na96gen skrev:Oj, kommer nog att bli lite trångt i bak med tre stolar i bredd. Iaf att knäppa fast sig blir ett mindre företag misstänker jag.
Jag har själv en V70 MY10 med tre barn i bak, en i mitten i bakåtvändstol och två större på integreradekuddar på yttre. Jag har även bältesstolar på "långfärd" av den anledningen att somnar de så har de stöd för huvudet och "faller inte ihop". Men till vardags brukar de inte somna på väg till skolan och då funkar det "säkerhetsmässigt" utan. Det som är absolut viktigast är att bältet sitter rätt över "höften".
Anledningen till att integrerat är oslagbart för mig är att barnen själva kan spänna fast sig, det går inte så bra med bältesstolarna, då måste en vuxen hjälpa till. Eftersom XC60 är något smalare så blir det värre. På min gamla V70N gick inte detta alls, så babyskyddet jag hade då fick åka fram.
Så jag kan varmt rekommendera integrerat!
Ang den bakåtvända i mitten, så får min Britax plats i mellan så jag 188cm kan köra bak så långt jag vill utan att ta i barnstolen.
Tack för input!
Det finns ju huvudstöd på sidorna på bältesstolarna, men jag vet inte om det är i synnerhet för säkerhetens skull vid en krock eller om det är för att barnen ska ha något att luta sig emot....eller kanske en kombination.
Är de integrerade stolarna smalare än en normal bältesstol? Varför är det lättare för dem att spänna. Fast sig med integrerade bälteskuddar? Hur gamla är dina barn?
Volvo säger själva att alla platserna i bilen är lika säkra, unde förutsättning att man kopplar bort airbagen fram om man använder en bakåtvänd där. Man skulle ju kunna ha en bältesstol där, men helst hade jag velat kunna ha alla tre där bak så att min sambo slipper sitta bak alltid. Men det är kanske en omöjlighet :(
Jag vet inte om jag kan lägga till integrerade i efterhand. För ÅF går det säkert bra, men då det är en tjänstebil så måste antagligen en ny offert in till leasingbolaget och sedan ett nytt godkännande från företaget. Aaaaa :)
Förresten, de integrerade bälteskuddarna kan ställas in i två lägen (se text från Volvos hemsida nedan). På bilder kan man se att sittdynan skjuts bakåt och att barnen troligen kommer att ha sina vader vilande mot baksätets "sittstomme". Är det verkligen bekvämt för barnet?
https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... /xc60/2013
Tvåstegs bälteskudde
Bälteskudden som är integrerad i baksätet kan ställas in i två olika höjder, vilket gör det möjligt för barn av olika storlek att sitta tillräckligt högt för att se ut genom fönstren, samtidigt som de får ett så effektivt skydd som möjligt.
Den lägre inställningen är avsedd för barn mellan 115 och 140 cm som väger mellan 22 och 36 kg, medan den övre inställningen är avsedd för barn som är 95–120 cm och som väger mellan 15 och 25 kg. Volvo XC60 kan förses med integrerade bälteskuddar på baksätets ytterplatser.