- mån 07 okt 2013, 21:59
#793909
Primus.
jag bor i Stockholm och har stått i en del köer med min D6:a och om du är någorlunda försiktig med gasen så drar bilen inte mer el av att stå stilla i köer. Med försikitig menar jag inte att du inte kan hålla tempot i stadstrafik, det går utmärkt, men försök inte vara först från rödljusen bara. Med den körstilen kommer du alltid minst 4 mil på el så länge temperaturen är över 7 grader. Blir det kallare än så måste du börja använda de olika värmarna som finns i bilen och att göra det på rätt sätt förutsätter en ingenjörsutbildning. Det finns 2 stycken, vad jag förstått mig på, en elektrisk och den vanliga dieselvärmaren och när dessa används så blir det antingen mindre räckvidd på el eller dieselförbrukning om du inte kan ha bilen på laddnng hela dagen för då kan du köra elvärmaren med el från nätet. Fast hur mycket kyla den klarar vet jag inte då jag själv alltid står i garage.
Du hinner lugnt ladda batteriet på den tid du är på jobbet. Skulle du däremot behöva bilen till ett möte under dagen så kommer det inte att räcka till.
Snittförbrukningen är helt och hållet beroende på dina förutsättningar, för min del så ligger den i det närmaste på 0 liter mllen då jag bara kör korta sträckor i stan, men ska snart på min första längre resa och då räknar jag att den kommer att dra som vilken D5:a som helst. dvs ca. 0.6 liter milen.
Precis som så många andra så köpte jag bilen med de 285 hk i åtanke men har nu gått och blivit en droppräknare, detta måste vara världens dyraste bil med 70 hk.... jag får skylla mig själv...
jag bor i Stockholm och har stått i en del köer med min D6:a och om du är någorlunda försiktig med gasen så drar bilen inte mer el av att stå stilla i köer. Med försikitig menar jag inte att du inte kan hålla tempot i stadstrafik, det går utmärkt, men försök inte vara först från rödljusen bara. Med den körstilen kommer du alltid minst 4 mil på el så länge temperaturen är över 7 grader. Blir det kallare än så måste du börja använda de olika värmarna som finns i bilen och att göra det på rätt sätt förutsätter en ingenjörsutbildning. Det finns 2 stycken, vad jag förstått mig på, en elektrisk och den vanliga dieselvärmaren och när dessa används så blir det antingen mindre räckvidd på el eller dieselförbrukning om du inte kan ha bilen på laddnng hela dagen för då kan du köra elvärmaren med el från nätet. Fast hur mycket kyla den klarar vet jag inte då jag själv alltid står i garage.
Du hinner lugnt ladda batteriet på den tid du är på jobbet. Skulle du däremot behöva bilen till ett möte under dagen så kommer det inte att räcka till.
Snittförbrukningen är helt och hållet beroende på dina förutsättningar, för min del så ligger den i det närmaste på 0 liter mllen då jag bara kör korta sträckor i stan, men ska snart på min första längre resa och då räknar jag att den kommer att dra som vilken D5:a som helst. dvs ca. 0.6 liter milen.
Precis som så många andra så köpte jag bilen med de 285 hk i åtanke men har nu gått och blivit en droppräknare, detta måste vara världens dyraste bil med 70 hk.... jag får skylla mig själv...