- sön 24 nov 2013, 20:28
#808498
Vi har en standardsträcka vi kör på söndagar på 8.8km *2 och förra veckan med ca 0 grader ute låg jag på 1.86kwh/mil, idag med -3 på 1,97 (fast det är ju många rödljus i mellan så det kan ju diffa på det).
Men jag kan inte komma på vad som skulle kunna vara fel i din bil som du inte råkar ha extramonterat ett kylskåp bak eller nått
. Känns ju ändå inte som om det är batteriet det är fel på heller, såvida inte VoC räknar baklänges typ att "Nu gick det 205% av batteriet, eftersom jag har 8.4kWh så måste turen ha tagit 2.1"
En liten kommentar om uppdateringen jag fick. Det känns som om den nu blev snällare ang vilken temperatur i motorn/kylaren/batteriet som är acceptabel. Tidigare när bränslenivån varit låg, eller om man manuellt har stängt av extravärmaren (båda resulterar i att värmaren inte går), så har den redan vid 13-15 grader börjat sätta igång motorn och tvingats från eldrift. Nu efter uppdateringen så hade jag haft bilen i garaget med elmotorvärmare på (och låg bränslenivå) och jag kom säkert 3,5mil innan motorn ville dra igång. Klart framsteg tycker jag då numera 40% (!!!) av bränslet går ut till värmaren. Jag bifogar lite statistik så ser ni diffen mellan bilens medel och på pump
epkax skrev: Vad är det som körjournal mäter som inte visas i bilen instrumentering ?Bra fråga. Jag var inne och fick en uppdatering i förra veckan (eg för den där generella v60-låg-spänning-i-startbateri-fixen, men fick en liten uppdatering av hybridgrejerna också). Och turen efter det så tokvägrade den köra på el ("begr i hybridsystem"), men den drog ändå 1,4kwh över 45 minuter enligt VoC. Noterade i somras att den drog batteri trots att jag hade på "save" så något är det, kan det vara ACn?
Vi har en standardsträcka vi kör på söndagar på 8.8km *2 och förra veckan med ca 0 grader ute låg jag på 1.86kwh/mil, idag med -3 på 1,97 (fast det är ju många rödljus i mellan så det kan ju diffa på det).
Men jag kan inte komma på vad som skulle kunna vara fel i din bil som du inte råkar ha extramonterat ett kylskåp bak eller nått

En liten kommentar om uppdateringen jag fick. Det känns som om den nu blev snällare ang vilken temperatur i motorn/kylaren/batteriet som är acceptabel. Tidigare när bränslenivån varit låg, eller om man manuellt har stängt av extravärmaren (båda resulterar i att värmaren inte går), så har den redan vid 13-15 grader börjat sätta igång motorn och tvingats från eldrift. Nu efter uppdateringen så hade jag haft bilen i garaget med elmotorvärmare på (och låg bränslenivå) och jag kom säkert 3,5mil innan motorn ville dra igång. Klart framsteg tycker jag då numera 40% (!!!) av bränslet går ut till värmaren. Jag bifogar lite statistik så ser ni diffen mellan bilens medel och på pump

V60 MY19 T6, Caspian blå
V60 MY19 T8, Osmium grey
V60 MY19 T8, Osmium grey