- fre 16 aug 2013, 10:06
Intressant att höra era åsikter.
Båda bilarna och märkena har sina för- och nackdelar, men man får inte glömma att det är två oerhört potenta bilar i grunden. Vi är bortskämda som har möjligheten att få köpa dem eller ha dem som tjänstebilar. Men mycket vill ha mer, så är det ju. Själv började man med en 142'a som förstabil ii slutet på 80-talet och det har ju hänt en del sedan dess :)
Att klaga över att de är stora är kanske inte riktigt rätt. Det är två stora bilar som inte gör direkt anspråk på att vara små, däremot tydliga anspråk på att vara rymliga och säkra. De är båda premiumbilar och tillhör den övre storleksklassen. Jag upplever inte att svängradien i min V70 är särskilt dålig, men XC60 är kanske sämre? Tyvärr kommer vi väl aldrig att få uppleva den fantastiska svängradien som gamla 240 och 740 hade - 9,8 m om jag inte minns fel. Men det finns ju en enkel förklaring till det.
Jag kan hålla med om att Volvos interiörer är trevliga. De tyska kan upplevas lite mörka och strama. Man hade kunnat hoppas lite mer på BMW där. Men samtidigt behåller de sin linje och gör bara mindre justeringar designmässigt. Det kan jag tycka är en styrka. Volvo tar ut svängarna lite mer. Det i sig kan man tycka är lite kul med tanke på hur Volvo omtalades för låt säga bara 10-15 år sedan. Audi däremot tycker jag har enormt fina interiörer, framförallt instrumentbrädor. I nuläget har jag dock valt bort Audi som nästa märke (har haft en A4 tidigare) då jag tycker alla ser mer eller mindre likadana ut. Faceliften på A6 som gjordes för ett par år sedan var under all kritik, åtminstone utseendemässigt. Den ger mig inget sug längre, även om det fortfarande är en fantastiskt fin bil och slår ovan nämnda bilar på fingrarna ur visa aspekter.
Man vill alltid ha mer kräm under motorhuven. Jag älskar min FT automat (bortsett från förbrukningen då). Härligt drag och karaktär. Men ibland får man nöja sig. 184 hk på en 2-litersdiesel med den förbrukningen är inte så pjåkigt. Men visst, ge mig gärna en 535'a.
Nåja, nu kom vi lite OT. Sorry. Åter till de nya motorerna.
Någon som verkligen vet vad som kommer att ske under hösten? När finns de nya VEA-motorerna tillgängliga att beställa, vilka modeller kommer de att hamna i och vilken prestanda kommer de att ha? För mig gäller XC60 som ni vet vid det här laget :) Finns det en chans att kunna få tag i en XC60 med nya motorn (motsvarande D4 i prestanda, D5-prestanda blir antagligen för dyrt) samt den nya automaten runt årsskiftet - till ett rimligt pris?
Här måste väl sitta någon Volvo- eller återförsäljareanställd med massor av smaskig information :)