Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dubbdack231
Samtliga Mercedes modeller har liknande krockstruktur så välj med eftertanke. Dessutom är B-klass äldre än C-klass. Som man kan se av klippet på youtube så blåser MB inte upp krockgardinerna vid frontalkrock.

Mercedes C-klass small overlap test utfört av IIHS i USA:

Volvo S60 small overlap

VW Passat CC och Audi A4 fick också dåliga resultat.
av starmac
Nya B-klassen är den första bilen på MBs nya plattform (senare kom nya A-klassen). Första årsmodellen är 2012, vilket kan jämföras med MB C-klass från 2007.

Fast nu ett än svårare problem för jag som bilköpare. Fick offert på en Peugeot 508 SW Allure (större paketet) inklusive vinterdäck för 245tkr. Känns rätt så prisvärt faktiskt..

Aaargh, svårt att köpa bil, kanske inte för er tjänstebilsförare men själv har jag sparat ihop 220tkr i flera år för att kunna köpa bil med minimalt med lån...
av Lövet
Det är inte en 508 med den eländiga halvautomaten va? Den är odräglig att köra.

Ska du köpa privat så är inte franskt en lysande idé. Brukar vara ganska tråkiga andrahandsvärden efter ett par år.
av starmac
Jo, med den halvautomatiska lådan. Funkar helt Ok när man vant sig, men inte i paritet med att köra V60 :)

Ska behålla bilen i 7-10 år räknar jag med (hinna med barnvagnsåren för 2 barn).
av AxelF
starmac skrev:Jo, med den halvautomatiska lådan. Funkar helt Ok när man vant sig, men inte i paritet med att köra V60 :)

Ska behålla bilen i 7-10 år räknar jag med (hinna med barnvagnsåren för 2 barn).
Ska du ha ungarna i barnvagn 7-10år ? :)

Skämt o sido, 508:an lär nog ha större kombi än resten av bilarna du nämner.

Skulle dock inte heller välja franskt om jag skulle behålla bilen så länge som du skriver.

Tänkt bara på att V60 inte har någon jättekombi. Min förra bil var en V70 D3 my2011 och den var kanon att köra barnvagn i. Bara lasta in en stor emmaljunga vagn i halva kombin och sedan är andra halvan fri för packning. Så är det INTE i en V60!

Nu kör jag på sin höjd en klappvagn till den minsta och klarar mig därför bra med V60
av starmac
Hehe, jo, det är ju ytterligare en faktor man funderar på.

Stor kombi = Bara häva in allt men betydligt vanskligare för frugan att köra (ovan) och i storstan där jag bor och på parkeringar dit jag oftast åker.

Liten kombi = Allt ovan men tvärtom

Saken är ju att 2 vuxna och 2 barn klarar sig i en Ford Focus likväl som i en Ford Mondeo (eller motsvarande för andra märken). Jäkligt svårt att veta VAD man ska prioritera. Skriver av mig lite här. Hoppas att ni inte misstycker...
av starmac
Provkört alla tre idag och faktiskt så har jag kickat ut v60n från kandidatlistan. En offert på 318tkr blir för högt helt enkelt för en D4. Vidhåller därmed att V60n är överprissatt med iaf 30tkr.
av Tobbev
Angående halvautomaten i Peugeoten så körde jag den som hyrbil för några veckor sedan. Jag kan ärligt säga att om jag beställde den bilen utan att ha provat den så hade jag krävt att få lämna tillbaka den. Maken till dålig automatlåda har jag aldrig stött på innan. Helt galet usel.
av AxelF
Tobbev skrev:Angående halvautomaten i Peugeoten så körde jag den som hyrbil för några veckor sedan. Jag kan ärligt säga att om jag beställde den bilen utan att ha provat den så hade jag krävt att få lämna tillbaka den. Maken till dålig automatlåda har jag aldrig stött på innan. Helt galet usel.
Jag hade en gång en Opel Astra med halvaut. Den frikoppla själv, växla och släppte sedan upp kopplingen. Är det nåt liknande?

Hade för övrigt inga större problem med den lådan förutom att den vägra välja en annan vxl än 4:an vid ett par tillfällen.
Hände iofs bara 2-3ggr på ganska många tusen mil och när det hände gick det över efter typ 10min och ett par start o stopp på bilen.
av Maximuspro
starmac skrev:Provkört alla tre idag och faktiskt så har jag kickat ut v60n från kandidatlistan. En offert på 318tkr blir för högt helt enkelt för en D4. Vidhåller därmed att V60n är överprissatt med iaf 30tkr.
Varför skriver du att den är överprissatt?
Bränslytryckgivare

Givaren ser ut så här - https://www.aut[…]

Det står ju heller ingenstans att bilen har […]

I dokument som batteribolaget skickat in till a[…]

Ajdå, såpass. Jag får lämna[…]