Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MrSportBee
Primus.

jag bor i Stockholm och har stått i en del köer med min D6:a och om du är någorlunda försiktig med gasen så drar bilen inte mer el av att stå stilla i köer. Med försikitig menar jag inte att du inte kan hålla tempot i stadstrafik, det går utmärkt, men försök inte vara först från rödljusen bara. Med den körstilen kommer du alltid minst 4 mil på el så länge temperaturen är över 7 grader. Blir det kallare än så måste du börja använda de olika värmarna som finns i bilen och att göra det på rätt sätt förutsätter en ingenjörsutbildning. Det finns 2 stycken, vad jag förstått mig på, en elektrisk och den vanliga dieselvärmaren och när dessa används så blir det antingen mindre räckvidd på el eller dieselförbrukning om du inte kan ha bilen på laddnng hela dagen för då kan du köra elvärmaren med el från nätet. Fast hur mycket kyla den klarar vet jag inte då jag själv alltid står i garage.

Du hinner lugnt ladda batteriet på den tid du är på jobbet. Skulle du däremot behöva bilen till ett möte under dagen så kommer det inte att räcka till.

Snittförbrukningen är helt och hållet beroende på dina förutsättningar, för min del så ligger den i det närmaste på 0 liter mllen då jag bara kör korta sträckor i stan, men ska snart på min första längre resa och då räknar jag att den kommer att dra som vilken D5:a som helst. dvs ca. 0.6 liter milen.

Precis som så många andra så köpte jag bilen med de 285 hk i åtanke men har nu gått och blivit en droppräknare, detta måste vara världens dyraste bil med 70 hk.... jag får skylla mig själv...
av swemax
Primus skrev:Ska snart ta ut en ny tjänstebil. Skulle vilja att det blev D6 Hybrid. Dels för att det är kul teknik och relativt miljövänligt. I skålen ligger också att man kan få en riktigt kraftig motor att använda när man så vill, samtidigt som det finns möjlighet att köra miljövänligt. I den bästa av världar får man både äta och behålla kakan..:)

Men stämmer det i verkligheten? Ursäktar ni om jag inte läser alla inlägg utan ställer några frågor här? Bakgrunden är att jag kör de flesta milen ensam i bilen och i Stockholms köer. Jag kör till och från arbetet och en del(inte mycket) inne i stan mellan olika möten. Sedan är det en del typiska familjeaktiviteter som ICA Maxi och barnaktiviteter. En och annan weekendresa görs också med familjen. Då är resan t.o.r. ca 30-60 mil. Nu till frågorna:
- Någon som kör i Stockholmstrafiken? Hur långt kommer man på en laddning?
- Jag kan ladda 6A på jobbet, anländer ofta 7.30 och lämnar mellan 16.30 och 18.00. Hinner den laddas fullt då?
- Vad ligger snittförbrukning i stadstrafik på? Tänker mig inte de officiella siffrorna utan era verkliga.
- Finns det eller finns det inte dieselvärmare? Har fått olika uppgifter på det.
Det påminner en del om mitt körmönster
Men jag har en även en del längre jobbresor
Det är speciellt vid kökörning och kortresor som hybridfunktionen sparar bränsle
På långresor drar den som en vanlig D5
Jag inbillar mig att man kan spara lite på att köra i "save" på lands/motorväg om man vet att man kommer att stöta på stadstrafik och skifta till hybrid när så sker
Nu har jag inte haft min så länge så jag kan inte uttala mig om vinterkörning men 16km till jobbet borde du klara ToR på ett fulladdat batteri
Om man är duktig på att "förkonditionera" så sparar man en hel del när det är varmt och borde även vara så när det är kallt
Hittills på 330mil avverkat ligger jag som sagt på 0.40 i snittförbrukning och jag bor i Stockholm
Men i morgon bär det av på en 170-200 mila tripp och efter den lär det ha ändrats
Jag återkommer med uppdaterat snitt när jag är tillbaka
av Primus
Det här med den stora motorn gör mig lite fundersam. En orsak till att välja Hybrid är att jag skulle tycka det var roligt med ny teknik och att se hur låg förbrukning man kan komma ned i. Att då ha en superstark motor som drar en hel del när den används känns lite gammeldags. Särskilt när de nya VEA-motorerna är på väg ut. Jag funderar helt enkelt om det kommer att förta lite av glädjen att veta att man sitter med en gammeldags motor när man betalt så pass mycket som en Hybrid kostar..?

Resan till jobbet är 20 km och som det verkar på er kommer en hel del av de resorna kunna köras på el. Och det skulle ju vara bra för både plånbok(vi låtsas inte om inköpspriset i denna kalkyl..:) Min märkliga bilavtal ger en rak översättning fr inköpspris till månadskostnad) och miljö. Tänk om de hinner ut med Hybrid till nya VEA D€ innan jag ska beställa. Det vor läckert. Särskilt i XC60.. :D
Användarvisningsbild
av StringerBell
Primus skrev:Det här med den stora motorn gör mig lite fundersam. En orsak till att välja Hybrid är att jag skulle tycka det var roligt med ny teknik och att se hur låg förbrukning man kan komma ned i. Att då ha en superstark motor som drar en hel del när den används känns lite gammeldags.
Javisst är det så. I historiens ljus kommer man bara skratta åt D6 Hybrid (och andra tillverkare som kombinerar urstark motor med en liten elmotor som tar hand om parkerings- och körkörning). Det handlar bara om att locka en köpstark kundkategori. Många hushåll har två bilar: Den enda vettiga "hybridlösningen" är en renodlad fossilbil och en renodlad el-bil, t.ex. Citroen C-Zero.
Användarvisningsbild
av FSandstrom
Primus skrev:Det här med den stora motorn gör mig lite fundersam. En orsak till att välja Hybrid är att jag skulle tycka det var roligt med ny teknik och att se hur låg förbrukning man kan komma ned i. Att då ha en superstark motor som drar en hel del när den används känns lite gammeldags. Särskilt när de nya VEA-motorerna är på väg ut. Jag funderar helt enkelt om det kommer att förta lite av glädjen att veta att man sitter med en gammeldags motor när man betalt så pass mycket som en Hybrid kostar..?

Resan till jobbet är 20 km och som det verkar på er kommer en hel del av de resorna kunna köras på el. Och det skulle ju vara bra för både plånbok(vi låtsas inte om inköpspriset i denna kalkyl..:) Min märkliga bilavtal ger en rak översättning fr inköpspris till månadskostnad) och miljö. Tänk om de hinner ut med Hybrid till nya VEA D€ innan jag ska beställa. Det vor läckert. Särskilt i XC60.. :D
Visst, jag fattar att det är prestige och pengar det handlar om när volvo trycker i d5:an, det kostar dem säkert inte så mycket mer med d5:an som motor men de tar ju ut mkt för den. Men jag har börjat fundera på om det verkligen är så illa (förbrukningsmässigt) med den stora motorn? Förbrukningen är motordrift + luftmotstånd + rullmotstånd. Jag hittar ingen exakt uträkning för volvon, men för en porsche kan du hitta uträkningarna här: http://www.porsche.se/Global/Bilder%20o ... yckigt.pdf

I vilket fall, en liten motor vinner ju troligtvis i motordriften på samma varvtal gissar jag. Dvs framförallt på tomgång, men man kör ju aldrig på tomgång med denna, inte ens i låga hastigheter (man kör på "hybrid" på sista delen på eltanken, typ <30km/h). Däremot när man tuffar på landsväg med dieseln så är ju varvtalet klart lägre på den här motorn än en svagare. När man har väldigt lite el kvar så laddar den batteriet samtidigt som man gasar (men slutar ladda när man inte använder dieseln), frågan är hur en klen motor skulle hantera det?

Redan på pappret, enligt en körcykel som inte finns i verkligheten, så diffar det inte så mycket mellan en d2 (108g) och en d5 (120g). Jag tror att skillnaden skulle vara ytterst liten i d6:an (om man försöker köra snålt dvs).
Användarvisningsbild
av joel80
StringerBell skrev: Många hushåll har två bilar: Den enda vettiga "hybridlösningen" är en renodlad fossilbil och en renodlad el-bil, t.ex. Citroen C-Zero.
Håller inte med dig här..
De flesta hushållen har inte två bilar.. och idén med hybridbil är i grunden bra tycker jag, där man får bort nackdelen med kort körsträcka i en elbil men ändå har fossilfri (när den laddas med "rätt" ström") drift i de flesta fall. För att det skulle bli riktig skillnad skulle man nog behöva minst dubblera räckvidden för batteridrift.

De flesta drar sig från att köpa elbil just p.g.a räckvidden, även om såklart priset har betydelse.
Användarvisningsbild
av FSandstrom
laser2 skrev:Enligt denna informativa länk http://www.volvocars.com/se/campaigns/h ... ybrid.aspx skall du kunna ladda ett urladdat batteri (egentligen efter 50km körning) på 7,5 timmar med 6A, så det borde mao inte vara några problem att hinna ladda fullt på din arbetstid.
Fast jag måste verkligen protestera mot laddningstiderna. Det tar mig 9,5-10h på 6A att ladda batteriet. Jag lyckas få i drygt 11kWh under den tiden, och använder man då 5.75A så inser man ju att det inte kan gå på några 7,5h. Effekten går ner ibland och någon fläkt startar, gissar att den kyler lite då.

Det enda jag får från min ÅF är "Är det så, så är det så"
av Primus
FSandstrom skrev:
Primus skrev:Det här med den stora motorn gör mig lite fundersam. En orsak till att välja Hybrid är att jag skulle tycka det var roligt med ny teknik och att se hur låg förbrukning man kan komma ned i. Att då ha en superstark motor som drar en hel del när den används känns lite gammeldags. Särskilt när de nya VEA-motorerna är på väg ut. Jag funderar helt enkelt om det kommer att förta lite av glädjen att veta att man sitter med en gammeldags motor när man betalt så pass mycket som en Hybrid kostar..?

Visst, jag fattar att det är prestige och pengar det handlar om när volvo trycker i d5:an, det kostar dem säkert inte så mycket mer med d5:an som motor men de tar ju ut mkt för den. Men jag har börjat fundera på om det verkligen är så illa (förbrukningsmässigt) med den stora motorn? Förbrukningen är motordrift + luftmotstånd + rullmotstånd. Jag hittar ingen exakt uträkning för volvon, men för en porsche kan du hitta uträkningarna här: http://www.porsche.se/Global/Bilder%20o ... yckigt.pdf

I vilket fall, en liten motor vinner ju troligtvis i motordriften på samma varvtal gissar jag. Dvs framförallt på tomgång, men man kör ju aldrig på tomgång med denna, inte ens i låga hastigheter (man kör på "hybrid" på sista delen på eltanken, typ <30km/h). Däremot när man tuffar på landsväg med dieseln så är ju varvtalet klart lägre på den här motorn än en svagare. När man har väldigt lite el kvar så laddar den batteriet samtidigt som man gasar (men slutar ladda när man inte använder dieseln), frågan är hur en klen motor skulle hantera det?

Redan på pappret, enligt en körcykel som inte finns i verkligheten, så diffar det inte så mycket mellan en d2 (108g) och en d5 (120g). Jag tror att skillnaden skulle vara ytterst liten i d6:an (om man försöker köra snålt dvs).
Intressant inlägg. Rent generellt tar väl en större motor ofta mer bränsle än en liten som du skriver. Sedan handlar det väl om hur väl teknikerna löst alla olika delar inne i motorn. Motstånd och förbränning tex.? Så i din ekvation blir ju faktorn motordrift väldigt olika beroende på motorn. Jag är inte tillräckligt kunnig för att själv veta exakt vad som påverkar och hur mycket.

Samtidigt har jag själv ofta funderat på just de här frågorna. Varför drar alla hk-starka motorer mer bränsle i olika körprogram? Jag tror inte jag har hittat någon motorserie där det inte är så. Vid första tanken borde ju en hk-stark motor klara sig medbra utväxling för förbrukning och lägre varvtal och därmed lägre förbrukning. Ja, tankarna går i cirklar..:)

Samtidigt visar Volvos VEA motorer att du kan sänka förbrukningen/höja effekten eller lite av varje om man utvecklar motorn.
av MrSportBee
Primus skrev:
Att då ha en superstark motor som drar en hel del när den används känns lite gammeldags. Särskilt när de nya VEA-motorerna är på väg ut. Jag funderar helt enkelt om det kommer att förta lite av glädjen att veta att man sitter med en gammeldags motor när man betalt så pass mycket som en Hybrid kostar..?
D5:an i PIH är inte en gammaldags motor utan det som får den att dra lite väl mycket vid forcerad körning är den gammlemodiga automatlådan. Sätter du denna D5:a i händerna på en person som kan köra miljösmart med manuell låda så blir skillnaden mot den nya VEA motorn sannolikt mycket marginel. Däremot så bör den låta mycket mer trevligt vid lite forcerad körning än den nya fyrcylindriga VEA motorn För min del så kör jag helt tyst i stan och njuter av det femcylindriga ljudet på motorväg, en perfekt kombination. Att den sedan drar lite mer i motorvägsfart får jag leva med.
StringerBell skrev:
Javisst är det så. I historiens ljus kommer man bara skratta åt D6 Hybrid (och andra tillverkare som kombinerar urstark motor med en liten elmotor som tar hand om parkerings- och körkörning). Det handlar bara om att locka en köpstark kundkategori. Många hushåll har två bilar: Den enda vettiga "hybridlösningen" är en renodlad fossilbil och en renodlad el-bil, t.ex. Citroen C-Zero.
Har du provkört en D6:a? Elmotorn duger till långt mer än parkerings och kökörning, kör dagligen runt i Stockholm med farter upp till 120 km/tim enbart på el upp till drygt 4 mil, får se om det går lika bra när det nu blir riktigt kallt? Och det viktigaste skälet för mig att välja denna bil, förutom att jag är barnsligt förtjust i tekniken, är att jag därmed bara behövde 1 bil för att åka både till fjällen med fart och fläng och till jobbet med någorlunda gott miljösamvete. Varför 2 bilar? Den enda nackdelen är att batteriet "äter" bagageutrymme, men vi är bara 2 som åker i bilen och då är det inga större problem.
Användarvisningsbild
av StringerBell
MrSportBee skrev: Har du provkört en D6:a? Elmotorn duger till långt mer än parkerings och kökörning, kör dagligen runt i Stockholm med farter upp till 120 km/tim enbart på el upp till drygt 4 mil, får se om det går lika bra när det nu blir riktigt kallt? Och det viktigaste skälet för mig att välja denna bil, förutom att jag är barnsligt förtjust i tekniken, är att jag därmed bara behövde 1 bil för att åka både till fjällen med fart och fläng och till jobbet med någorlunda gott miljösamvete. Varför 2 bilar? Den enda nackdelen är att batteriet "äter" bagageutrymme, men vi är bara 2 som åker i bilen och då är det inga större problem.
Det finns ju undersökningar på att en förkrossande stor andel (95%?) av alla resor ligger långt under räckvidden för ren eldrift. Jag kan tycka att det är slöseri på den fina D5 motorn att den blir använd så lite vid vanlig körning. Men marknaden ser ut som den gör, för tillfället: man måste baka ihop miljötänket med prestanda för att köparen ska känna att hen för valuta för pengarna.
  • 1
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23

@lennarte , Precis, det är 3500 kg på […]

Du kan köpa satsen själv, hårdvara[…]

Volvo V50 mugghållare?

Tack, hade googlat en hel del, men den dök al[…]

Stort tack för tipsen, jag skall börja g[…]