (som måste vara släckt i DRL-läge)