Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

På bilar med ljusautomatik kan väl dessa nymodigheter iof vara OK. Det stora problemet är ju lite billigare bilar som frugans VW Polo som automatiskt tänder varselljusen fram, men baktill är det nedsläckt tills man MANUELLT tänder halvljuset. I och med att det krävs en manuell åtgärd för att tända så kommer en viss procent av förarna att missa detta, och bilen förblir nedsläckt. Väldigt obra!
Jag håller med. Åkte för ett tag sedan ut mot Värmdö, och där finns ingen belysning på motorvägen. Det var ju inte jättenära en krock, men hjärtat tog några extraskutt när jag helt plötsligt upptäcker en bil framför mig som åker utan att synas då de glömt slå på lyset.
Flera andra märken med DRL/TFL har samma system, dvs vi är tillbaka på 1977 och Biltemas varselljus som kunde köras över av långtradare utan att gå sönder... reflexerna är nog dessutom av sämre kvalitet nu. Har kört en BMWF01 i veckan och den lyser inte heller bak../PH
Min nye V40 har jo også slikt auto-system og baklysene er ikke tent når det er dagslys. Kun LED-"tåkelys" i fangeren foran. Men jeg synes ikke det er mye mørke som skal til før både halvljuset og baklysene tendes. Midt på dagen, i litt overskyet vær så slo lysene seg på, da jeg fortsatt hadde godtatt at de hadde vært av. Så enn så lenge er jeg ikke bekymret. Men det er jo et fenomen jeg har lagt merke til.
mstrandbo skrev:Min nye V40 har jo også slikt auto-system og baklysene er ikke tent når det er dagslys. Kun LED-"tåkelys" i fangeren foran. Men jeg synes ikke det er mye mørke som skal til før både halvljuset og baklysene tendes. Midt på dagen, i litt overskyet vær så slo lysene seg på, da jeg fortsatt hadde godtatt at de hadde vært av. Så enn så lenge er jeg ikke bekymret. Men det er jo et fenomen jeg har lagt merke til.
Jag vet att tråden är från 2012. Men. Nu finns det en uppdatering att göra på verkstad om du vill ha bakljus tändt hela tiden :)
III skrev:Vad behändigt. Har eftersökt en sådan ändring länge. Vad kostar det och vilka modeller gäller det? Är det en konstant ändring eller kan man ändra detta i menyn?
Det gäller dom modeller som inte har tändt bakljuset med DRL, alltså typ en eller två årsmodeller. Det är med största sannolikhet en permanent ändring på det vis att du inte kan ändra det om du inte har VIDA. Ingen aning om vad det kostar, men som sagt, har du vida är det gratis ;)

Istället för polering och lackskydd va[…]

Verkstadsbesök idag. Det som påstå[…]

965 -97 Ingen gnista.. (B63)

Borde inte spela någon roll var du tar jord […]

Fick pris på byte av batteri för total[…]