Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

_dahl skrev:Om det nu inte finns en värmare, vad kostar en sån ungefär? Kommer ju ta ett tag å reparera bilen så kan ju lika gärna montera dit en sån isf
Jag gav lite under 2000 euro monterat och klart. 5 kW Eberspächer bensinvärmare med styrning via mobiltelefon. Ungefär halva den prislappen är arbetskostnad för det är inget litet jobb att installera den.

Jag har fått berättat för mig att min Skoda ska ha ett el-element också men det är inget jag nånsin märkt nåt av. Ingen värme i kupén, och det tar typ 15-20 kilometer innan man har 90 grader i motorn om det är 15 minusgrader ute. Om man rullar i nedförsbacke utan gaspådrag kan tempmätaren börja sjunka också.

Det är underbart att komma ut till en bil som står och susar på parkeringen på morgonen. :) Då man vrider igång har man 70 grader i motorn direkt och 90 grader efter någon minut. Ingen elektrisk motorvärmare kan matcha det.

Ett fenomen har jag dock märkt - motorn går lite ojämnt dom första 10-15 sekunderna då man kallstartar efter att ha kört värmaren. Jag gissar att det kan bero på att motorutrymmet är genomvarmt vilket lurar datorn att tro att det är sommar ute. Sen då man startar drar den in luft som är 40 grader kallare än den förväntat sig.

Är jag nöjd med mitt köp? JA!
Svår fråga det här. Jag har haft flera bilar med värmare men bara använt värmaren ett fåtal gånger per år. Dels är det bara några minusgrader på vintern och man har ändå jacka på sig, är det då inte heller fuktigt så är ju rutorna i princip rena och det kan ses som rent energislöseri (och betydande luftföreningar följer...) att använda bränslevärmaren. Dels är det

Sen är det ju ingen radikal skillnad på vintertemperaturer mellan södra Sverige och Tyskland medan norra Sverige är enormt mycket kallare.

Läste en test i tyska ams av nya Golf TSI. Extremt dålig värme. Det är ju följden av ökad effektivitet och minskad förbrukning. Min 244 GLT MY83 blev varm direkt nästan! Snål eller miljövänlig var den dock inte (fast snålare än min V70II 2,5T...).
PH

Det där extra elelementet - hur mycket hjälper det? Det lär ju påfresta batteriet en del!
PH
Malmstroem skrev:Jag kan ha missuppfattat det hela -- men har inte både BMW och Passat extra elektriska värmare på de bilar som säljs i Sverige? Det har Volvo oftast inte, även om du kan köpa till ett elektriskt defrosterelement.

Jag skulle iallafall inte vilja köra en V60 diesel utan värmare i -35. Det skulle bli kallt och svårt att hålla upp rutan.

Men TS kanske inte kommer att använda bilen där det är riktig vinter och då går det säkert bra utan värmare.
BMW, VAG m.fl. har elektriska värmare, som hjälper motorn att upprätthålla rätt arbetstemperatur och också bidrar till bra kupévärme i bilen. Citroen/Peugeot har likt Volvo bränsledrivna värmare vad gäller de större modellerna, typ Citroen C5. Den mindre C4 har el-element som ger upp till 900 W och det är sannolikt den bil i Golfklassen som klarar svenskt vinterklimat bäst. Om en tysksåld V60 har någon form av tillsatsvärmare (el eller bränsledriven) vet jag inte, men det går naturligtvis att eftermontera. Mellan 20-25.000 kronor är belopp som jag hört talas om. En variant skulle kanske vara att montera ett termostatstyrt el-element i motorn av den typ som redan finns i de flesta svensksålda dieselbilar. Ett tips kan vara att kontakta K.G Knutsson, den firma som gör de flesta installationer av tillsatsvärmare i Sverige.
Ptc elementet är avsäkrat med runt 90a om ja minns rätt, så det drar ju lite bränsle, men är ju rackarns effektivt. ~1kw rätt på vindrutan är inte fel.

Batteriet lär inte påverkas, generatorn i en modern bil kan väl leverera 140-200a typ!?

/Martin
Tack för info. De moderna bensinarna alstrar ju heller inte mycket mer värme än moderna dieselmotorer. Så problemet gäller väl även bensinbilar snart... samtidigt är ju tillsatsvärmare som är bränsledrivna inte särskilt miljövänliga. Lite märkligt att ha en DRIVe eller BlueMotion och sen släppa ut en massa orenade avgaser för att få varmt i bilen..
PH
perhall skrev:Tack för info. De moderna bensinarna alstrar ju heller inte mycket mer värme än moderna dieselmotorer. Så problemet gäller väl även bensinbilar snart... samtidigt är ju tillsatsvärmare som är bränsledrivna inte särskilt miljövänliga. Lite märkligt att ha en DRIVe eller BlueMotion och sen släppa ut en massa orenade avgaser för att få varmt i bilen..
PH
"En massa orenade avgaser" släpper du ut om motorn ej uppnår rätt arbetstemperatur. Det är snarare ytterligare ett skäl till att installera en tilläggsvärmare än att avstå från detsamma. Alla svensksålda dieselbilar har just en extra bränslevärmare alternativt ett el-element. Golf Bluemotion (snåldieseln) har, som nämnts denna typ av element (liksom Skoda Audi osv), men med alldeles för dålig effekt, för att hjälpa motorn att få rätt arbetstemperatur. Med t.ex. Citroen C4 är det tvärtom, den hjälper både motorns arbetstemperatur till rätt nivå mkt effektivt och bidrar också till bättre kupévärme. Slutsatsen är att det kan vara en idé att välja ett el-element med tillräcklig effekt till din import-Volvo. Underhållsfritt och sannolikt betydligt billigare än att installera en bränsledriven tillsatsvärmare.
Du har i allafall katalysator och partikelfilter på de avgaser som kommer ur avgasröret. Det som värmaren gör av med är som PH säger orenat och skickas direkt ut.. tror det var det han syftade på. Mycket mer "partiklar" och skit i de avgaserna, skulle gissa på att det är värre än vad en kall motor ger.
Jag har en S60 D3 som jag har importerat från Tyskland.
Den har en elektrisk värmare för att få upp värmen i motorn.
Den har också ett ptc element för att värma kupeluften.
Bor i Norrbotten och har kört den i -35 som kallast.
Har installerat en vanlig motorvärmare.
Det funkar, men i -35 så är det bara i yttersta nödfall man är ute och kör, allt annat är dumt.
Har inte så mycket att jämföra med, men min förra bil, v70 2.4t generarade mycket mer värme, men den är väl inte ett under av effektivitet heller :)
Det är bara i norden som Volvo har dieselvärmare som standard, på norra kontinenten är det elektrisk värmare, på sydligare breddgrader har de inget element alls.
/Henrik
Ljud från koppling

Rasslar det lika om du trycker lite lätt p&ar[…]

Money talks. Med begränsade resurser så[…]

Motorhuv öppen?

När jag i appen trycker på mina resor s[…]

Problem med trafikinformation RTTI

Märkligt att man då skyllt på Inr[…]