Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Snider
Jag fick min XC60 AWD i början på oktober -12 och kompisen sin XC60 FWD ett par månader senare. Samma motorspec och likadana däck. Det är ingen större skillnad när det gäller att komma iväg oavsett underlag vid normal körning. Pressar man dom lite så blir skillnaden naturligtvis större men som sagt vid normal körning så är greppet bra även med drivning enbart på framhjulen.
Den stora skillnaden (och den är verkligen STOR) är körningen på dåligt plogade vägar. FWD:n slingrar sig som en orm vid minsta gaspådrag medans AWD:n går som på räls oavsett hur mycket man gasar. :D
För min del så är det helt klart värt de extra pengarna för AWD.
//Snider
av JohnB
Lite trist är det att man aldrig certade C70 med AWD då både BMW och Audi går att få med cab och AWD. Hade nog åkt C70 nu om det funnits AWD.

/John
av perhall
Samma motorspec är det ju inte eftersom D4 FWD är en annan motor, men ok, ganska lika.../PH
av volvoc70cab
Kör en XC60 FWD med 175 hp motorn av den anledningen att bilen blir mycket trevligare att köra. Rappare samt jag upplever att den har en annan känsla att framföra. Huvud skälet för min del var att den var betydligt bekvämare vid in och ur stigning som valet blev XC60:an. Sedan tycker jag att man har en betydligt bättre sikt under körning då man sitter "där uppe". Har inte haft några problem att ta mig fram med bilen måttliga mängder med snö. Vidare så använder vi ej bilen för att köra ute i terrängen, utan håller oss endast på vägarna. Man sitter avslappnat under körning samt kommer alltid fram utvilad, även om man har kört 100 mil en dag. Hade jag ex.vis varit jägare eller liknande och varit ute i skog och mark hade naturligtvis AWD varit ett alternativ.
Senast redigerad av 2 volvoc70cab, redigerad totalt 0 gång.
av perhall
JohnB skrev:Lite trist är det att man aldrig certade C70 med AWD då både BMW och Audi går att få med cab och AWD. Hade nog åkt C70 nu om det funnits AWD.

/John
Det hade varit en bra ide men det var ju ganska sent som AWD i cabbar blev en konkurrensfaktor, dock mest med större motorer och på vissa marknader. Och då var C70 redan sent i cykeln.../PH
av Snider
perhall skrev:Samma motorspec är det ju inte eftersom D4 FWD är en annan motor, men ok, ganska lika.../PH
Oops, hade otur när jag tänkte. :( Du har rätt, han har ju 2-litersmotorn i sin bil. Påverkar väl dock inte väghållningen hoppas jag.
//Snider
av sejagrullar
Vilken debatt! Jaja, jag använder faktiskt vår FWD även på ängsmarker vår-sommar-höst. Det har fungerat hur bra som helst. Jag övervägde inte ens AWD trots att vi kör en del off-road inser jag :-D Men vi kör bara lätt off-road. Är man ute i vildmarken och harvar så har man inget val. Men ska man ut i tundran i sibirien så är det bandvagn som gäller.

Jag är glad att det finns alternativ, Volvo gör bilar för alla nuförtiden :D
Användarvisningsbild
av apersson850
Det är när campingarna ser ut så här som jag inte kommer fram med tvåhjulsdrift, inte ens om det är där bak.

Bild
av zerozam
Folk som aldrig ägt en AWD kommer aldrig heller förstå.
av Lazy
zerozam skrev:Folk som aldrig ägt en AWD kommer aldrig heller förstå.
Kört många AWD hyrbilar, men ändå aldrig känt behovet av att äga en. :???:
  • 1
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23

Nej, den är i mässing och sitter cirka 5[…]

Mjaa det kan vara vanskligt att lyfta i det tr&ari[…]

https://x.com/lovecarindustry/status/192550084999[…]

Det blir sanslöst bra, väl värt pen[…]