- fre 04 maj 2012, 09:00
#642627
Hastigheten är absolut avgörande för utgången av en olycka. Klart man slår sig mer i 130km/h än i 90km/h, det är ju självklart. Men att enbart fokusera på att minska krockvåldet då olyckan är framme känns konstigt. Bästa är ju att unvika krocken från början och det ena utesluter inte det andra.
På motorvägen föredrar jag medtrafikanter som är fokuserade på sin körning i 110km/h än att sänka farten till 90km/h och låta dom prata i mobilen/SMS'a eller för den delen raka sig/borsta tänderna/käka frukost/pilla på GPS'en i rutan/sträcka sig efter barnets napp... Hastigheten i sig är inte farlig! Eller som man skämtsamt brukar säga: It's not the fart that hurts, it's the smell.
För att komma tillbaka till topic. Ett sånt där skydd man har till skärmar som gör att man bara kan se ur en viss vinkel, ni fattar vad jag menar, hade suttit fint. Ett aktivt sådant "filter" som aktiveras vid 10km/h hade löst problemet. Föraren ser inget men passagerarna ser. Men då skulle väl några börja luta sig värre en 740-grabbarna vid korvkiosken för att se eller köra från passagerarsidan...
apersson850 skrev:Om man under en mindre evighet har predikat att det enda verkliga hot som finns för mänsklighetens fortlevnad är fortkörning, då kan man förstås inte byta åsikt sådär hipp som happ. Då förlorar man i trovärdighet, om nu just det kapitalet verkligen kan devalveras mer.Det kanske är så enkelt.
Hastigheten är absolut avgörande för utgången av en olycka. Klart man slår sig mer i 130km/h än i 90km/h, det är ju självklart. Men att enbart fokusera på att minska krockvåldet då olyckan är framme känns konstigt. Bästa är ju att unvika krocken från början och det ena utesluter inte det andra.
På motorvägen föredrar jag medtrafikanter som är fokuserade på sin körning i 110km/h än att sänka farten till 90km/h och låta dom prata i mobilen/SMS'a eller för den delen raka sig/borsta tänderna/käka frukost/pilla på GPS'en i rutan/sträcka sig efter barnets napp... Hastigheten i sig är inte farlig! Eller som man skämtsamt brukar säga: It's not the fart that hurts, it's the smell.
För att komma tillbaka till topic. Ett sånt där skydd man har till skärmar som gör att man bara kan se ur en viss vinkel, ni fattar vad jag menar, hade suttit fint. Ett aktivt sådant "filter" som aktiveras vid 10km/h hade löst problemet. Föraren ser inget men passagerarna ser. Men då skulle väl några börja luta sig värre en 740-grabbarna vid korvkiosken för att se eller köra från passagerarsidan...
__________________________________________________________
Volvo V90 D4 Momentum Advanced SE MY19 - Familje/pendlarbil Edition
D4204T14|AW TG-81SC|Osmium Grey|Teknikpaket|H/K|Charcoal läder
19" 5 -trippelekrad, Techmatt, Diamond Cut
20" 8-ekrad, Silver, Diamond Cut
Volvo V90 D4 Momentum Advanced SE MY19 - Familje/pendlarbil Edition
D4204T14|AW TG-81SC|Osmium Grey|Teknikpaket|H/K|Charcoal läder
19" 5 -trippelekrad, Techmatt, Diamond Cut
20" 8-ekrad, Silver, Diamond Cut