Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av rosenlorden
PaNi skrev:
På tal om Volvokort: Jag har skaffat Volvokort med Visa till mig och frugan. En månads fri kredit, inga årsavgifter. Bankens kort har jag klippt sönder, varför betala 2*395 kr per år för något man får gratis av Volvo?
Eller så skaffar du ett okq8 kreditkort - som är gratis, då får du var 3e månad tillbaks 1% på allt du handlat och kan ta ut det i CASH! För min del blir det en 2-300:- var 3e månad :D :D Sen har ju inte alla disciplin att kunna hantera kreditkort, men så länge man betalar räkningen varje månad så är det helt gratis. En ekonom som jag har inga problem med detta :roll:

Statoil har liknande, fast tror det är 0.5% cashback på det.. Kanon..

Lite offtopic ekonomitips, fast här är väl alla Volvoägare redan miljonärer o bryr sig inte om dessa småpengar :wink:
Användarvisningsbild
av MångaVOLVO
Bilia tar inte emot postväxlar. De vill inte hantera någon form av betalning alls i bilaffären. Vi ska betala via internet.
Det är inte lätt. Min bank överför inte mer än 150,000 kr. Ringde Bilia och de sade överför summan i tre delar.
Och det gick inte för det blev rött på internetbanken. Då fick jag ringa banksupporten. Där fick jag hålla på i en halvtimme innan bankens internetsystem hajade att man kunde överföra tre gånger. De klagade på att det var samma mottagare hela tiden. Jävla strul. :x
av valln
Jag skulle absolut inte överföra 100 000 tals kr via internetbank. Bättre att göra en sån stor affär fysiskt på banken. Blir det fel mottagare (bankkonto) när du gör det via internet blir det inte roligt.
Användarvisningsbild
av bem
Det är lite läskigt vid bilköp på större summor när man skall föra över pengarna till bilföretaget. Jag köpte en ny V70 i slutet nov 2013 och skulle för a över lite över 300 tkr och nog kolla man både en och två gånger innan man tryckte Utför i internetbanken. Men det gick bra. Visst finns det säkrare sätt att överföra pengarna på men tar man det bara lugnt och håller tungan rätt i mun skall det inte vara nåt att oroa sig för. Men det är förstås i regel spärrar på maxbelopp och hur ofta maxbelopp kan överföras i de flesta internetbanker så man får planera det hela lite.

/Bo
av Gunner
joel80 skrev:Återkom så snart du tankat med siffrorna vid pump! Väldigt nyfiken på hur bra det håller. :)
Då vart det tankat här om dagen och utfallet blev efter 129 körda mil, att det gick i näst intill exakt 58 liter. Hamnar då på 0,45 liter milen och med tanke på att värmaren går så gott som varje dag. Samt att det blev ett par brådismil i 135. Så ser jag fram mot våren, med tillförsikt! :)
//Mats
Användarvisningsbild
av MångaVOLVO
Hämtar ut V60n idag :D
av mattish
valln skrev:Jag skulle absolut inte överföra 100 000 tals kr via internetbank. Bättre att göra en sån stor affär fysiskt på banken. Blir det fel mottagare (bankkonto) när du gör det via internet blir det inte roligt.
En bilfirma är inte särskilt sugen att åka till banken. Det är absolut inga problem att göra överföringar på det sättet, man är lite mer noga att kolla så att siffrorna stämmer. Ser faktiskt inte vad som kan gå fel.. Om det blir fel mottagare så har du inte kollat ordentligt PLUS att mottagaren av pengarna inte har rätt att behålla dom.

Det bästa är att betala med kort. Men ibland får man dra kortet några gånger..
Köpte passaten på Visakortet. Fick dra 2 gånger för 99000 var max han kunde slå in. Min bil var inte så jobbig, men det kom in en snubbe och köpte en Porsche spontant en gång. 13 gånger fick dom dra kortet :P
Användarvisningsbild
av MångaVOLVO
PaNi skrev:Lite off topic, men jag har tyckt att det har varit smidigt att betala c:a 20% kontant när man hämtar bilen och låta handlarn lägga upp ett lån på resterande belopp. Sen kan man i lugn och ro sälja den gamla bilen och lösa lånet när den är såld. På så sätt slipper man ligga ute med pengarna för två bilar, så likvid är i alla fall inte jag.

På tal om Volvokort: Jag har skaffat Volvokort med Visa till mig och frugan. En månads fri kredit, inga årsavgifter. Bankens kort har jag klippt sönder, varför betala 2*395 kr per år för något man får gratis av Volvo?
Hur har du gjort då`? Bör inte Volvokortet vara kopplat till ens bank konto och tar inte den banken ut någon avgift för det?
Jag betalar några tior då och då för Mastercard i Swedbank.

/Thomas
av mattish
MångaVOLVO skrev:
PaNi skrev:Lite off topic, men jag har tyckt att det har varit smidigt att betala c:a 20% kontant när man hämtar bilen och låta handlarn lägga upp ett lån på resterande belopp. Sen kan man i lugn och ro sälja den gamla bilen och lösa lånet när den är såld. På så sätt slipper man ligga ute med pengarna för två bilar, så likvid är i alla fall inte jag.

Hur har du gjort då`? Bör inte Volvokortet vara kopplat till ens bank konto och tar inte den banken ut någon avgift för det?
Jag betalar några tior då och då för Mastercard i Swedbank.

/Thomas
volvokortet är ett kreditkort som du kan sätta in pengar på. Det gör man via en bankgiro betalning (faktura).

Jag har samma typ av kort fast hos OKQ8 istället.
av valln
Bilfirman behöver absolut inte besöka banken när du överför pengarna. Jag tror man är mer skyddad om det skulle bli fel om man överför genom banken jämfört med internetbank.
Man var mycket mera skyddad om det blev fel när man betalade genom bankgirots pappersblankett än internet. Tror det var någon banklag. Banker kan aldrig göra fel...
  • 1
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 39

@jvolvo21 , Skulle snarare tro att du haft bensi[…]

Sista bilden är en titt ner i cylinder #3. En[…]

Någon som hittat någon vettig lös[…]

Och det skulle då orsaka knarr vid svän[…]