Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har du då matat in bilens tjänstevikt? Sen måste man ju köra en fullgasacceleration från tomgångsvarv till varvstopp för att få en okej hästkraftsberäkning.
av AxelF
crumpets skrev:Har du då matat in bilens tjänstevikt? Sen måste man ju köra en fullgasacceleration från tomgångsvarv till varvstopp för att få en okej hästkraftsberäkning.
Svårt att köra till varvstopp med en automat
AxelF skrev:
crumpets skrev:Har du då matat in bilens tjänstevikt? Sen måste man ju köra en fullgasacceleration från tomgångsvarv till varvstopp för att få en okej hästkraftsberäkning.
Fel ordval. Köra till maxvarv menade jag förstås. Eftersom effekttoppen borde ligga kring 4k rpm behövs såklart inte det faktiska varvstoppet. Växlad i manuellt läge eller sportläge ska det inte vara några problem att nå effekttoppen.
av AxelF
crumpets skrev:
AxelF skrev:
Fel ordval. Köra till maxvarv menade jag förstås. Eftersom effekttoppen borde ligga kring 4k rpm behövs såklart inte det faktiska varvstoppet. Växlad i manuellt läge eller sportläge ska det inte vara några problem att nå effekttoppen.
Matar jag in 1813kg som vikt och matar fullt från stillastående (i S läge) så får jag ett värde på 201hp

Vet inte hur man ska tolka det men jag får ju även en 0-100 tid som är 6 tiondelar lägre än vad en D5 awd aut ska ha så...

Den lär ju ha en flock hästar mer än D5:ans 215hp
AxelF skrev:
Matar jag in 1813kg som vikt och matar fullt från stillastående (i S läge) så får jag ett värde på 201hp

Vet inte hur man ska tolka det men jag får ju även en 0-100 tid som är 6 tiondelar lägre än vad en D5 awd aut ska ha så...

Den lär ju ha en flock hästar mer än D5:ans 215hp
Har du kalibrerat OBD-hastigheten? Man får mäta OBD vs GPS först och se hur många procent felinställd OBD-hastighetssignalen är. Har du inte kalibrerat så har du mätt 0-95-tid ungefär. Men att du har fler kusar var väl egentligen väntat mtp nya mjukvaran? ;)
Kalibrerar ni bara det så är ni säkert väldigt nära sanningen. Redan nu ligger perra på ca 15% drivlineförlust och axelf på ca 20. Hyfsat rimliga siffror mtp man kontra aut+4wd. Borde stiga något vid kalibrerad hastighetsmätare dock.

Bilen har obd uttag men med med ett konstigt obd u[…]

Vaccumslangar till 940

Som tidigare svarat så går det utm&aum[…]

Trasig Renault Scenic

Har haft vilopaus några dagar, väntat p[…]

Bygga ”busbil”

Det går väl att plocka ut 300hk+ ur en […]