Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Hellre C5 än Superb.

Den enda riktiga fördelen jag kan komma på för Superb är att det är gott benutrymme i baksätet. I övrigt vill jag påstå att den inte är bättre på nåt.
av PFA
andreas_lofgren skrev:Hellre C5 än Superb.

Den enda riktiga fördelen jag kan komma på för Superb är att det är gott benutrymme i baksätet. I övrigt vill jag påstå att den inte är bättre på nåt.
Extremt benutrymme :)
av donkii
Visst gillar jag Superben för dess benutrymme men jag gillar inte inredningen eller stolarna då dessa är riktigt hårda. Bilen har en ganska stum gång och upplevs stötig och har rätt mycket buller i kupén. Så därför känns C5an som det bästa valet av dem två, trots att det skiljer 50k mellan dem.

Känns också lite oroväckande med andrahandsvärdet då Superb presenterar en ny Alldrive efter årsskiftet och då lär andrahandsvärdet på Alldriven vi blivit erbjuden sjunka som en sten.. C5an kommer med en ny 2015.
av sergel
Av er beskrivning att döma är utrymme ändå ganska viktigt och där vinner nog C5 före Passaten och långt före V60. Så jag slår ett söndag för C5an om nu inte V70 kan vara ett alternativ. Det sätt att förbättra ekonomin kan vara att leasa i tre år i stället för två.
av JensR
Jag har kört Passat i mitt jobb, det är en stor SKITBIL, köp aldrig passat ALDRIG!! Varför?

1. Backsensorna går går isönder hela tiden
2. Du får ont i ryggen om du ska köra en längre stund, riktiga skitstolar, alla på företaget har ont i ryggen
3. Prova och kör på kvällen, hoppas du ser skillnad på hel och halvljus
4. Det kommer garanterat och skramla och vibrera, alla 6 bilar vi har på företaget låter
5. Lagerna på hjulen kommer att gå sönder
6. Alla 6 bilar som vi har bytt växellåda (DSG) Det är en epedemisk form av fel på dessa lådor, i sverige låtsas WV som ingenting men läs lite om vad som har hänt i USA och kina när myndigheterna har tröttnat
7. Av 6 bilar är det fel på någon bil HELA tiden, konstant varje dag, allt från elfel till problem med motorteknik
8. Det kommer att lysa motorvarningslampa på din efter ett tag, det gör det på alla våra.
9. De har högt vägbuller

Jens
Kan man bara bortse från ekonomin och dessutom ha tillgång till en bra verkstad(ofta är det de som ligger ytterst i området) så är nog Citroen ett bra och spännande val. Den är ju väldigt snygg och prisvärd, det är ju bara det här med andrahandsvärdet som är till nackdel. I detta fall verkar det ju dock inte vara ett problem. I mitt företag får vi inte välja Cittra men, utan att ha provat, tror jag mig att det skulle kunna vara ett alternativ om det hade varit möjligt. Jag behöver dock inte utrymmena utan det skulle i så fall vara för komfortens skull. En del beklagar sig dock över att det är lätt att bli åksjuk. Sen tycker jag för den delen det är roligare med mindre bilar så...nej tack i alla fall. Jag ser med spänning fram emot ett byte till VEA när det väl är dags om ett år cirka. Jag sitter och läser vad JensR skriver om Passat. Jag fattar inte riktigt men min kollegas Passat på jobbet har inget av dessa problem, dock vill jag inte själv ha Passat ändå. Hellre nya Golfen om jag skulle välja Vw.
av donkii
sergel skrev:Av er beskrivning att döma är utrymme ändå ganska viktigt och där vinner nog C5 före Passaten och långt före V60. Så jag slår ett söndag för C5an om nu inte V70 kan vara ett alternativ. Det sätt att förbättra ekonomin kan vara att leasa i tre år i stället för två.
Anledningen till att vi kikat på 2år är för att alla garantier är som bortblåsta efter ca. 2år och då finns det ingen mening att leasa dem längre.. Dock om vi skulle köra 4000mil per år istället för 5000mil så skulle tre år vara aktuellt, absolut.

Nu kan jag säga att Passaten inte längre är ett alternativ utan det står mellan Superb Alldrive för 260k och C5an för 313k.. 4wd eller komfort, utrymmet i C5 klarar jag mig med och baksätespassagerare har jag aldrig så Superben är inte heller nödvändig utifrån den aspekten.

Känns som att C5an är något modernare med en hyfsat ny motor kontra den gamla 140hk spisen i Superb .. 313k på C5an är inräknat service i 10k mil men i priset 260k på Superben tillkommer det 600kr per månad i serviceavtal också. I slutändan är vi nog där på samma siffror.
av donkii
JensR skrev:Jag har kört Passat i mitt jobb, det är en stor SKITBIL, köp aldrig passat ALDRIG!! Varför?

1. Backsensorna går går isönder hela tiden
2. Du får ont i ryggen om du ska köra en längre stund, riktiga skitstolar, alla på företaget har ont i ryggen
3. Prova och kör på kvällen, hoppas du ser skillnad på hel och halvljus
4. Det kommer garanterat och skramla och vibrera, alla 6 bilar vi har på företaget låter
5. Lagerna på hjulen kommer att gå sönder
6. Alla 6 bilar som vi har bytt växellåda (DSG) Det är en epedemisk form av fel på dessa lådor, i sverige låtsas WV som ingenting men läs lite om vad som har hänt i USA och kina när myndigheterna har tröttnat
7. Av 6 bilar är det fel på någon bil HELA tiden, konstant varje dag, allt från elfel till problem med motorteknik
8. Det kommer att lysa motorvarningslampa på din efter ett tag, det gör det på alla våra.
9. De har högt vägbuller

Jens

Tack för ditt inlägg Jens!

Har en polare som kör Passat och han är hur nöjd som helst, så nöjd att han nu beställd en ny för 350k med i princip det mesta i utrustningsväg.
Dock kan jag glädja dig med att en Passat inte längre är aktuell utan det är mellan Superb Alldrive och C5 det står.. Min röst lägger jag på C5an trots att det är en gubbil och det pga. modernare motor och en grym komfort. 4wd är oftast bara nödvändigt då det lite djupare sno, annars klarar jag mig fint och i och med att C5an kan höjas en hel del så känns inte heller snödjupet som ett stort problem.

Vad säger du?
av donkii
Exquattro skrev:Kan man bara bortse från ekonomin och dessutom ha tillgång till en bra verkstad(ofta är det de som ligger ytterst i området) så är nog Citroen ett bra och spännande val. Den är ju väldigt snygg och prisvärd, det är ju bara det här med andrahandsvärdet som är till nackdel. I detta fall verkar det ju dock inte vara ett problem. I mitt företag får vi inte välja Cittra men, utan att ha provat, tror jag mig att det skulle kunna vara ett alternativ om det hade varit möjligt. Jag behöver dock inte utrymmena utan det skulle i så fall vara för komfortens skull. En del beklagar sig dock över att det är lätt att bli åksjuk. Sen tycker jag för den delen det är roligare med mindre bilar så...nej tack i alla fall. Jag ser med spänning fram emot ett byte till VEA när det väl är dags om ett år cirka. Jag sitter och läser vad JensR skriver om Passat. Jag fattar inte riktigt men min kollegas Passat på jobbet har inget av dessa problem, dock vill jag inte själv ha Passat ändå. Hellre nya Golfen om jag skulle välja Vw.
Hur menar du bortse från ekonomin? det val vi nu står inför är antingen Superb Alldrive eller C5an. Alldriven kommer med en ny modell efter årsskiftet vilket gör att om 2-3år är superben en ganska gammal bil då man kommer att jämföra med "nya" Superben/Alldriven och därför tror jag att andrahandsvärdet på den kommer att vara minst lika oförutsägbart som på en C5a. Dock är alltid 4wd enklare att göra sig av med :)

Däremot är ju C5an fullmatad med utrustning och har en modernare motor och ca. 65hk mer men drar mindre och kostar mindre i skatt. Det släpps inte en ny modell förrän 2015 av denna modell och då tordes priset sjunka en del men kan inte tro att det skulle kunna sjunka så mycket som på en Alldrive?!

Skulle jag ha kunnat hade jag valt en V70/XC60 med en D3 men då Bilbolaget här offererar bilar som ligger i 340k klassen så känns det inte aktuellt, tyvärr. Men jag hoppas du väljer till den 8-stegade lådan sen också :)
av Lövet
Om inte någon ens ska sitta i baksätet kan jag inte förstå poängen med Superben. Komfortmässigt ligger den i övrigt som en vanlig Golf.
Lossa dörrhandtag volvo v70 2013

Jo ja men jag ser alltså inte Torxskruven pg[…]

Ja det är bilar med Sensus och det är […]

Pilot Assist

Ja, det finns olika varianter, beroende på h[…]

Skrynkliga förrsidor

Alla 940 har dåliga dörrsidor om solen[…]