Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Momentum skrev:
Perra83 skrev:
Om RICA mjukvaran inte går att ladda till bilen så är originalmjukvaran ändrad. Då laddar man bara ner den nya mjukvaran till iSoftloadern och får den modifierad av RICA. Sen laddar man in mjukvaran igen :wink:
Kan man ladda ner mjukvaran trots att det är PIN kod för att få tillgång till motorstyrsystemet?
För mig har det fungerat bra på C30 -12.
Jag har inte fattat vitsen med att ladda i och ur. Utom när man ska sälja bilen och vill "lura" köparen att den inte varit trimmad. Det är ju bara vid problem/garantireparationer som verkstaden opponerar sig mot att en bil är optimerad, och är det en större reparation av drivlinan på garantin kollas det ju upp hur som helst. För vanlig service kommer en vanlig mek varken märka eller bry sig om huruvida bilen är optimerad.
PH
perhall skrev:Jag har inte fattat vitsen med att ladda i och ur. Utom när man ska sälja bilen och vill "lura" köparen att den inte varit trimmad. Det är ju bara vid problem/garantireparationer som verkstaden opponerar sig mot att en bil är optimerad, och är det en större reparation av drivlinan på garantin kollas det ju upp hur som helst. För vanlig service kommer en vanlig mek varken märka eller bry sig om huruvida bilen är optimerad.
PH
För mig fanns bara ett altenativ då Volvo/Polestar inte har släppt någon optimering till C30 D3. T5 el D5 optimeringen är inte aktuell.

Valet av motor blir ett annat vid nästa köp :wink:

När det finns alternativ till att inte åka omkring original så är det lockande. Hade jag varit 20år äldre hade ja kanske nöjt mig med original. Är man van vid att åka omkring i trimmade T5 och R bilar så är det nästan ett måste att trimma dieseln också.
När jag laddar i och ur mjukvaran så VET jag att bilen är optimerad eller inte. Jag kan lätt ta fram tidtagaruret och klocka ett par repor. SEN att det är fjantigt och fjolligt det skiter jag fullständigt i!
Perra83 skrev:
perhall skrev:Jag har inte fattat vitsen med att ladda i och ur. Utom när man ska sälja bilen och vill "lura" köparen att den inte varit trimmad. Det är ju bara vid problem/garantireparationer som verkstaden opponerar sig mot att en bil är optimerad, och är det en större reparation av drivlinan på garantin kollas det ju upp hur som helst. För vanlig service kommer en vanlig mek varken märka eller bry sig om huruvida bilen är optimerad.
PH
För mig fanns bara ett altenativ då Volvo/Polestar inte har släppt någon optimering till C30 D3. T5 el D5 optimeringen är inte aktuell.

Valet av motor blir ett annat vid nästa köp :wink:

När det finns alternativ till att inte åka omkring original så är det lockande. Hade jag varit 20år äldre hade ja kanske nöjt mig med original. Är man van vid att åka omkring i trimmade T5 och R bilar så är det nästan ett måste att trimma dieseln också.
Håller helt med dig. Och för egen del kör jag inte lugnare än för 20 år sen (fick frågan igår). När du köper RICA kommer den ju med en Softloader. Det jag inte förstår är vitsen med att koppla bort det inför service.
PH
perhall skrev:Det jag inte förstår är vitsen med att koppla bort det inför service.
PH
Nej det vet inte jag heller faktiskt. Om det skulle finnas en ny mjukvara för motorstyrenheten blir det kanske trubbel om det ligger en annan där mot vad det borde?
Användarvisningsbild
av Funk
Perra83 skrev:
perhall skrev:Det jag inte förstår är vitsen med att koppla bort det inför service.
PH
Nej det vet inte jag heller faktiskt. Om det skulle finnas en ny mjukvara för motorstyrenheten blir det kanske trubbel om det ligger en annan där mot vad det borde?
Fast om det finns det så funkar inte trimmet efteråt, eller så laddar den tillbaka den gamla ouppdaterade mjukvaran...

/Thomas
PH
Fast med Polestar så ska det väl inte påverka garanti osv iom att dom väl är "approved" av Volvo?
improwise skrev:
PH
Fast med Polestar så ska det väl inte påverka garanti osv iom att dom väl är "approved" av Volvo?
Med Polestar är det ju inga problem alls! Och den går väl inte heller att ladda ur utan vidare!
PH
perhall skrev:
improwise skrev:
PH
Med Polestar är det ju inga problem alls! Och den går väl inte heller att ladda ur utan vidare!
PH
Jag förstår inte riktigt varför man skulle vilja ladda ur den? Som jag förstått det är det ju i princip Volvo själva som står bakom den och vad jag vet ökar den inte bränsleförbrukning och annat (bortsett från att möjligtvis uppmuntra till mer körglädje :) )

Ni har ja mätt lambdasonden, kall motor t&aum[…]

Slipade med 80 papper sedan 240 och 400 samt v&ari[…]

Vi som beställt EX90

Talade med min handlare i dag, ny SW release p&[…]

Akut AC problem

Köpte bilen, V40 D3 -13, i jan på bilfi[…]