Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
Båda är femcyl men den mindre går tystare, mer vibrationsfritt och har en mysigare gång. Känns helt enkelt mer premium och mindre bruksig. Men det är som sagt inte något jag vill driva för hårt för vissa gillar 2,4-motorn bättre. Men jag vill ha höga effekten med 2,4:an för det är det den är gjord för:)/PH
Användarvisningsbild
av MartinS
joel80 skrev: När det gäller moddsträngar och stabilitet tycker jag Volvos antisladdsystem är världsbäst. Vi har en Hyundai i30 i familjen som har antisladd (inte alltså bara antispinn) men det är inte i närheten så bra och stabiliserande som Volvos. Omkörningar med moddsträng går galant. Man får såklart vara försiktig när det är halt och gasa på rätt stället, men kan man inte den biten räcker det inte med AWD heller tror jag.
Har du kört awd någon längre tid? Jag köpte min första awd bil för 2år sedan och det är helt magiskt, att ens jämföra det med ett antisladdsystem känns helt galet.

/Martim

Ps. Vad är en dieselhäst?
av perhall
Det räcker ju med att åka i innerfilen (vilket man oftast gör med 2WD) när det är snömodd, 8 av 10 bilar i ytterfilen är AWD, de som inte är det har det tufft... det enda läskiga med AWD när man inte är van är när man bromsar. Testa en Audi quattro med 18" tyska friktionsdäck med 4 mm kvar - den går utmärkt i snön men det är svårt att bromsa. Dock vänjer man sig (har haft flera AWD tidigare och håller helt med om vad MartinS säger).
PH
av Exquattro
Perhall, håller helt med. Alternativet kan ju också att vara att testa med riktiga däck, då kan man känna sig som kung på vägen, mer än en bilförare med tvåhjulsdrift har väl förbannat oss fyrhjulsdårar som inte fattar att det är livsfarligt att köra över 70 km/h när det är halt på motorvägen. Men, som sagt, det gäller att respektera naturlagarna annars bär det åt helsike oavsett.
av perhall
Min 2WD med nya Hakka 7 bromsar mycket bättre än den driver. Till saken hör att V70 FWD inte har särskilt bra traction...
Exemplet med q och slitna mellaneuropeiska friktionsdäck illustrerar motsatsen...
Med lite känsla går det bra...
PH
Användarvisningsbild
av joel80
MartinS skrev:
Spoiler »
Har du kört awd någon längre tid? Jag köpte min första awd bil för 2år sedan och det är helt magiskt, att ens jämföra det med ett antisladdsystem känns helt galet.

/Martim

Ps. Vad är en dieselhäst?

Nej det har jag inte, och inte under sånna förhållanden. Jag menade det inte som en jämförelse heller, utan konstaterar bara att antisladdsystemet är bra och det är det som hjälper till när man får sladd, inte fyrhjulsdrift. Det är ju endast när du gasar som du har fyrhjulsdrift. Jag har inga problem att ligga i ytterfilen med en Volvo med 2-hjulsdrift när det är rejält med snö, däremot kanske jag till skillnad mot de med fyrhjulsdrift inte har samma accelarationsförmåga när jag passerar t.ex moddsträngar. Är det mycket snö mellan körfälten brukar jag lätta lite på gasen just när jag byter fil.

Behöver man bromsa eller undvika något på vägen hjälper inte AWD, då skulle jag vilja hävda att jag har precis samma förutsättningar som en V70 med AWD. Inte faan gasar du dig ur t.ex en situation där det springer upp en älg på vägen..

En dieselhäst är en häst med lite extra kraft! ;)
Jag tycker det är stor skillnad på min D3 nu och andra bensinbilar med ungefär samma storlek på motor. Ett helt annat tryck (Speciellt på låga varv) i en dieselhäst. :)
av perhall
Fast bra AWD hjälper ju även när man inte "gasar" (om man med gasa menar accelerera): går satbilare i kurvor, över moddsträngar, svårare att råka i sladd etc.

Detta gäller bra AWD-system, bäst är väl Audi, Porsche, Range Rover, bra även XC70 Gen 4, i viss mån kanske Gen 5... dåliga system är Peugeot RXH och Lexus med eldrift på bakhjulen... hjälper nog inte mycket jämfört med en 2WD när det gäller att skapa stabilitet.
PH
Användarvisningsbild
av Momentum
Jag har en V70 D5 AWD och en V70 D3 FWD så jag kan inte riktigt relatera till D4 AWD då den har lägre effekt
Men väljer AWD alla dagar i veckan, sommar som vinter
av perhall
Momentum skrev:Jag har en V70 D5 AWD och en V70 D3 FWD så jag kan inte riktigt relatera till D4 AWD då den har lägre effekt
Du borde kunna säga något om hur stabilt de går i vinterväglag, även när man inte gasar eller svänger, trots att de har olika motoreffekt (och det är väl 20 Nm mer i D5):)
PH
Användarvisningsbild
av Momentum
perhall skrev:
Momentum skrev:Jag har en V70 D5 AWD och en V70 D3 FWD så jag kan inte riktigt relatera till D4 AWD då den har lägre effekt
Du borde kunna säga något om hur stabilt de går i vinterväglag, även när man inte gasar eller svänger, trots att de har olika motoreffekt (och det är väl 20 Nm mer i D5):)
PH
Cruisar man bara med bakom i framförvarandes hjulspår så är det ingen skillnad att prata om
Det är väl om man vill köra om framförvarande som håller 55 i decimetertjock modd det blir betydande skillnad
Eller då man ska komma igång i svåra lägen, korsningar med dålig sikt då det är regn, snö, is, modd, kraftigt snedställda framhjul och mycket korsade trafik

Men allt är väl under vilka förutsättningar man måste köra

Absolut bäst är det de dagar jag tycker väglaget är så dåligt att jag jobbar hemma, på distans, då behöver jag NWD, NoWheelDrive

Har inte skruvat ut och kontrollerat mer än p[…]

Hade tillfälle att köra två andra […]

Har du lättmetallfälgar med väldigt[…]

Trodde den hade en Geartronic automat låda[…]