Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MrNorth
Svärfar är ägare till en XC60 MY13 och det som slog mig om man jämförde med deras gamla bil, en S80 från -01 var just inredningen, att den mest verkade vara ett hopkol från lite olika ställen, det var tydligt på nyans av plaster, plastkvalitet, olika knappar känns olika att trycka på, vissa känns premium (som stolvärmare bak) medans vissa känns pilliga och lågbudget som ac-knappen. Formspråket i inredningen hänger inte heller ihop tycker jag, som det gör i en S80. Förre Volvo-chefen erkände ju att de har fått göra väldigt många kompromisser på inredningen pga att de fick använda delar från Ford istället för att kanske ta fram egna.

Nu kanske man kan ta ett krafttag gällande inredningen, vilket jag tror är ett måste om man vill komma upp i samma liga som Audi, BMW etc. Jag tycker t.ex. att det INTE är okej att man inte ens kan välja till integrerade solgardiner i baksätet på en bil i premiumklassen som kostar över 400000 kr. Bara en av många detaljer...

/S
av S80V8AWD
Angående de integrerade solgardinerna hade vi faktiskt just sådana i vår förra S80 MY12, riktigt smidigt.

Men då vår nuvarande XC60 har tonade rutor så har vi än så länge inte känt något behov av gardinerna.

Dock måste jag instämma, svagt av Volvo att inte erbjuda det.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Ajdå - jag förutsatte att det var det jag beställt till min nya V70. Hmmmm... Ser nu när jag går in och läser på tillbehörssidan att det verkar vara lösa gardiner....skit också! Det stod inte särskilt tydligt i konfiguration och inte heller på den vanliga optionslistan. Ingen bild heller. Lite vansklig marknadsföring kan jag tycka.
av RCE
Jag måste nog säga att jag tycker MY14 D4/D5 AWD är betydligt snyggare än föregående modeller, känns mer modern med de nya detaljerna. Förarmiljön känns även den mer modern och betydligt mer lyxig och påkostad, exempelvis instrumentpanelen.

På bilfirman hade de MY13 och MY14 sida vid sida och skillnaderna blev väldigt påtagliga. Särskilt med tanke på att silverplattorna undertill och dubbla integrerade slutrör är standard på AWD MY14, hellackad, ledljus, etc.

Finns möjligheten att ändra utseendet på hastighetsmätaren med olika teman på MY13? Det var en trevlig detalj i mitt tycke.

Btw: Är det någon mer än jag som tycker att V70 MY14 påminner väldigt mycket om Passat framtill?
av perhall
En passat 140 hk diesel kostar ju 239900 med AWD och dragkrok nu så det låter ju som en bättre affär om man gillar det utseendet:)/PH
av Monchichi
Jag har precis varit och lyssnat på både Premium Sound och High Performance i XC60 MY14, och jag blev riktigt överraskad över hur bra HP låter. Och då lät jag ändå alla inställningar och eq vara på "baslinjen", vilket gör att det går att optimera. PS imponerande mig inte alls på samma sätt. Speciellt med tanke på extrakostnaden det innebär.

Den ena xc60:n hade även svart tak, och det var helt ok. Nu hade den bilen inga tonade rutor, och hade den haft det så hade jag nog ansett att det var för mörkt.

Prövade även Sensus Touch i en V70, och även om det var intressant så känns merkostnaden inte värt det. Bättre att vänta tills det mognat till sig och finns från fabrik tycker jag.
Användarvisningsbild
av MartinS
Igår tog jag mig till handlaren för att kolla in MY14 för första gången. Stor besvikelse. Nu fanns i och för sig bara en D4AWD momentum inne men den var ju helt könslös invändigt, nu blir de ju lite roligare med annan klädsel och lite trä på dörrsidorna, men ändå. Det var ju väldigt lite skillnad mot en momentum my13. Den digitala dim'en ser riktigt billig ut tycker jag, en my13 analog med r-design eller summum design är ju elegantare.

Det enda roliga var ju svart innertak, även om det blir för mörkt för min smak, jag föredrar ljusa inredningar.

Näe, det var ingen vidare facelift invändigt....

/Martim
av Monchichi
Sportstolarna är absolut bra, och även om jag inte valde dom så hade det inte varit fel att ha. Däremot, om en person är lite bredare om höfterna så tror jag att de kan tycka att stolarna känns trånga. Även en person utan den utmaningen tror jag kommer känna likadant vintertid med massor av tjocka vinterkläder på.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Har inte skruvat ut och kontrollerat mer än p[…]

Hade tillfälle att köra två andra […]

Har du lättmetallfälgar med väldigt[…]

Trodde den hade en Geartronic automat låda[…]