- tor 13 dec 2012, 08:44
Detta med förbrukningen är en jätte intressant diskussion tycker jag men ända sättet att egentligen kunna jämföra förbrukningen är om alla kör med en och samma hastighet i konstant fart på rak väg utan backar m.m. och även då finns det flera felkällor som påverkar som t.ex. olika däck, varm eller kall motor, vägunderlaget m.m. En sak som gör ganska stor skillnad rent allmänt är däcken (luftmotstånd, friktion samt tyngd) och extrautrustningen som man har på bilen (tyngre med automat, drag m.m. som man plockat på). Hastigheten som man kör i påverkar också mycket då luftmotståndet påverkar mycket. Det är t.ex. skillnad på att alltid köra 70km/h till jobbet än att köra 110 km/h till jobbet även om det är samma sträcka. Hur som helst så vill jag inte ta död på de intressanta inläggen här och jag ska själv redovisa min förbrukning när jag får tid men jag vill bara visa på att en exakt jämförelse nästintill är omöjlig vilket gör att man får ta det som det är. Ingen idée att krånglatill det allt för mycket.