Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

epkax skrev: Vad är det som körjournal mäter som inte visas i bilen instrumentering ?
Bra fråga. Jag var inne och fick en uppdatering i förra veckan (eg för den där generella v60-låg-spänning-i-startbateri-fixen, men fick en liten uppdatering av hybridgrejerna också). Och turen efter det så tokvägrade den köra på el ("begr i hybridsystem"), men den drog ändå 1,4kwh över 45 minuter enligt VoC. Noterade i somras att den drog batteri trots att jag hade på "save" så något är det, kan det vara ACn?

Vi har en standardsträcka vi kör på söndagar på 8.8km *2 och förra veckan med ca 0 grader ute låg jag på 1.86kwh/mil, idag med -3 på 1,97 (fast det är ju många rödljus i mellan så det kan ju diffa på det).

Men jag kan inte komma på vad som skulle kunna vara fel i din bil som du inte råkar ha extramonterat ett kylskåp bak eller nått :-). Känns ju ändå inte som om det är batteriet det är fel på heller, såvida inte VoC räknar baklänges typ att "Nu gick det 205% av batteriet, eftersom jag har 8.4kWh så måste turen ha tagit 2.1"

En liten kommentar om uppdateringen jag fick. Det känns som om den nu blev snällare ang vilken temperatur i motorn/kylaren/batteriet som är acceptabel. Tidigare när bränslenivån varit låg, eller om man manuellt har stängt av extravärmaren (båda resulterar i att värmaren inte går), så har den redan vid 13-15 grader börjat sätta igång motorn och tvingats från eldrift. Nu efter uppdateringen så hade jag haft bilen i garaget med elmotorvärmare på (och låg bränslenivå) och jag kom säkert 3,5mil innan motorn ville dra igång. Klart framsteg tycker jag då numera 40% (!!!) av bränslet går ut till värmaren. Jag bifogar lite statistik så ser ni diffen mellan bilens medel och på pump :-)

Bild
av epkax
Hej Fsandström,
Noterat samma saker som du, dvs när bilen inte vill gå på batteri, drar den fortfarande mycket batteri.

Var inne förra veckan och uppdaterade diverse mjukvaror, och för första gången verkar bilens instrumentering, körjournal samt batterimätare visa samma förbrukning, ett stort framsteg!
Dock ligger min förbrukning fortfarande för hög i mitt anseende, runt 3kWh/mil i genomsnitt. (Nu visar bilens instrumentering det också!).

Sedan fick jag samma beteende som du beskriven, genom nya mjukvaran, att hybridsystemet inte vill fungera vid lägre temperaturer.
I tisdags var det 0 grader då jag skulle köra hem, och bilen ville inte gå på batteriet. I vintras var det inga problem att köra på batteri vid -10.

En not till, min tekniker sa att all värme/kyla går på batteriet!

Mvh
Thomas
epkax skrev: En not till, min tekniker sa att all värme/kyla går på batteriet!
Inte riktigt sant.

Värme kommer från antingen
- Motor (kylvätskan)
- Bränslevärmare
- PTC element

Endast PTC tar ju värmen från direktel (12V systemet som får sitt från högspänningsbatteriet).

Kylan kommer från elektriska AC kompressorn. Den är visserligen direktmatad via högspänningsbatteriet, men om t ex batternivå är låg så går motor --> högspänningsgenerator --> via batteri till kompressor. Så AC kan gå utan att batterinivå sjunker om motorn går.
epkax skrev:Hej Fsandström,
Sedan fick jag samma beteende som du beskriven, genom nya mjukvaran, att hybridsystemet inte vill fungera vid lägre temperaturer.
I tisdags var det 0 grader då jag skulle köra hem, och bilen ville inte gå på batteriet. I vintras var det inga problem att köra på batteri vid -10.
Har testat lite mera och tycker mig se följande: Har man autovärmare på så blir det varmt i bilen och den gnäller inte någonsin på att den vill starta motorn. Stänger man av den så verkar den vilja köra igång motorn i hybridläge trots att den är ganska varm (jag har en ODBII och kollar "cooler" och de var på 60 grader men den ville ändå starta motorn) men i pure är det mycket lägre. Exakt i vilken temp den vill starta motorn i pure har jag inte hunnit testa fram, men 20 grader är ok men 10-12 minuters bilfärd i -5 så var det kört.
epkax skrev:Hej,
underförstått var det ju när den går på batteri i hybridläge.... :)

Thomas
Då kan fortfarande värme komma från bränslevärmare eller restvärme om motorn varit på (t ex om man går från Save for later till eldrift).
Kyla däremot kan endast komma från batterienergi under eldrift.
Samma sak gäller för el drift som för annat bränsle. Ju fler och hårdare accelerationer man gör, desto kortare kommer man på en tank.
Om man dubblar hastigheten så fördubblas luftmotståndet. Så hastigheten har stor inverkan på förbrukningen.
Sen drar ju även stolsväfme, AC och övriga saker energi dom med. Allt påverkar i slutändan hur långt du kommer på en tank.

Om ni kommer kortare på pure läget så är min gissninga att ni inte har en aning om hur bilen funkar, eller var ni pratar om.

Det är samma batteri och samma elmotor, så ni kan inte få kortare körsträcka!
Skillnaden är att gaspedalen hjälper dig att köra mjukare, du tillåts att tömma batteriet med yttligare 15% (mins inte om det var 15% men nått sånt) AC och värme i bil tillåter större tempratursvängningar, detta spar ström)

När batteriet är väldigt urladdat så är kapasiteten lägre. Så det är då lättare att få motorn att starta vid gaspedalen rörelse. Så j körstilen är som alltid den stora boven.

Men alla är ju alltid bäst på att köra... Suck!
av swemax
Riktigt förutom att luftmotståndet stiger kvadratiskt
I kubik tom om jag förstår det rätt. P_d=C_d•A•0,5•⍴•v^3 .Jag har länkat in denna förrut, men jag tycker den är så intressant så jag länkar in den igen :-).

http://www.porsche.se/Global/Bilder%20o ... yckigt.pdf

Gissningsvis så har D6:an mer rull- och luftmotstånd. Som CarMan säger så borde det gälla även en elmotor.
martinmp777 skrev:Hej!
Vi har ett problem med våran V60 D6 startbatteriet har laddats ur några gånger, de likheter som jag kan komma på är att bilen har stått på laddning med schemalagd laddning och inte använts på 3-4 dagar. Senast idag var den död, jag fick ett meddelande på voc igår att larmet hade utlöst men jag var så långt från bilen att jag inte kunde göra något och när jag kom till bilen idag så var den helt död och ett relä i laddaren klickade då har den stått i 3 och en halv dag.

Är det någon annan som har haft det problemet?

Ett problem som följer med när man inte har någon ström i 12v batteriet är att man inte får upp någon annan dörr än förardörren

/Martin
Fick samma problem i morse, då bilen var helt strömlös. har haft den på laddning hela helgen och fick också meddelande från VOC om larmet, själv sover jag 5 meter ifrån bilen och jag kunde inte höra något larm. Jag har kört drygt 2.500 mil utan problem tidigare. De senaste två veckorna har jag kört mest i "Pure"-läget, undrar om det kan ha något med detta att göra. Vet inte om den inte laddar 12V-batteriet i "Pure"-läget på samma sätt som i andra körlägen?
OM RYSSEN KOMMER

Det har ju resten av världen vetat i år[…]

B230F går fett

Jag har felkoder för lmm och lambdan (ibland)[…]

Men är kabeln som strömtjuven satt p&ari[…]

Northvolt kommer att avveckla all produktion vid b[…]