Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av chrand
Invändiga mått V60/V70 exclusive bagage.

V60 MY12
Takhöjd fram 973 mm
Takhöjd bak 954 mm
Framsätesbredd i axelhöjd 1447 mm
Baksätesbredd i axelhöjd 1402 mm
Benutrymme fram 1064 mm
Benutrymme bak 850 mm
Framsätesbredd i höfthöjd 1395 mm
Baksätesbredd i höfthöjd 1349 mm

V70 MY12
Takhöjd fram 985 mm
Takhöjd bak 981 mm
Framsätesbredd i axelhöjd 1457 mm
Baksätesbredd i axelhöjd 1434 mm
Benutrymme fram 1034 mm
Benutrymme bak 880 mm
Framsätesbredd i höfthöjd 1391 mm
Baksätesbredd i höfthöjd 1400 mm

V60 VS V70
Takhöjd fram 1,2cm mindre
Takhöjd bak 2,7cm mindre
Framsätesbredd i axelhöjd 1cm mindre
Baksätesbredd i axelhöjd 3,2cm mindre
Benutrymme fram 3cm större
Benutrymme bak 3cm mindre
Framsätesbredd i höfthöjd 4cm större
Baksätesbredd i höfthöjd 5,1cm mindre

Källa volvocars.se
http://www.volvocars.com/se/all-cars/vo ... -spec.aspx

Om jag inte missminner mig så är skillnaden mindre om man jämnför V60 och V70N
av mickemick
Tackar tackar, tänkte mest mellan XC60in & V70in, men tak vare länken så hittade jag mej fram till XC60ins utrymmen. Som är större än V70!! :-)-)
av chrand
mickemick skrev:Tackar tackar, tänkte mest mellan XC60in & V70in, men tak vare länken så hittade jag mej fram till XC60ins utrymmen. Som är större än V70!! :-)-)
:-)
Tänkte mer på trådskaparen. Då det inte är så stor skillnad på utrymmena, så är det nog bara en känsla att V60 är så mycket mindre.
av jompass
chrand skrev:Invändiga mått V60/V70 exclusive bagage.

V60 VS V70
Takhöjd fram 1,2cm mindre
Takhöjd bak 2,7cm mindre
Framsätesbredd i axelhöjd 1cm mindre
Baksätesbredd i axelhöjd 3,2cm mindre
Benutrymme fram 3cm större
Benutrymme bak 3cm mindre
Framsätesbredd i höfthöjd 4cm större
Baksätesbredd i höfthöjd 5,1cm mindre

Källa volvocars.se

Om jag inte missminner mig så är skillnaden mindre om man jämnför V60 och V70N
Stort tack för all input och jämförelsesiffror. Som jag misstänkte så är det ingen större skillnad i komfort, utan den stora skillnaden är väl när man ska humpa in en barnvagn, matkassar och väskor där bak. Men det kommer bli en V60. Får väl som vissa av er skrev, byta upp mig om det skulle bli så att vi blir fler, men nu tror jag kiosken kommer vara stängd ett par år framöver. :oops:
av grålle1
Tror inte du kommer att ångra dig!

Jag har iofs ingen barnvagn längre då mina barn är snart 7 och 9, men som jag skrivit tidigare tycker jag V60 får oförtjänt kritik angående bagaget. Har nyss avverkat långhelg med bagaget fyllt av allt en tvåbarnsfamilj behöver för fyra bortanätter inklusive sovsäckar, kuddar och liggunderlag, kläder, leksaker, m.m. m.m. Allt väl packat och dolt under det fördragna insynsskyddet (Hade en stooor väska typ hockeytrunk, 4 "normala" sportväskor, en liten "säckkärra", en dokumentportfölj och några kassar). Man får helt enkelt prioritera att ta med det man behöver och inte ta en massa onödigt för att man har plats. Om man dessutom som jag vill kunna dra för insynsskyddet när man kör så blir skillnaden mot en V70 inte så stor längre. Däremot blir skillnaden stor när man börjar köra bilen.... personligen njuter jag var gång jag sätter mig i min V60 efter att ha kört med lånade/hyrda V70.

Men som sagt, smaken är olika och behoven likaså.

Lycka till! :D
Användarvisningsbild
av Blixnabb
Insynsskyddet i V60 gör att bagaget ser litet och trångt ut, när jag slängde ur det så blev jag förvånad över hur mycket det lurade ögat (ihop rullat läge naturligtvis).
Användarvisningsbild
av mane
Har man "småbarn" i liggvagn, så är oftast V70n att fördra då du kan lasta vagnen på längden och få bagageutrymme "över" vid sidan. Har du en V60/V50 så får du oftast ställa vagnen på sidan, vilket gör att du får mindre utrymme över till väskor.
Användarvisningsbild
av sony
Igår fick jag in i bagaget 4 st sommar däck 235-40-18" :D
av Amli
sony skrev:Igår fick jag in i bagaget 4 st sommar däck 235-40-18" :D
Utan att fälla sätet? Låter otroligt, det lyckades jag inte ens på min förra XC70II vill jag minnas.
Användarvisningsbild
av Loner
Amli skrev:
sony skrev:Igår fick jag in i bagaget 4 st sommar däck 235-40-18" :D
Utan att fälla sätet? Låter otroligt, det lyckades jag inte ens på min förra XC70II vill jag minnas.
Går med lätthet in i en V70N, så det lär ju inte vara nått problem alls på en II:a heller.
Det där är mitt mått på bilstorlek, den måste vara stor nog att kunna köra sina egna hjul i skuffen..

/L
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Svart grill

Ah ok så då är där såk[…]

Var inte akilleshälen på GDI-motorerna […]

Den källa jag hittade påstod att ä[…]

På samma sätt tror jag också dies[…]