Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Gäller det en DSG-låda är det ännu ingen som vet.

Skämt åsido, VW kan komma undan sina åtaganden genom att öppet deklarera till alla kunder att deras växellådor bara kan tänkas hålla 1 år/1500 mil. Om Volvo öppet deklarerar till alla kunder att en XC70 förväntas skaka under körning behöver ÅF inte byta ut XC70:or när kunderna sedan gnäller.
Ja skall man tro olika artiklar och forum så är en livslängd på en DSG låda för VW 10-12000 mil inte onormal, och de verkar ännu inte så välvilliga till reklamationer utan tar det gärna på motorförsäkringen. Men man skall tänka på att merparten av nya bilar köps av juridiskpersoner, då är det bara garanti som gäller. Konsumentköplagen är bara för privatpersoner och även reklamationsrätten till skillnad från garanti.
Du missade även att markera detta textstycket från Konsumentverket.
"Skillnaden är att när garantin gått ut är det du som måste bevisa att felet fanns där från början."
http://www.konsumentverket.se/Lagar--re ... t/Garanti/
När det gäller att bevisa ursprungliga fel är det inte så enkelt alla gånger, läs följande rättsfall om en begagnad bil
https://lagen.nu/arn/2003-4991
Nu är diskussionen i detta ämne över för min del :D
Konsumentverket är inte alltid så konsumentorienterade :-)

Som jag förstått saken från mer kompetenta individer är bevisbördan i denna del av lagrummet kopplad till konsumentens undersökningsplikt. Detta för att få in "sunt förnuft"-aspekten. Således är konsumenträtten väldigt stark kring komponenter i en bil som konsumenten inte kan bedöma utförandet utav, eller inte förväntas bedöma utförandet utav.

Vilket ger tämligen rimliga effekter; det är svårt att reklamera en sprucken vindruta efter 2-3 år då det är något en normal individ förväntas upptäcka rätt snabbt med egna amatörögon, medan det är uppenbart att reklamera en trasig växellåda efter 2-3 år eftersom kunden inte har någon möjlighet att bedöma utförandet på denna.

Sannolikt skulle en försäljare inte ens tillåta en kund att låta en oberoende besiktningsman demontera en ny bil om kunden vill undersöka den. Volvo skulle sannolikt inte heller ge ut sina ritningar, produktionsbeskrivningar, materialspecifikationer samt mjukvarukod till kunderna heller vilket skulle behövas vid en seriös besiktning av bilen innan köp.

Tur att lagen skiljer sig från vid köp av exempelvis ett hus. Eller synd att den delen av lagstiftningen inte är lika modern som konsumenträtten?
Tack för alla som deltagit i diskussionen, jag blir ytterst förvånad ifall de inte avhjälper felet inom garantin. Dock finns oron att fler fel kommer att tillkomma om jag nu drabbats av en måndagsex och får hoppas att Bilia/Volvo löser detta antingen med goodwill eller sunt förnuft.

Jag har fortfarande inte hört något från Bilia och kommer att slå de en signal efter lunchen. Dessvärre har jag enbart lånebil i 72h och är beroende av den i tjänsten. Modellen hos oss är en månadsersättning på 7000kr före skatt samt 30.5kr/milen och alla kostnader faller därför på mig. Så länge de inte kunnat konstatera något fel så kommer jag inte få ut en bil på min försäkring, då min försäkring inte täckte hyrbil, den tilläggsförsäkringen är dock tecknad nu. Så resan till Göteborg kommer att bekostas nu med hyrbil ur egen ficka ifall det inte är avhjälpt/diagnostiserat förrän fredag...
Bilia ringde idag. Bekräftat fel på kopplingen. Får en garantibil i helgen, dock efter det så behöver jag ordna med en egen bil, trots att "garantin" är gällande. Kan tycka att en garantibil täcker trots allt hela "servicetiden" när väl felet är diagnostiserats och lokaliserat. Delarna är restad till september men hon hade troligtvis fått tag på delarna tidigare än så.. Hur bär jag mig åt om bilen blir stående till september? Vore ju läge att få en hyrbil från firman som täcker den angivna tiden va?

Mailade min säljare som håller med mitt resonemang.
Hej Erik,

Jag känner att jag är inte rätt man för den frågan. Enligt mitt tycke självklart inte men det är en fråga du måste ställa till verkstaden. Menar dom på att din bil ska stå på verkstaden till September månad? Känns fullständigt orimligt enligt mitt tycke. Där emot kan jag förstå att saker är restnoterade men vad begär dom då? Att du ska vissla och finna dig i att du blir utan bil i 4 månader?

Tycker du pratar med teknikern alternativt verkstadschefen där gällande det här för få lite sorti på just den frågan.

Hörs vidare…

// Fredrik
Säljaren svar finns ovan. Jag har fått en "garantibil" som skall förlängas så länge bilen står på service. Idag hade de fortfarande inte fått mina delar och var osäker ifall de kommer under den här veckan ens. Får köra 5mil/dygn vilket är skrattretande.
Som jag ser det så har inte verkstaden med frågan att göra. Du har köpt en bil med garanti etc etc. Du skall hållas skadelös under tiden problemen löses. Det är säljaren (den du ingått köpeavtalet med) som får lösa detta.

Hade jag behövt köra 50 mil om dagen hade jag gjort det. Inte ditt problem....
Jag sa samma sak och Hertz knappade in fria mil. Men hon skulle ta det med sin verkstadschef. Jag håller helt med dig att jag helt och hållet skall hållas skadelös och jag skall inte ha några kostnader kopplade till att de har slut på reservdelar. :) Försäkringsbolaget är inne på samma spår och anser att det är verkstaden som skall stå för alla omkostnader
Tyvärr är det tråkigt men ibland händer det.
Som jämförelse så har 2 av 5 BMW 320d -11 på jobbet drabbats av plötsliga allvarliga fel (ett turboras vid 5000mil och ett avgasreningshaveri vid 6000mil) så det händer tyvärr på alla "premiumbilar". Själv drabbades jag av skuren styrservo på båten efter 20 timmars körning igår (ingen Volvo, jag vet, men ändå!).
Felproduktioner, aka måndagsex, finns överallt dessvärre! :(
Man får hålla humöret uppe, det är allt som hjälper :)

Motorn har säkert lossnat från oket, ha[…]

Vevlager v50 1.8f

Mors. Jag håller på och renoverar en f[…]

@fjohan82 , Tjo Har du art.nr till skruvar och[…]

Yes det ingick på vparts! Dock ej lås