Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Exquattro
T6 var inte testad än när jag skrev mitt inlägg om hur bra det verkade. D4 var bra och T6 med mindre känsla jämfört med nuvaranade sexan. Är det förvånande? Undrar bara hur stort problemet är, hur många T6 säljs det egentligen(av den gamla)? Jag ser åtminstone inte särskilt många. Kanske blir det fler av den nya fyran eftersom många drar sig för en sexa.
av Primus
Skulle bli mycket förvånad och extremt besviken om inte svensk ingenjörskonst skulle kunna prestera en riktigt bra motor. Självklart handlar det dessutom om pengar och tid. Och min magkänsla säger att Volvo kan ha träffat rätt. Downsize is the new black så 4 cylindrar oroar mig inte. Möjligen borde Volvo köpa in en 6:a och stoppa in i några toppmodeller. Men att utveckla en egen 6:a är helt orealistiskt.

Själv är jag ute efter en D4 eller i värsta fall en D3 så kommentarerna i artikeln gläder mig. De vassa bensinarna lär få utstå en del spott och spe då "det ska klankas" på 4:or.
av riha
Det stör mig att de inte presenterar både FWD och AWD för de nya motorerna direkt.
AWD är enda alternativet för mig och jag vill ha nya motorerna, dock så skall jag byta bil först i juni nästa år, men finner det inte så troligt att de tills dess kommer med nya VEA + AWD.
av chaffis75
Men juni nästa år så bör det ju vara nästa års modell, tror ni inte att man lägger på ett gäng nya motorer till dess, ja sedan om just awd kommer tills dess är ju svårt att veta.

/Fredrik
av PFA
Riha,

Jag är benägen att hålla med dig. Jag blev nästan upprörd över detta faktum, men har släppt det lite nu. Har diskuterats tidigare i den här tråden (s. 3 ->) och i tråden "XC60: AWD eller FWD? Släpp loss era åsikter!", som jag på förekommen anledning startade när jag insåg detta trista faktum. Svåra problem vi har :)

AWD kommer säkert framöver när de har tekniken plats. Volvo ville väl inte vänta...men visst, jag kan också tycka det är lite märkligt. Det är väl därför de inte fasar ut de gamla motorerna direkt. Frågan är bara vem som har lust att köpa den gamla D4'an med AWD när man nu snart kan köpa den nya.
av PFA
mgmannen skrev:
PFA skrev: Du menar +7000 med utgångspunkt från dagens D4 med automat?
Japp, jämfört med D4 automat idag. Enligt min säljare kommer en D4 manuell kosta från 296000:- och en D4 automat från 316000:-
Din säljare verkar sitta på mycket information. Vilken återförsäljare är det? Min säljare på Bildeve menar att han inte får någon information förrän v. 40. By the way, BMW tar 22 papp för sin Steptronic.
av s6025t
Ja det känns ju som det fattas nåt på en XC60 om den inte har AWD kommer ihåg i vintras när grannens XC60 med spinnande framhjul satt fast i snödrivan de plogat upp på utfarten från villaområdet det var först då man fick veta att grannen köpt en snik XC60 utan emblem med FWD men visst den har tagit sig fram resten av året men det är i såna situationer jag vill ha en XC60 AWD annars funkar en V70 FWD minst lika bra eller bättre för mig som dessutom är billigare
Användarvisningsbild
av V9097
riha skrev:Det stör mig att de inte presenterar både FWD och AWD för de nya motorerna direkt.
AWD är enda alternativet för mig och jag vill ha nya motorerna, dock så skall jag byta bil först i juni nästa år, men finner det inte så troligt att de tills dess kommer med nya VEA + AWD.
Av någon anledning har Volvo alltid varit tröga med antalet motoralternativ till AWD. Många saknade tex V50 med diesel och AWD, och nu gäller samma dumhet för V40. Nuvarande D4 AWD är ju i praktiken en D5 AWD med annan programvara. Vill man ha S60 bensin AWD finns bara t6 6-cyl att välja på osv, samtidigt som det säljs T5 AWD i USA. Ytterst irriterande.

Jag tror man tidigare har resonerat att man vill ha sina egna motorer i AWD- bilar, och därför inte erbjudit AWD till fyrorna som ju köpts från Ford i rätt många år ni. Hittills har alla AWD haft minst 5 cylindrar och minst 2,4 liter slagvolym.
Nu när Volvo har egna fyror borde det bli ändring på det, frågan är om VEA alls kommer med mekanisk fyrhjulsdrift, eller om det enbart blir el-AWD
av Exquattro
Självklart kommer Volvo med någon form av AWD men Rom byggdes inte på en dag och som en liten fabrik kanske inte resurserna finns för detta. Men det ligger säkert och väntar i faggorna nånstans. Det är ju en framtidssatsning så, precis som bl.a. V9097, kan man fundera över om det blir ett gammalt system som finns idag eller något nytt. Liknande teknik med eldrift finns väl i D6 och om det bara ska användas till drift när det behövs för att ta sig fram så fungerar det väl. Spännande! Jag har inte varit någon direkt Volvoentusiast tidigare men nu är jag verkligen nyfiken.
av thorella
Är rätt övertygad om inte att det kommer någon mekanisk AWD till VEA motorerna. Varför gör man isf om gamla D5 till Euro 6???? Den lär få leva kvar som AWD motor ett tag, tror jag!

Hej, Jag har en v70 MY2011. En högtalare ve[…]

Har du provat att sänka bränsletrycket?

Ja det beror ju lite på vad man har för[…]

Hivade upp Teslan på domkraft idag i nå[…]