Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
#779272
W.A.P.E. skrev:Nuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu! https://www.media.volvocars.com/global/ ... iaid=50538
Intressant, nu säger man att den nya fyrcylindriga T6 får 306hp i motorn?! Förut har man sagt att den får över 300hk i hop med elbakaxel. Det skall bli riktigt spänade att se vad som står i försäljningshallarna till våren. En XC60 T6 AWD MY15 ligger bra till som ersättare till den jag har idag.

/Martin
av KarlE
#779280
Någon som har hittat information om den nya T6-motorn? Accelerationstiden borde ligga runt 5,5s...
Användarvisningsbild
av V9097
#779282
Har kommer lite data

Cylinder volym: 1,969 (samtliga VEA-motorer)
Borrning 82mm
Slag 93,2
Motorblock och topp av aluminium

T6 306hk @5700 rpm, 400Nm 2100-4500rpm
0-100 5.9 för S60
Toppfart S60 230 km/h (?!) Lite mesigt eller? En T6 ska väl göra 250km/h kan jag tycka

T6 har både kompressor och turbo
T5 enbart turbo
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
#779283
Läs på additional information, pdf för varje bil där.
av PFA
#779285
Intressant att höra era åsikter.

Båda bilarna och märkena har sina för- och nackdelar, men man får inte glömma att det är två oerhört potenta bilar i grunden. Vi är bortskämda som har möjligheten att få köpa dem eller ha dem som tjänstebilar. Men mycket vill ha mer, så är det ju. Själv började man med en 142'a som förstabil ii slutet på 80-talet och det har ju hänt en del sedan dess :)

Att klaga över att de är stora är kanske inte riktigt rätt. Det är två stora bilar som inte gör direkt anspråk på att vara små, däremot tydliga anspråk på att vara rymliga och säkra. De är båda premiumbilar och tillhör den övre storleksklassen. Jag upplever inte att svängradien i min V70 är särskilt dålig, men XC60 är kanske sämre? Tyvärr kommer vi väl aldrig att få uppleva den fantastiska svängradien som gamla 240 och 740 hade - 9,8 m om jag inte minns fel. Men det finns ju en enkel förklaring till det.

Jag kan hålla med om att Volvos interiörer är trevliga. De tyska kan upplevas lite mörka och strama. Man hade kunnat hoppas lite mer på BMW där. Men samtidigt behåller de sin linje och gör bara mindre justeringar designmässigt. Det kan jag tycka är en styrka. Volvo tar ut svängarna lite mer. Det i sig kan man tycka är lite kul med tanke på hur Volvo omtalades för låt säga bara 10-15 år sedan. Audi däremot tycker jag har enormt fina interiörer, framförallt instrumentbrädor. I nuläget har jag dock valt bort Audi som nästa märke (har haft en A4 tidigare) då jag tycker alla ser mer eller mindre likadana ut. Faceliften på A6 som gjordes för ett par år sedan var under all kritik, åtminstone utseendemässigt. Den ger mig inget sug längre, även om det fortfarande är en fantastiskt fin bil och slår ovan nämnda bilar på fingrarna ur visa aspekter.

Man vill alltid ha mer kräm under motorhuven. Jag älskar min FT automat (bortsett från förbrukningen då). Härligt drag och karaktär. Men ibland får man nöja sig. 184 hk på en 2-litersdiesel med den förbrukningen är inte så pjåkigt. Men visst, ge mig gärna en 535'a.

Nåja, nu kom vi lite OT. Sorry. Åter till de nya motorerna.

Någon som verkligen vet vad som kommer att ske under hösten? När finns de nya VEA-motorerna tillgängliga att beställa, vilka modeller kommer de att hamna i och vilken prestanda kommer de att ha? För mig gäller XC60 som ni vet vid det här laget :) Finns det en chans att kunna få tag i en XC60 med nya motorn (motsvarande D4 i prestanda, D5-prestanda blir antagligen för dyrt) samt den nya automaten runt årsskiftet - till ett rimligt pris?

Här måste väl sitta någon Volvo- eller återförsäljareanställd med massor av smaskig information :)
Användarvisningsbild
av V9097
#779286
Ser också att T6 VEA är enbart FWD

T6 AWD verkar finnas kvar som 6-cyl än så länge.
av KarlE
#779287
6,0s med en åttaväxlad låda? Är det FWD som gör att förbättringen uteblir? T5 accar på 6,4???
Får man verkligen ner kraften utan AWD?
Senast redigerad av 1 KarlE, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av V9097
#779288
KarlE skrev:5,9s med en åttaväxlad låda? Är det FWD som gör att förbättringen uteblir?
Vridmomentet är lite lägre i mellanregistret också i den nya motorn 400 jämfört med 440Nm, det kanske gör någon tiondel, även om det främst är toppeffekt som ger bra tid 0-100.
av KarlE
#779289
Nya T6 erbjuds säkert bara med FWD eftersom det kommer en elektrifierad så den får AWD. Vågar man hoppas på en toppversion med 400hk?
av PFA
#779292
När man talar om trollen. Nu ska jag ligga på min säljare om leveranstid och pris!
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 31

Tror inte på vattenteorin. Klart det kan fin[…]

Byte huvudbromscylinder

Ta lös elmotorerna för p-bromsen och se […]

Stötdämpare bak

Det finns en nackdel med att "konvrtera bort […]

Byta servo XC60

Har en 2011 XC60. Alla varningslampor för bro[…]